AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.452

Lev tid 335 coupe

Sida 13 av 14
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
VHDanne

Länka gärna.

@ dig ikväll en bild på bilen, glömde det. Sorry!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
tror du menar dessa fälgar:Länk

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Du har helt rätt Danne, fälgarna ser grymma ut.

//Stefan
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
StefanL & Andrè

Jepp, precis dem! Jag tror jag frågade min åf om att få dessa istället ungfär 1700 gånger för att se om han hade ändrat sig =)

///Danne
BMW har oxå en kryssekerfälg, M-krysseker-split 101. Förmodligen världens snyggaste samt Radialeker-kompositfälg 198. mBåda dessa är 8+9x19. Otroligt snygga men förmodligen otroligt dyra...

Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-)
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

M-krysseker-split 101 hittar jag i katalogen. 19" gjutnings/valsningsteknik ( vad nu det innebär?). Har du kanske en länk på hur dessa ser ut på en E92? I katalogen ser den ganska beskedligt ut tycker jag.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Fick ett mail från min kontakt på BMW Tyskland. Enligt honom behövs definitivt inga 10mm för att få det att funka fint. Han håller dock med om att man måste lägga om skärmkanten för att det ska bli bra.

Han skriver följande:

"Nur durch börteln passt es! Wo ist dass problem mit dem börteln?
Bei uns werden alle neuen Auto gebörtelt?
Es sind auch keine 10mm die dort fehlen, sondern weniger, da dass rad schräg negativ einfedert."

Fattar inte riktigt vad han menar med att bakhjulet fjädrar negativt.
Det i sin tur borde innebära att det inte är frågan om 10mm utan kanske om 5-6mm ( ren gissning )
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Börteln är alltså det samma som valsa om skärmkanten.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Börteln= Die Falz innen im hinteren Kotflügel umlegen. Kostet bei uns in Deutschland 75,-- Euro und ist mit einer Maschine schnell gemacht.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Enligt tysken så ska det räcka med 5-7mm och det kan man åstadkomma genom att valsa ut skärmarna bak. Fram är det ok. Har @ flera bilder till honom idag. De har valsad skärmarna på en 335i Cab idag, får bilder på det imorgon. Står om det nedan.

"Hallo, nur hinten. Wir haben heute eine 9,5x19 Oxigin Lexor Et36 minus 12mm Spurplatten =ET24 und Michelin PS2 (sehr breit) verbaut.
335i Cabrio 30mm Tieferlegung, gebörtelt => perfekt.

Bilder sende ich morgen. Sieht doch gut aus Ihr Auto. Duch dass börteln hinten, sind es gut 5-7mm mehr.

Es ist nur ein Hebel mit einer Rolle und mehreren Gelenken die sich spannen lassen. Es wird an der Achse mit Radschrauben montiert,
die Rolle ist dan innen an der Falz und das ganze wird mehrere male hin und her gezogen immer unter Spannung.
Zur Vorsicht wird der LAck mit einem Heiss Luft Fön erwärmt damit dieser auch innen nicht reist. Fertig. Machen bei uns auch sehr viele BMW
Werkstätten / Autohäuser."
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Andrè m.fl

19" BMW Radialeker smidd 190 bicolor kostar st. utan däck 5665:- fram och 5880:- bak. Komplett med runflat-däck kostar dessa (4st) 37.400:-

19" BMW M Krysseker-Split 101 kostar st. utan däck 6095:- fram och 6310:-
bak. Komplett med runflat-däck kostar dessa (4st) 44.900:-

///Danne
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
VHDanne

Tack.

Fick du mitt @ igår kväll?
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Andrè

Yes!

Jo den var fin! Jag tyckte inte att M3 fälgarna stack ut så mycket.
Sätt en sån film som Heartware snackar om på bakspoilern vid hjulhusen så är det bara att tuta och köra. Det måste se fett ut bakifrån med de breda däcken. Och någon besiktning behöver du inte oroa dig för, då den inte ska in på denna sidan om istiden....

///Danne

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
VHDanne

Tack. Den ser ganska fett ut bakifrån faktiskt.

Nu vet jag vad tysken menade med "negativ fjädring". Vid en sidobelastning ( t.ex vid en kurvtagning ) kommer bakhjulet ha en tendens att söka sig inåt dvs. hjulet kommer inte att fjädra rakt uppåt och resultera i skrap mot skärmkanten.

Det är ju som sagd svårt att mäta hur mycket de sticker ut i förhållandet till börvärdet men för att jag ska känna mig riktigt tillfreds måste nog skärmarna valsas ut. Får i så fall bli ett projekt till våren.
VHDanne och André, vad är det ni inte förstår. En skyddsfilm kommer inte hjälpa, tyvärr!! Det STICKER ut FÖR MYCKET!
Med negativ fjädring menas dessvärre att cambern ändras negativt (inåt) vid kompression. Detta gäller oavsett om du svänger eller accar. Däremot ändras det inte så mycket att ytterkanten på däcket kommer komma innanför skärmkanten. Den dynamiska cambern ändras max 2-3 grader vid max komprimerad fjädring!!!
Tycker bara allt runt detta fallet med dina hjul än en gång visar att man måste vara kritiskt till info man får av säljare. I mina ögon är detta lika dumt som att fråga om bilen man köpt är mätarskruvad. Varför tog du inte all fakta om fälgarna och ställde frågan här innan du köpte dem??
De du kan göra är att sälja dem till någon med en 5-serie, där kommer de att kunna monteras.
Over and out,,,
//Marcus

Mattias_johan
Andrè: Svarvar du 10 mm så får du ET33. Det är helt perfekt på E92 enligt mig. Original fälgarna sitter lite för långt in tycker jag. Du kommer inte få några problem med skärmkanterna med ET33 och 255 däck.

Jag har själv ingen 335i Coupe utan en 325i Coupe. Men ska ju inte skilja något.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Mattias_johan

Tror inte att ett sånt ingrepp är aktuellt på den sortens fälgar. Dessutom är det långt ifrån säkert att det finns gods att ta av. Hellre valsar jag skärmarna ( det borde ge 5-7mm )
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM + Mattias_johan + StefanL

Upptäckte en sak igår kväll. När bilen står på tomgång så hörs det ett skumt återkommande ljud i bakgrunden ( med intervaller på 2-3 sekunder ) , det är svårt att säga var ljudet kommer ifrån men det känns som att det kommer ifrån instrumentpanelen ( ev. främre luftinsläppen ). När jag stängde av kliman så fick jag en känsla av det försvann helt eller åtminstone blev betydligt bättre! Någon som känner igen sig i beskrivningen?! Är allergisk mot sådana fenomen! :-)
men André, varför skriver du det borde gå??? Du har bett om hjälp som många här har gett dig.... Nu är du desperat! Inse ditt misstag och sälj fälgarna istället. Alternativt svarva dem så mycket som går, du ska ju ändå sätta på vinterhjul nu så det är inte någon brådska direkt. Eller vill du göra åverkan på en ny bil för halvmiljonen - puckat säger jag!

Mattias_johan
Valsa skärmarna 7 mm kan räcka om du har 255.
Men det är inte lätt att valsa så mycket. Det är inte vem som helst som klarar det. Jag hade aldrig vågat. Känns som att en omlackering även kan bli nödvändig.

Enklast är helt klart svarva fälgarna.
Men ska du valsa så låt ingen amatör göra det utan någon som verkligen kan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.