|
Sida 12 av 14
|
|
|---|---|
|
HARM Det är lugnt! ;-) Skumt att det krävdes så lite för att den övre delen av däcksidan skulle ta i den inåt bockade delen av skärmkanten. Vilken profil kör du på? Jag har 255/30/19 bak samt 225/35/19 fram |
|
|
För att ytterligare förtydliga. Till BMW 335 ci har: BBS lemans 9,5x19 har ET 32, BBS Challenge 9,5x19 ET 40, AC schnitzer et 33. Ju mindre ET desto mer bygger fälgen utåt. ET utgår ifrån centrum av fälgen till anläggningsytan mot navet, dvs avståndet där emmelan. Kolla här Länk Mvh Marcus Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
255 bak och 225 fram, AC-s kräver att man har max 235 bak med den et du beskriver. Detta enligt deras hemsida. Då får du riktigt tyskstuk med däckskuldror som lutar 45 gradet in mot slitagebanan. Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
Det är inte skumt att det tog i, Med orginal 19 tummaren bak har jag ca 15mm från fälgens/däckets yttersta punkt till utsidan av skärmkanten. Jag chansade först med 15mm men tog bort dessa rätt snabbt då de annars hade skavt bort färgen på insidan av skärmkanten. Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
Jag såg bilderna nu, Tyvärr måste jag avråda dig från att köra med det där. Om du tittar "upp i skärmkanten" så kan jag garantera dig att du kommer se skrapmärken. Det hörs inte alls tydligt när det tar i, bara som små chippanden. Däcken och fälgarna sitter på tok för långt ut gentemot skärmen. Rekomenderar att du svarvar av fälgcentrum 10 mm. Då kommer det passa. Annars kan jag köpa dem av dig, 10000:- får du ;-) Snygga är de iaf. //Marcus |
|
|
HARM Anser du att det är bara bak som är problemet eller borde även framfälgarna åtgärdas? Hur vet jag att det går att svarva av fälgcentrum 10 mm? Då kommer fälgen att förflyttas sig 10mm längre in och kanske tar in i innerskärmen? Men det borde kunna gå att kolla innan ett ev.ingrepp. Alt2 är att vi gör en deal mot dina M225:or, vill dock inte gärna ha RFT däck. Jag kan behålla mina Dunlop SP SPORTMAXX ;-) Låter det intressant så maila. Vi kanske kommer överens. Jag kommer i alla fall inte att köra som det ser ut idag, bilen står mest i garaget. Snart dags för v-däck i alla fll så............har lite tid på mig att tänka ut en lösning. |
|
Mattias_johan |
Andrè: Är lite sen här men du förstog säkert nu vad jag menade med att det inte kommer att passa. Hjulen måste vara innanför skärmkanterna annars finns det ingen plats för hjulet att röra sig vid gupp osv. Har du varit ute och provkört bilen sen hjulen kom på förresten? Mina ET30 skrapade tidigare i någon mm i skärmkanterna och det hördes verkligen. ET33 är nog helt perfekt. Kan tillägga att jag har 265 bak. Du hade ET23 på dina nu så det blir precis som HARM skrev 10 mm svarvning. Original fälgarna ligger på ET37 eller ET39 minns inte nu så det kommer inte bli några problem inåt för dig. Finns minst en cm som går fritt. Alternativet är att du låter någon kunnig valsa dina skärmar riktigt ordentligt. Tror inte du kan ta alla 10 mm men minst hälften. |
|
Mattias_johan Tack för ditt svar. Jag har provkört bilen med fälgarna på och det funkar bra. Kör dock ganska lugnt. Tror inte att jag har råkat ut för några skrap. Angående svarvning: orginal ET måttet bak ligger på ET39 och ET37 fram Om jag svarvar 10mm hamnar jag då på rätt ET mått dvs ET39 ? Om jag bestämmer mig för att svarva är det mycket jobb? Jag måste väl försäkra mig om att det finns tillräckligt med gods att ta av. Andra nackdelar med det? Hur vet jag att det funkar? Måste däcken krängas av fälgarna? Sist: ska även framfälgarna åtgärdas? Där har jag ET29 kontra ET37 orginal. |
|
|
Mattias_johan Har du också en 335i Coupè? Jag har 255:or bak |
|
|
André; Att dömma av bilderna så sticker dina fälgar ut mer än vad mina AC-fälgar gjorde, och då tog dom i när vi var 4 pers i bilen. Jag pratade med min däckhandlare och han avråder dig att svarva fälgarna pga för tunt gods. Så min vän, vad gör man? Kanske går det att rulla kanterna ngt. //Stefan |
|
|
StefanL Tack för att du kollade upp det. Hur gör man när man valsar skärmkanterna? Måste de lackas om? Finns det en chans att jag kommer upp i de 10mm som behövs? |
|
|
StefanL Hittade följande på nätet: "Om man kan valsa skärmkanterna eller ej beror på vilken slags kant det är. Kanten måste vara "platt" och inte ha en 90 gradig kant invändigt. Om kanten är "platt" kan man valsa ut kanterna utan omlackering." Tror att det är precis så i fallet med E92 = 90 gradig kant invändigt |
|
|
På min gamla 330, samma typ av skärmkant som på 335 lyckades en mycket duktig plåtslagare få ut skärmen ca 5mm plus att han bockade upp den innåtgåenden plåten (tänk dig att skärmkanten ser ut som ett L i profil) så att den låg dikt att med den yttre (Som ett spetsigt V). Fälgar kan man svarva av! Hur mycket beror på fälgen och hur den är konstruerad. Ja, däcken skall monteras av. Nej, en duktig plåslagare värmer lacken så den följer rörelserna som blir vid valsning, alltså behövs inte omlackering. Du kanske kan göra en kombination, valsa 5 mm och svarva bort 5 mm. Jag skall räkna på framfälgarna... Mvh Marcus |
|
|
original Org+spacer M3 Fram Bredd tum 8 8 8,5 mm 203,2 203,2 215,9 ET 37 37 29 Spacer 0 12 0 Utstick 65 77 79 Bak Bredd tum 9 9 9,5 mm 228,6 228,6 241,3 ET 39 27 23 Spacer 0 12 0 Utstick 75 87 98 Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
Hmmm, inlägget såg annorlunda ut när jag skrev det??? Tabellen skall läsas orginal, orginal+spacer, M3, försökte klistra in excelblad... Det kan kanske funka fram, jag kunde inte tyda på dina bilder vilket som var framhjulet. Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
HARM Har endast @ bakhjulet. Kan fixa några bättre bilder ikväll på både fram och bak ( från sidan bl.a ). Syns säkert bättre än ovanifrån. |
|
|
Svarva, valsa Ju mer jag tänker på det dessto mindre lust har jag för att sätta igång med det på en sprillans ny bil! ( och nya fälgar som kostar runt 40k hos BMW Sverige! ) |
|
|
Andrè Det måste finnas 1000-tals snygga fälgar till din 335:a, så små är faktiskt inte hjulhusen på coupén. Du kan ju köra med 20" fälgar utan att göra något med skärmarna..... Ska jag vara ärlig så tycker jag att flertalet eftermarknadsfälgar inkl. de som BMW säljer som tillbehör är betydligt snyggare och mer personliga än original M3 fälgar. Men det är min åsikt, som du givetvis inte behöver bry dig så mycket om =) ///Danne |
|
|
VHDanne Det är inte det som är problemet. Tänkte inte på att BMW M3 orginal fälgar har 9,5" bak samt ET23 Annars hade jag valt M225 fälgmodellen från fabrik! Jag vill inte ha några ej BMW orginal fälgar! |
|
|
Andrè Ok, jag förstår. Tips! Köp 19" BMW Radialeker smidd 190 bicolor, de är så snygga så klockorna stannar. ///Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.