AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.453

Lev tid 335 coupe

Sida 11 av 14
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Du lär vara insatt i ämnet med tanke på dina spacers!

Jag satte på mina M3 M220 igår kväll. Dessa fälgar har följande ET mått:

Fram 8,5x19 ET29
Bak 9,5x19 ET23

BMW M3 E92 har ju som bekant lite bredare bakskärmar än vanliga E92:an och i praktiken innebär det att speceillt bakdäcken sticker ut en del utanför skärmarna. Svårt att säga hur mycket då jag inte har mätt det men är det något man bör tänka på om så är fallet? Förutom då att kanske bilen blir skitig om man kör vid dåligt väder? Kan maila en bild på det om någon vill bedömma det med hjälp av bilden.

Orginal BMW M225 19" har:

8J x 19, ET: 37
9J x 19, ET: 39

Det skulle då innebära att däcken sticker ut c.6,5mm utåt och inåt

0,5" = 13mm

Hur påverkar då ET måttet ?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ET23 bak, måste ju sticka ut mycket som fasen! Eller?

Kan du lägga upp bilder?
Låt mig räkna till imorgon.. orkar inte nu

Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-)
Mattias_johan
Andrè: Jag kör 8,5x19 ET35 fram och 9,5x19 ET30 bak på min e92. Jag har fått valsa mina skärmar bak någon mm för att det ska få plats. ET23 Bak kan du bara glömma kommer inte gå dit.
Mattias_johan
Andrè: Jag kör 8,5x19 ET35 fram och 9,5x19 ET30 bak på min e92. Jag har fått valsa mina skärmar bak någon mm för att det ska få plats. ET23 Bak kan du bara glömma kommer inte gå dit.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Mattias_johan

"ET23 Bak kan du bara glömma kommer inte gå dit."

Vad menar du? Fälgarna sitter ju på bilen och får plats utan problem.

Frågan var om inte däcken sticker ut för mycket?

Kör med 225/35/19 Dunlop SP SportMaxx fram och
255/30/19 Dunlop SP SportMaxx bak
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Ok, blir spännande att se.
Jag vill bara förklara varför olika ÅF har olika leveranstider.
ÅF planerar och begär ett visst antal bilar per månad (4-cyl,6-cyl och 8-cyl av både diesel och bensin version) detta gör man för ett halvår framöver och när fabriken fått in begäran om kvoter så fördelar man ut produktions kapaciteten så att varje ÅF får antingen det han vill ha eller en rättvis del av den möjliga kapaciteten. Och det är inte bara att begära,får man tillgång till det som man har begärt så får man se till att köpa dessa bilar. Om man känner att man inte blir av med alla så gör man så att man lägger dom i ett öppet lager där alla ÅF kan gå in och plocka bilarna. Systemet är lite skumt upplagt för om du ska ha en 118d 5-d så dröjer det flera månader men en 3-dörrars finns i lager. Likaså med 325ci Coupé, i X-drive utförande så finns det kvoter att ta utav men inte utan X-drive.
Därför får du inte leveranstid på en V-8:a direkt utan säljföretaget får gå in oc begära en extra kvot för denna bilen. Få lägger v-8 i lager eftersom dessa bilar ofta ska ha en speciell spec.
Så anledningen till varierande leveranstider beror på hur mycket bilar man fått tilldelning på och hur många man har sålt.
Det råder ingen turordning i fabriken.

Hoppas att det inte blev för krångligt!!

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Kollade med BMW Tyskland där jag köpte mina M3 fälgar. Killen skriver bl.a att M3 M220 fälgar med ET23 har samma ET mått som t.ex Schnitzer och Kellners fälgar. BMW 335i och 335d har dessutom 10mm bredare bakaxel än 330i och mindre motorer.

Som exempel tar han att i Tyskland användas ofta Schnitzer fälgar med 9,5x19 ET23.

Med BMW M225 fälgar 9x19" ET39 får man även plats med Spacers ( från 10-12mm ), tillägger han.

Det är ju det ingreppet som du valde att göra för att bredda looken.
Undrar om dina M225 sticker ut på samma sätt som mina M220 ?
Kan du maila en bild på det? Jag tog några bilder igår kväll som jag kan maila till dig. Är det en stor risk att bakskärmarna kommer att blästras av all skit/smågrus/småstenar som kommer att matas vid bakdäcken?
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
Andre BMW

Tack för förklaringen! Nu förstår man lite hur det fungerar!

///Danne
André, med dina fälgar så är ET inihelvete fel. ursäkta utrycket... Satte först på 15 mm spacers, dessa gnuggade skärmkanten med några millimeter. Då bytte jag till 12mm och det gick precis. Min inpressning med 12mm spacers blir alltså 27mm. Detta på orginal 9" fälg ger ett utstick från navet till fälgkant på 87,3mm. Med 15mm spacers var utsticket från navet till fälgkanten 90,3mm och det gnuggade.
Dina fälgar som är 9,5" breda med ET 23 ger ett utstick på 97.7mm!!! Det GÅR INTE ATT KÖRA MED DETTA!!! Tänk på att däcket bygger ytterligare någon mm utåt.
Alltså en skillnad på 10,4mm.
Det ser säkert fett ut men är praktiskt omöjligt att använda såvida du inte kan ta att skärmen kommer bli deformerad nästa gång det fjädrar lite.
På min gammla 330 e46 (se mina bilar) så satte jag dit BBS 9,5" breda bak, Jag var hos en riktigt duktig plåtslagare som lyckades valsa ut yttersidan på skärmen ca 5mm plus att han "vek ihop" den valsade insidan, svårt att förklara men en insastt förstår... Kan inte tänka mig att du får ut skärmarna så dina fälgar passar.
Det du kan göra är att åka till en mekanisk verkstad och se om du kan svarva av insidan på din fälg. Har hört folk som lyckats med detta förut men frågan är om du har såpass mycket gods att ta av. Du MÅSTE ta av 10,5 mm för att det skall gå fritt.
Sen kommer då problemet om det går fritt på insidan av fälgen. Detta har jag inte kollat upp på denna bilen.

Hoppas mitt svar är tillräckligt klart.
Mvh Marcus

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som jag sa, det låter inte som att detta varken fungerar eller ser bra ut? Skulle gärna se bilder för att bli övertygad...
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM + Anders S.

Kan maila några bilder om ni vill, behöver Era E-mail adresser.

Faktum är att fälgarna sitter på och det fungerar hur bra som helst. Inget som tar emot eller liknande, det hade jag uppfattat direkt! Inte heller tysken kommer med sådana varningar, han vet precis vilken bilmodell det är frågan om.

HARM:

Vad menar du med följande?

" Det ser säkert fett ut men är praktiskt omöjligt att använda såvida du inte kan ta att skärmen kommer bli deformerad nästa gång det fjädrar lite."

Det finns ju några cm mellanrum mellan utsidan på däcket och yttersidan skärmkanten, vet inte hur det ser ut på insidan inne i hjulhuset.

André, varför frågar du efter svar när du bara förkastar det. Sätter hundra spänn på att däcket sticker utanför skärmkanten med minst 5 mm. Annars har du inte den ET du skriver,... Men men, lita på tysken då, men fråga inte om det passar mer.
Lycka till och kör jävligt försiktigt över vägbulorna och sväng inte när du kör snabbare än 40km/h. Pratar ur egen erfarenhet!!!
min mail marcus@flyghobby.com, överbevisa mig gärna, för jag gillar fälgarna!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Tack för Ditt svar.

Självklart förkastar jag varken ditt eller någon annans syn på saken. Jag vill bara få med all väsentlig info så att Ni har all underlag för att kunna göra korrekt analys. Vad jag vet så har fälgarna bak ET23

Kommer att maila några bilder till Er ikväll. Blir spännande att se om Ni kan dra mer slutsatser från de. Tack så länge.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tja grabbar, blandar mig i diskussionen mina Ac fälgar 9,5 tum med 255 30 19 har ett ET på 11,5.
På coupén tog dom i hjulhusen dock bara någon mm, men på touringen går det helt fritt det verkar skilja några mm på bilarna. jag kör dessutom med en 15mm spacer fram. Ni kan kolla på bilderna på min sida.
Finns säkert några bilder som visar hur det ser ut.

Lycka till..

//Stefan
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
StefanL

Tjena Stefan! har du fått min PowerPost under helgen? Kan jag maila en bild till dig med på hur det ser ut? vad anser du om det som tysken skriver?

Att BMW 335i och 335d har 10mm bredare bakaxel än 330i och mindre motorer.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
HARM

Kollade precis att det finns c.4cm mellanrum däckbana och yttersida av skärmkanten. Vet inte om det säger så mycket. Det är dock lite svårare att bedömma hur mycket själva däcket sticker ut men det borde röra sig om c.6mm

Följande fattar jag inte riktigt:

"Satte först på 15 mm spacers, dessa gnuggade skärmkanten med några millimeter. Då bytte jag till 12mm och det gick precis. Min inpressning med 12mm spacers blir alltså 27mm. Detta på orginal 9" fälg ger ett utstick från navet till fälgkant på 87,3mm. Med 15mm spacers var utsticket från navet till fälgkanten 90,3mm och det gnuggade."

Vad menar du med att däcket gnuggade vid skärmkanten med 15mm spacers på? När bilen står stil eller när du kör hårt och den flexar ( t.ex över gupp? ) . Om utsticket från navet till fälgkanten var då 90,3mm och i mitt fall enligt din beräkning hela 97.7mm så borde väl även jag uppleva att mina bakdäck gnuggar vid kanten, eller?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
André.
Självklart vill jag ha en bild av dig.

Konstigt med tysken tycker jag. Vi ligger bara ett stenkast ifrån min däckhandlare. Kan kolla om det är några skillnader. Onekligen så skiljer det mellan touringen och coupén som jag skrev innan. men att 335i o 335d skulle ha bredare bakaxel måste jag kolla upp. Snarare är det väl så att touringen har en kortare fjädringsväg och att vinkeln då blir större. än på sedanen och coupén

//Stefan
André, sorry för mitt tidigare inlägg, var förbannad av en annan orsak och det märktes nog när jag skrev här.
På min bil var det själva övre delen av däcksidan som tog i den inåt bockade delen av skärmkanten, alltså inte slitbanan som är betydligt smalare än skuldran på däcket. Det räckte att man åkte två stycken och passerade över mindre ojämnheter eller svängde i en gatukorsning så hörde man att det skrapade.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.