|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Grabbar, det är ju ren underhållning att följa alla turer, lite av en thriller! Christian F, du är föredömligt ihärdig - hoppas sensommaren blir bra så att du får bränna runt lite när du väl får ordning på allt! Per R |
|
|
Per R: Nu har jag gett upp. Den åker till verkstan och tömmer min plånbok :) .. för ngn dag sen så var jag och putsade lite på den. bara för att se om det gick att få ngn upp ngn glans. nu är hela bilen polerad, städad, skinnet behandlat och stereon igång :) Satt och drömde en stund i den :) |
|
|
hoppas att det går bra, så att den inte tömmer plånboken din helt så säga. lider med dig.... |
|
|
ChristianF: Kan varmt rekommendera NFS i Malmö betr 8-serien. Den är inte lättmekad men ahn är både bra och prisvärd. Lite puts skadar aldrig:) Mvh Asken |
|
netz |
ChristianF:ett råd på vägen -var du än lämnar in den så gör helt klart med mecken max kostnader för felsökning osv. Välj en mek som du känner förtroende för,åk runt å besök några kolla bemötande,kunskap,attityd . Lycka till Netz |
|
har en schysst och sätter limit på några tusingar till endast felsökning. Annars säljer jag den? Tror ni man kan få 35 för den? ;) |
|
|
Jag lider också med dig, dock beundrande. G.W. Engineering har hjälpt mig med de små grejer jag haft o då har han varit bra - ett tips om du skulle byta mek. Har en kompis som hållit på med en Jagga E-type i 5 år, skönheter kan ta lite tid på sig... Per R |
|
|
Hallo alla. har inte kommit mycket längre mer än att den står på en verkstad som är fullbokad :/ Meken sa att de två första årmodellerna har andra boxar som behövs programmeras när man byter dem. stämmer det? Såg en 750-89a på blocket för 6000. skulle de boxarna passa? Kan kanske vara värt att köpa bilen och ta boxarna och sen skrota den. Boxarna är det som sönder iallafall. Vågar man bara trycka i nya och sen prova? kanske brinner upp :) Kan jag försäkra en bil som är importerad utan svenska skyltar? |
|
|
55-pin motronic i 750, och 88pin i 850 om jag minns rätt.. så jag tror inte det går EML borde passa.. Jag har två fungerande motronic-boxar över sedan jag bytte till programmerbara på min (-91:a). Dom är då till manuell, så man får flytta över chippen från dina boxar isåfall. Kolla så dom är 88-pin bara o kolla bosch-numret också. Har även extra spjällmotorer o lite sånt från reservmotorn.. Har inte läst hela tråden så jag kan inte hela historien.. Maila till bmw_e31 på spray.se om du är intresserad. |
|
|
Har läst tråden nu.. M70 kan vara en mardröm.. sanslöst överrarbetad konstruktion! Dom tyska ingenjörerna hade inga hämningar när dom gjorde styrsystemet på den! (min personliga åsikt är att det är en idiotisk konstrujtion) Varm tändspole tyder på bränt tändsteg i motronic-boxen eller kortslutning till jord på kabeln mellan spole och box. Ta isär boxarna och gör rent med elektronikspray och tandborste, men det är inte säkert att dom går att rädda. Koppla ur spolen och boxen och mät på kabeln (vid tändspolen) så du inte har kortslutning till jord. Gör samma med boxen i, får du då kortslutning till jord så har antagligen tändsteget gått (gissar lite). Kan ju vara så att någon motronic-box är helt kass av vattnet, och spridarna har stått öppna pga det, och det är därför du får en massa soppa i oljan. Dom fungerar definitivt dåligt så länge dom är vattenfyllda :-) kom ihåg: komp, soppa o gnista behövs! |
|
|
Hallo igen! Nu har jag bytt boxar och bilen hostar mest. Det är gnista på båda sidor men den startar inte. Bilmeken som har tittat på den envisas om att boxar skall programmeras. Dom kommer från en 92a. Min är en 90a. En nackdel kan ju vara det är ungefär 12 -20liter olja/bensin i motorn..:-) |
|
|
Visade sig att den tredje innersta boxen också var kass. Kopplade upp bilen till en dator och fick diagnosen att Luftmassemätarna inte gjort sitt jobb. Kan boxen och det ha ett samband? Tack. |
|
|
Hej om massemätarna är skrot kan styrenheterna ge max med bensin vilket kan förklara mängden bensin/olja i motorn lyft kontakterna till massemätarna (då tar styrenheterna ett medelvärde) borde starta då finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
Den går på tomgång om jag tar av dem. Styrenheten är garanterat kass. Mekanikern som tittar på den påstår att massemätarna också är kass. Jag fick för mig att han inte kan dra den slutsatsen för att styrenheten är kass? |
|
|
bytt tre boxar, en säkring och två Luftmassemätare.. Lyckan är total. Bilen går! börsen tom :-) |
|
| Imponerande resa med alla problem du varit med om... Hoppas den är "alive" än..?? Sitter och plöjer genom alla typer av fel som våra medmänniskor har eller har haft med sina 850. Alltid lär man sig nåt :-)) Själv sitter jag på en 850 ia -91. Funderat på att sälja men då man läser sånt här blir man ju fan kär i kärran. Ska byta stötdämpare runt om och fixa nya batterier innan det är dax. I morse var det - 10 och snö :-( men snart... :-) Lev och må.!! | |
|
Tjenare än är resan inte slut.. Länk |
|
|
Min 850i rycker på 4an vid 1800varv å uppåt när den blir belastad har mätt kablar fördelarlock okej avgasrör höger sida blir svarta kan det vara luftmängdsmätaren hoppas på hjälp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.