|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Bmw 850i När jag står på tomgång så låter det som det går trögt och missar lite. Gasar jag lite så vibrerar bilen lite och den "missar" fortfarande. EML lampan lyser lite då och då. Bilen har stått ett tag. har hört om batterierna. Den verkar segstartad. Har ett fel till. Bromspedalen går i botten om jag trycker länge. ngn packning som gått sönder? bilen har gått 9000 mil. ..och en fråga till! hur monterar jag sidoblinkers och vad kostar original? Bilen ska svenskreggas. | |
|
Hejsan! Finns hur mycket info som helst på "Sök inlägg" om M70 och 750,en del av dina bekymmer finns beskrivet där. 1,Trögt och missar lite:Jag skulle kolla stiften sedan mäta upp alla tändkablar som ska ligga från hatt till hatt på ca:6,3 ohm sen på 6:ans och 12:ans kabel så har du en extra sladd (impulsgivare)som bör kollas så inget brott finns.Ger signal till/om kammarna. Om EML är där och blinkar så skulle jag kolla spjällen,finns beskrivet på inlägg,kan behövas en rengöring med avlutande synkning. M 70 med databoxar kräver riktig ström så batteriet måste vara tipp topp. Bromsarna är hydrauliska så kolla bromsolje nivå och även Pentosinivån i hydralkärlet(Svart burk med skruvhatt på vänster sida från förarplats,skal ligga 5 mm över silen med nyckel i läge 2 och pumpa bromsen 20 gånger.Annars kan du ha nåt fel på bromsbomberna men känns konstigt om bilen bara gått 9000 mil. Var MYCKET försiktig när du lossar tändhattarna från stiften,de ska dras rakt "ut",de är keramiska och bryts alldeles för lätt och är inte billiga och dessutom inte så lätt att hitta nya. Mvh Dic. |
|
|
Tack för ett jättefint svar. Jag hoppas det är lätta fel att åtgärda. Annars blir det väl ingen semester i år :) Tack! |
|
|
Hej! Jag skulle tippa på ena luftmassemätaren. När en av mina gick sönder så missade den ibland på ena sidan. Hela bilen vibrerade när man gasade och den var seg på låga varv, men blev bättre på höga varv. Om man lyssnar vid avgasrören så hör du om den bara missar på ena sidan. I så fall kan du byta plats på luftmassemätarna och lyssna om problemet byter sida. Fördelen med att ha två av det mesta!! Hoppas du hittar felet! /Tomas |
|
|
Hej igen! Angående bromsarna: Om beläggen är bytta men inte skivorna och det är kanter på skivorna så har jag märkt att pedalen kan sjunka sakta. Det blir i så fall bättre när beläggen har slitit in sig. /Tomas |
|
|
Okej. Nu har jag lite mer info. och den är tråkig Försökte idag med lite tålamod att starta den. Men batterierna är nog lite halvkass. Gick knappt runt. Men efter ett tag så lossnade den...verkade som ngt begat ihop. Hörde mig för med en mekaniker som trodde att vevhusventilationen är lite igensatt. Bilen startade iallafall inte. Han trodde det berodde på kass batterier så den inte orkade att få gnista utan surade istället... MEN!.... hittade vatten i oljan... Jag utgår från att packningarna pajat. Och hoppas på att den inte gått varm. Är det ett helvete att byta topppackning? Kan det vara ngt annat? Rädda min dag. Ååååångest. |
|
|
ChristianF! Hur länge har bilen stått stilla?Det bildas en hel del kondens i såna här stora motorer och resulterar i klassiska skräcktankar när man lyfter på oljepåfyllningslocket och det är grått och sörjigt på undersidan.Är oljan gammal? Eller har du vatten i expansionskärlet? Har du möjlighet att göra ett komptest? Här gäller det gamla AP ordspråket:konstatera innan du mekar. Finns hur mycket kunskap som helst här på forumet så misströsta ej. Mvh Dic. |
|
|
Dic: Tack för svaret. Mkt klegg runt oljelocket. på oljestickan är det svart olja men otroligt vattning. Jag har köpt bilen som den stog. ägaren visste noll om bilen. Gått i spanien som "sommarbil". jag gav ett bud på den och fick den! ..haha. jag ser inget vatten där kylarvattnet ska va. Jag tror ngn packning. Har fått tag i en V12 meckare som ska kika på bilen på måndag-onsdag. Får se. Det kanske inte är ngn idé att göra vid den. Tycker det vorde synd. Den har bara gått 9600 mil och då borde det finnas massa mer att hämta. Allt annat är ganska fräsht på den. Får kanske sälja den i delar. Men jag lyssnar på ditt råd. Konstatera innan jag mekar.. Mvh Christian |
|
|
Upptäckte nyss att det luktar otroligt mkt bensin i motoroljan. Kan det bero på att vevhusventilationen är igensatt? Hörde av en mek att bilar blir trögstartade då eller så startar dom inte alls. Den läcker soppa nu också någonstans från motorn. hur rengör jag denna? Försöker behålla lugnet!:-) |
|
|
Lugn i stormen!!! Än sen om hela motorn är kaputt. En 850 med bara 9600 mil skrotar man inte! Finns en uppsjö av billiga e32 750 som i stort sett har samma motor som 850:n samt även mycket annat som är likt. Bättre att kolla upp en sån modell. Finns på blocket för lite och inget. Sen har du ju lite delar att sälja också.... |
|
|
Kom precis från jobbet och säger som Rattmeister. För mig är det goda nyheter.är ganska säker på att det är en halvtaskigt servad bil med ett flertal missade punkter,läs mitt första inlägg och ta hjälp av din V12 mek. Svart olja men vattnig:kondens. Luktar bensin:Dålig förbränning beroende på :Stift,kablar,fördelarlock,har inte gått på alla cylindrar. Kolla expansionskärlet tillsammans med meken om det bubblar och kommer avgaser,om det gör det så är det problem. Annars byt vevenilationen,runt 650 kr på Bmw(lossa spjällen så går det lättare men byt spjällpackningarna kostar nada).Kör ett startgas test på insugspackningarna(märks direkt) tyvärr dyra men värt det om nu toppackningarna är hela,går att täta med packningsmassa ett tag.(kosttar 3900:kr för alla fyra). Om toppackningarna har gått gör en deal med V12 mecken om tid finns,köp en sotningsats från motornord så blir allt ordenligt.(Ca:2800:kr) Bmw tar minst 55000:kr för att lyfta/byta och sätta tillbaks allt men ge för fan inte upp,du har en bil som ett fåtal känner till och glädjen som kommer när allt fungerar är värt VÄLDIGT mycket. Sök på Paap så får du massor av info,han har gjort det som alla vill men inte kunnat/orkat och är en envis jävel MEN har har antagligen mest kul av oss alla menat med att det är inte många som får se en kille runt 60 drifta i rondellen i Åkeshov (Västra Stockholm) och sen göra det igen för han var inte riktigt nöjd. Väntar på rappor, Mvh Dic. |
|
|
Hej igen! Har skruvat lite i morse och har följande att berätta. Tänkte få svar på tal så jag tömde ut oljan. Fick ut 15 liter(!!) olja blandad med bensin. Det fanns inget vatten eller ngt vitt spår alls men det rann som vatten. Har kollat stiften. Dom ser ganska nya ut och friska. har inte tillgång till mätinstrument så det får vänta. Luftfilter också ok! Kanske har föregående ägare ändå gjort en service och sen har det gått åt skogen ändå? Topppackningen verkar iallafall vara okej. Ska iväg och köpa en billig olja. Byter till en riktig när motorn är frisk. VIll inte slänga ut tusentals onödiga pengar om det inte går att rädda. En lustig grej är att EML lampan lyser hela tiden. Trots att jag inte har nyckeln i hålet. hur kommer bensinen in till motoroljan? Skräckscenario med hål i kolv? Jag har kört bilen innan men då gick den ganska ojämnt. Är iinte så kunnig inom detta. Tänkte lära mig. Bättre att läsa sig till det än att prova själv. Hur rengör jag vevhusventilationen? ...och vet ngn en hemsida där man kan ladda upp bilder? har tagit lite bilder. Tack på förhand! Utan er vore detta dödsdömt! /Christian |
|
|
...fortsättning. Varvräknaren hoppar till ibland och studsar..upp o ner, upp o ner! När jag drar i handbromsen så ändrar ratten sig. Läckaget beror på dålig packning/dåligt spända skruva. drog åt dem typ 1 varm utan att ens belasta. Har laddat batterierna i 12 timmar per styck. Satte i dom och vred om. Kling! låter det. Metall mot metall typ. Men inget händer. Precis som det inte orkar eller att ngt fastnat. Har startmotorn pajat? är batterierna kass eller av fel modell? på batterierna står det: 650 A(EN) 390 A(DIN) 71AH Många frågor. Men ni verkar kunna det här :) |
|
|
Blir rätt mycket att skriva här men om vi benar ut från början! Det ska komma ut ca:7,5 L när man tömmer oljan. Skaffa/låna en voltmätare. Byt luftfilter ändå. Grattis till att toppackningarna är hela. Vet inte om jag blir halshuggen här men satsa på en olja med rätt AP för din årsmodell sä slipper du köpa skitolja som inte hjälper till nånstans,kan tänka mig Biltema/helsyntet 5/40 till vettig kostnad att använda som "skjölolja".Räcker med 6liter för att köra på tomgång 5 min för att sen tömmas igen,efter det så är det stenhårt kvalitetsolja som gäller (finns en uppsjö av info här på forumet). Känns som att du behöver kolla spjällen,starta och ta av spjällkontakt så hoppar driften till den som är i och går efter de värdena,skifta till nästa kontakt och jämför med "känsla" tomgång och om lampan lyser.Bäst är att skruva av dem och vrida fjäder på sida,släppa snabbt och lyssna om det låter "illa" vid "tillbaka"ljudet.Låter det så bör de rengöras(finns beskrivet på forumet och kräver en vis försiktighet) Bensin slinker igenom vid dålig förbränning tror att du kan glömma hål i kolven,stiften SKA vara gyllenbrubna under perfekta förhållande och ska hålla minst 5000 mil enligt Bosch. Batterierna kan du mäta med voltmätarn som införskaffas,du har för lite kräm nu så soleinoiden stanna och orkar inte dra runt ,därav metalljudet:andra batterier. När du har riktig ström och kan starta så går det att "boota"datorn(boxarna) vilket innebär att du får fabriksinställningarna och synkar de"rengjorda spjällen" och med allt annat jag skrivit om så blir det en angenäm tur med en riktig bil. Handbromsen känns lite som det är ditt minsta problem men det löser vi sen. Fick du nån hjälp av V-12 meken? Mvh Dic. |
|
netz |
Ang handbromsen: har man el ratt justering så skall det vara så att ratten går upp när man drar åt handbromsen för lättare in och ut steg ur bilen. mao det är inget problem utan en extra finess. Annars är det bara att följa Dic´s utförliga åtgärdsplan. netz |
|
Att EML-lampan lyser är ingen fara så länge du inte har bråttom med att starta. Försök att fokusera på varje liten del och ta just en del i taget utan brådska så ska du se att tids nog så kommer du upptäcka att bilen är just underbar för att den talar till dig, oavsett vad du skruvar på så säger den "skruva här istället":) Ett såkallad förvirrande annorlunda fordon. Det är bra att vara det både som fordon och fordonsägare för då har man kul! Jag har en begagnad ny i kartong startmotor som ligger oanvänd som jag köpte på ebay för länge sedan utan att veta att just du behövde den och inte jag:) Om du skänker 747 kronor till Länk samt besöker Länk samt Powerpostar mig din postadress så skänker jag den till dig inklusive transportkostnad för den tar bara plats i mitt vardagsrum som det är just nu. En ny utbytes-startmotor kostar minst 4000kr hos BMW. Lycka till. Mvh Asken |
|
|
Dic: ok, eftersom jag inte kan så mkt så väntar jag på meken. han få peka på alla detaljer. Jag läser mig fram till hur jag gör rent och byter m.m... Har absolut fullladdade batterier och ändå klingar det. Nu vet jag inte om principen är samma men på min båt sitter det ett kugghjul som är rörligt på startmotorn som hoppar upp när man vrider om. Ibland fastnar det uppe och motorn låter KLing! ..och går inte igång. Kan det vara samma sak? En fråga till.. sitter massor av grejer överallt. Men var sitter startmotorn ? ;) |
|
|
Bra att du tar det lugnt,finns ingen anledning till panik.Anledningen till att jag "tjatar" om batteri och ström är att det är en jäkla skillnad på ett nytt och ett nyladdat gammalt/slitet.De gamla kan mycket väl uppvisa full styrka vid mätning efter laddning sen efter ett startförsök så kan de tappa ner till 10 och då är det kört för M70,likadant med min M50 Alpina,laddade två gånger och liktförbannat så så ville det sig inte,fyllde på destilerat vatten,putsade polerna ja allt som man gör men är en bränslecell risig så blir resten alldrig bättre än den risiga.Med nytt batteri går den gudomligt. Tycker du ska ta en ordentlig genomgång av alla tips här tillsammans med V-12 meken,beta av allt punkt för punkt och visar det sig att startmotorn är dålig så luta dig mot Askens alldeles lysande erbjudande.Sen kan du börja med själva åtgärderna. Det är samma princip som din båtmotor och har för mig att den sitter på vänster sida under från förarplats räknat(var länge sen jag låg under en M70 så nån här kanske kan rätta mig). Mvh Dic. |
|
|
Hallo Tackar för erbjudandet Asken men nu verkar det om om startsnurran fungerar. Har laddat battterierna igen och nu gick den runt. Men tog slut direlt. Laddar batterierna i natt och provar sen. Går det inte köper jag nya. Borde jag provstarta eller ska jag och V12 meken felsöka först? kan EML ha med dåliga batterier att göra? Finns det en möjlighet att det försvinner av sig själv nu när jag gjort vid en del saker? tack för all hjälp! |
|
|
Micro säger att jag ska ha 71Ah batteri för 1000 kr styck. Biltema säger jag ska ha 68Ah batteri för 600 kr styck. Vad säger AP-eliten? |
|
|
När jag ställde på min gamla 850i efter vinterförvaringen så lyste min EML lampa. Det lät som om motorn inte riktigt gick på alla 12. I mitt fall var det dock bara en säkring som gått. Ang. batterier så skulle jag avråda dig ifrån att köpa Biltema etc., det blir oftast dyrare i längden. Antingen orginal eller ett dyrare lättare superduperbatteri som kan ersätta dina två enheter, Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.