AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.502

M5 e39 vilken årsmod bäst?

Sida 1 av 2
Hej igen. Sålde volvon nu så nu blir det m5a :) Tänkte höra om det är någon direkt skillad på att köpa en 99 00 eller 01 ? Är någon av dom bättre eller sämre ? Skriv gärna någon vad ni tycker.

Mvh Fidde
Da
51
Danjel_
320 e30-91
Ett tips..sök på forumet så får du 1000000 träffar.. & där kommer du upptäcka att du inte vill ha en M5a.. Köp en 540-6växlad istället. Liknande prestanda & du slipper ett motorras..
Mvh
Lasse Karlsson
Danjel!!

Häv inte ur dig en massa skit, som du inte vet nått om!!!! Visst det fanns nån tråd på detta Forum där man avhandlade just ett motorras på en M5 E39 02:a, men det är också det enda sådana inlägget vad det gäller den årsmodellen!! Visst händer det!! men det är ytterst ovanligt!!

Skrev det i en annan tråd! och skriver det igen!! BMW M5 E39 har fått oförtjänt mycket skit på detta Forum!! Prisbilden har gjort att "fel" personer har råd att köpa bilen! men inte råd att sköta den!! Detta är högprestandabilar som kräver: god inkörning, regelbunden service(oftare än enligt servicebok) rätt service: man byter typ bromsolja och kylarvätska när detta skall göras! här tror jag det fuskas hur mycket som helst!! god körstil, och framför allt gott omhändertagande i allmänhet!!! Kör man som en "dåre" i alla lägen, och bara har bilen som ren leksak, ska man inte ha en sån här maskin!!!

Till dig Fiddemannen, kan jag bara ge några tips!! Betänk att dessa apparater kostar att köra och framförallt försäkra!! Våran pärla står på en äldre gentleman 65+ med massor av skadefria år, och vi pröjsar ca 10500kr/år helförsäkring, och då bor vi ändå i en mindre landsortsstad!! Soppaåtgången ligger ganska nära rekomendationen 1,39l/mil vid "normal" blandad körning, men drar man som "fan" hamnar det nog närmare 1,5l/mil skulle jag tro!!

Service krävs som sagt ofta och min senaste, som var olja+ kylvätska gick på över 5000 hos BMW! Reservdelar är inte billiga! och kör man mycket och hårt sliter man ju däck! också det rätt dyra pjäser på dessa vagnar!!

Annars är det så att årsmodeller 01 och framåt är att rekomendera!! I mars Uppdaterades oljefoder(00) och 01:an har även backventil till vanos för att slippa startslammer. Så kolla bilen noga, vad avser historik! välj helst 01 eller nyare, försök hitta bilar med under 10000mil på mätaren!! Då kan du få motorförsäkring hos rätt bolag! vissa på detta forum påstår att detta inte går på importbilar men det är inte sant!! Vi har motorförsäkring upp till 10000mil mot uppvisande av bilen hos Folksam, och vi importerade våran 05 då den gått 7400mil och var 3 år gammal!!

Annars kan jag bara säga lycka till med din nya älskling! för det lovar jag dig att det kommer att bli! om du bara hittar rätt maskin!! Själv har jag inte haft minsta problem på dessa 2 år jag haft bilen, och att köra är lika kul varje gång!! Men som sagt!! Ta inte första bästa!! och framförallt!! gå inte bara på priset!! betala då hellre lite mer, och få en fin och välskött bil!! Det har du igen mångdubbelt på sikt! var så säker!!

HA DET!!!
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Danjel

Stor skillnad mellan m5a och 540 har ägt båda så jag vet vad jag pratar om och nu snackar jag prestanda!!!! så säg inget om du inte vet något!!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Lasse Karlsson:

"service(oftare än enligt servicebok)" = vad då? Vilka intervall gäller i såna fall?

//Schnitzer
Som alla andra modeller är sista bäst, alltså 2003.

-DVD nav
-facelift
-auto halvljus på ;)
Lasse Karlsson
Tja Schnitzer!

kanske uttryckte mig lite luddigt där! men det jag menar är att de flesta rekomenderar oljebyte var tusende mil eller minst 1 gång per år! Men sen behöver ju knappast hela serviceprogrammet löpas igenom alla ggr man byter olja!! Sen kan man ju byta kupefilter var 2 tusende mil(ord oljeservice), tändstift var 8 tusende mil(Insp 2) och kylarvätska/bromsolja vartannat år enligt BMW rekomendation!

I övrigt är det väl bara allmänna kontroller som utförs på servicar, och där klarar man ju det mesta själv!

HA DET!!
Tack så jätte mycket för alla svar!! specielt Lasse :) Känns bara som att det är lite lättare att hitta 99or än 01or

Mvh Fidde
M
84
M as in Missile
M5 -01
540-01
523-99
318-99
316-96
Min M5 köpte jag på blocket för en månad sedan och den köpte jag då med blockets begagnatförsäkring. som gäller i 6 månader eller 600 mil efter den dagen du köpt bilen. som sagt åkte jag hem med bilen och upptäckte att ena topplockslocksskruven läckte olja, så jag tog in den på BMW för en koll. och det visade sig att bröstpackningen hade gett upp och dom var tvugna att riva ner halva motorn för att komma åt den. dom hade bilen i en vecka. sen så hämtade jag hem bilen och körde runt lite så motorn fick jobba lite för att se om det skulle läcka nå mer. det slutade läcka och jag upptäckte även att motorns oljetempen vart bättre. och allt detta kostade mig......1000 spänn i självrisk :O. samt att alla packningar, topplockslocken(??), kontrollerad vevhusventilation och vanosringar vart också bytta. fast annars var ju bilen i toppskick. så danjel om du jämför en 540 med en M5 så är du inte efter prestanda utan efter komfort. 286 hk är inte som 400 hk. det är ju en volvomotor i skillnad.

okänd japsbilsägare: Jag har en turbomotor som laddar 1.2 bar!
BMW M5 ägare: det har jag med..
min bensinpump..hahaa
540 är väldigt trevlig att köra och V8:an har bra drag men det är ingen ersättning för en M5.
540 = långfärdslok
M5 = Hejdlöst roligt drag och körkänsla

Ch
5
Chimera
M5-99 Med 03:ans motor
Först måste jag tacka Lasse Karlsson för bra inlägg..

Sen till Dig Fidde_Mannen!

Du skriver att det är lättare att hitta 99:or än tex 01-03. Men det är väl inte skäl nog att köpa en 99:a eller?

Först måste du veta var din budget för M5:ans inköp ligger, M5:an är i princip en tävlings/racebil i en vanlig bils skal, som kräver betydligt mer underhåll och tillsyn än "en vanlig bil". sen är det ju högst väsentligt att ha råd att sköta om bilen med löpande servicar och med risk för oväntade reparationer som iochförsig gäller alla bilar. Men prisnivån på delar till den här bilen ligger i en helt annan division.

Det är med förskräckelse jag ser vad som håller på att hända med M5:ans begagnadmarknad. Och framför allt M5:ans status som kvalitetsbil. Priserna har på vissa bilar sjunkit ner till priser som sänder fel signaler till människor.
M5:an håller på att bli den nya volvoraggarbilen.. För killar som egentligen borde ha just en sån volvo..

Dom tänker:

Oj vad billiga dom är..! Jag vill ha en sån..! Och en del har trots prirasen ändå nätt och jämt råd att köpa den. Skräckscenariot är nu igång.. Oj vad dyr den var att skatta, försäkra, serva enligt serviceboken, reparera bla bla bla..

Tacka 17 för att priserna sjunker till panikpriser på marknaden.. De som inte borde ha skaffat sig en M5:a får panik och dumpar priset till ingenting..

Vad säger man när folk ringer på min bil som är till salu, när de säger att man kan få en M5:a för 139000:- på blocket.. Suck är allt jag får fram..

Märkligt hur en del tänker..
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Danjel_
Vilket skit snack du kommer med.
Hur många motorer har inte gåttsönder i andra BMW modeller?Men det är väl inte lika intresan att prata om en 318i från 99 som har gått sönder?Tror inte att M5 E39 har sämre statestik angående motorerna än andra sportvagnar och inte svenson bilar heller för den delen.Det förstår jag med att blir prat när en m5a går sönder pga att det går på ca 150tk att få den utbytt på auktiserad bmw verkstad men alla bilar kan gå sönder.

Min M5a Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Bra sagt..

Håller med Lasse Karlsson samt 2002tii

M5-2003 Länk

Fan man känner nästan att man inte vil ha en m5a nu verkar som det bara är krabb o skit o kostar en förmögenhet att äga. Sen vissa är mer positiva. Men låt säga att man kör typ 2000 mil om året vad kostar det cirkus i service per år?? Budget för m5 köp ligger väll kring 200000kr sen blir det helförsäkring 1 år direkt så slipper man det skiten.

Mvh Fidde
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är klart att det är dyrare att driva en M5a en en BMW med mindre motor.Men jag tycker ändå att det är väldigt humana priser på det mesta.Det är trots allt väldigt många delar som den delar med andra 5serie modeller och det gör att priset på många delar är låga.Körde i dag ca 12mil och låg då i jämn fart och då låg den klart under litern det är bra det för en bil som väger 1800kilo med 400hk fast jag använde inte så många just i dag.Om du sedan jämför M5an mot tex Audi RS6 och MB AMG e55 så kommer du tycka att det är riktigt billigt att köpa slitage delar till M5an En bromsskiva går på 10k till en mb och ca tusingen till m5an.
Lycka till med bil valet.

Min M5a Länk
Ch
5
Chimera
M5-99 Med 03:ans motor
Fidde_Mannen!

Jag/Vi vill inte skrämmas på något vis. Man ska bara medveten om vad man köper. Och framförallt göra ett så bra val som möjligt när man ska köpa sin M5:a Att det kostar att äga en bil är ingen nyhet. Men var jäkligt noga när du kollar på bilar. Och det kan vara en fördel att betala lite mer för en bra bil. Titta inte bara på prislappen. Lycka till!

BMW är en bra bil.. Men inte alla..
Tacksam för allas svar kul att ni tog er tid :) Känns som det är lite svårt me för en som mig som aldrig haft en m5a och veta när man åker och titta på en om den är bra eller inte. Jo visst jag kan ju se på diverse slitage delar osv, men det här med milen o så är ju inte lätt. Sen likadant hur fan vet man att kanske luftmängsmätarn är dålig då man aldrig kört en m5a med 400hk. Men vet ni om någon fin m5a säg till gärna 00-01 :P

Mvh Fidde
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Tycker du ska satsa på minst en 01...Ju nyare desto bättre..
Om LMM är kass så märker du det bl.a genom att bilen tappar i ork..Vissa säger att det känns som om bilen tappar minst 100 hk...

Jag har inte haft något som helst strul med min överhuvudtaget...
Om du hittar en M5,och du är osäker så lämna in bilen till BMW och låt dom göra ett test,samt kolla garantihistoriken m.m

Lasse Karlsson
Hallå igen Fidde-Mannen!

Har som sagt haft min i 2 år nu, och kan ju försöka komma med några tips att kika på/kolla upp.

Oljeåtgången var på vissa maskiner tillverkade före Mars 00 extremt hög, det kunde handla om upp mot litern/100 mil! Om bilen är tillverkad före, kolla extra noga på blårök vid gaspådrag!! Kolla även oljan, är den väldigt klar o fin trots en del tid sen senaste registrerade service, kan det bero på att man fyllt ofta och därmed får en feed och bleed funktion. Men killa naturligtvis detta även på en nyare bil!! Inkörningen av en BMW M5 E39 var mycket viktig, att det gjordes på rätt sätt!! Många körde vildsint från början och det var inte bra för motorerna! Men även en nyare bil än Mars 00 kan ju få problem med detta! även om foderförbättringen i motorn minskade problemen kraftigt!!

Från och med årsmodell 01 kom backventilen till Vanos, som håller kvar oljan vid stillestånd o man slipper Dieselrassel vid start. Rasslet ska inte enl expertisen ha nån maskinell påverkan, men det lär vara ytterst irriterande med en sportmaskin som låter som en traktor!!

Kolla kopplingen noga!! använd de sätt som finns förklarade i de begbilsfunktionskontroller som man rekomenderas att göra, och som man kan hitta på många ställen, typ Vi Bilägare osv. Kör man en M5 E39 fel går det snabbt att bränna en sådan, kostar mellan 5-10 papp att byta!

Är bilen vinterkörd?? Det finns många som väljer att inte göra detta, jag skulle definitivt välja en bil som inte gjort det, eller åtminstone mycket lite!!

Kolla bromsar noga!! vibrationer, sneddragning osv. Skivorna kan vid extrem belastning bli skeva, och man får vibrationer vid inbromsning!! Enligt expertisen ska skivorna dock hålla upp mot 15000 mil innan ev byte! Det kan dra iväg om man ska börja med att byta dessa!

LMM= LuftMasseMätare, kollas noga! bilen ska ha ett jämt fint "drag" över hela registret! inte tappa kraft nånstans, eller hacka/gå ojämnt. På äldre modeller är dessa ofta bytta!! Kolla upp!!

Kolla däck!! En M5:a är en stark bil!! och en uppsättning runt om, med montering och balansering lär nog gå iväg på runt 8-10 papp!!

I övrigt är det väl kontroller som för vilken kärra som helst! men checka som sagt bakgrunden noga! besiktningsprotokoll, tidigare ägare, Serviceboken!!!! Skall finnas och framförallt den ska vara ifylld enligt tidigare inlägg i denna tråd!! Detta tror jag personligen är SUPERVIKTIGT!! det kostar att slarva med dessa maskiner!!

Sen är du väl intresserad av bra utrustning!! TV/navi ska du ha, tycker jag sen är det väl lite upp till var och en vad man vill ha typ telefon, backvarnare, sollucka, regnsensor osv, osv. Annars är ju M5:an rikligt utrustad från Basic så att säga! Färg på inredning och på bilen likaså! en smaksak!

Sen tycker jag inte du ska köpa av en 21-åring med som vi lite äldre brukar säga "bakvänd" keps! Han har med största säkerhet mest bara haft "jättekul" med bilen, och det andra kommer nog gärna mer som 3:a än som tvåa(dock inte sagt att det är så för alla!!).

Annars kan jag bara säga lycka till för dig om du bestämmer dig för BMW M5 E39!! en underbar bil tycker jag och många med mig!! Men ta tid på dig att hitta "ditt" exemplar så blir det bra!!

HA DET!!!
Lasse Karlsson
Om jag inte skrämt iväg dina tankar på en M5:a så är denna värd att kolla upp: 01:a på blocket blå, i Gästrikland XCJ 815, ca 10000 mil!

HA DET!!
Bildelsimporten tar 595:- för en bromsskiva fram till M5 E34.
Väldigt billigt faktiskt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.