|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Det är dags för mig och köpa en BMW, har tröttnat på min Passat 1.8 T och det jag är ute efter är en E39 sedan eller kombi årsmodell 97-00. Jag har läst begagnat guiden om E39 men tänkte fråga här på forumet om vad ni tycker om några annonser som jag har sett på blocket. Länk OBS fler bilder på deras hemsida Länk Länk Länk Länk Mvh Andren | |
|
Kul att du vill ha en E39.. Vet inte din budget, men tycker absolut du ska försöka hitta en med M-paket. Skillnaden är enorm tycker jag. Du bör nog undvika "stylade" exemplar med typ chromade M-speglar med blinkers o massa sånt. Själv tycker jag dessa skulle sitta som kepsen: Länk Länk Länk |
|
|
Tack, Jag hade också tänkt mig en redan (stylat) E39 med M-paket och helst med skinn och Steptronic och kanske Navi. Ja min budget ligger på max 70000 :- så det blir inte nån nyare E39 tyvär, G-son alla de 3 bilarna är snygg. |
|
|
För 70 tusen får du tyvärr ingen e39 med m-pkt. Dem ligger kring hundringen, har sett något långmilat exemplar under hundralappen. Ofta har e39 med m sportpaketet mocca inredning (tror det ingick i det paketet) så många av köparna utrustade inte bilen med skinn, därav är det inte alla e39 m-sport som har skinn, men den 528:an som G-son länkade till hade ju det. Vad gäller navigationssystem så är min uppfattning att det är bättre att hoppa över det i en så pass "gammal" bil och vid behov köpa en GPS, en Garmin eller liknande. Delar G-son åsikt att det är en enormt skillnad på e39 med och utan m paket. En pre-facelife, utan m-pkt ser väldigt gubbig men stilren ut. Hade jag själv handlat e39 idag skulle jag nog valt en 525/530 med m paket osv, men då är det >130 tusen och uppåt. För 70 000 borde du kunna hitta en fin orginalbil, möjligtvis med eftermonterat m paket (?) men inte orginal. Och, ge fan i kromade m3 e36 bakspeglar och allt vad det heter :) Lycka till. |
|
|
Hej Klart du kan hitta en e39:a med M-paket för dom pengarna dock inte nyare är 98-99:a förmodligen. Min Kompis köpte en 99:a 525 med M-optiken i förra månaden, svensksåld och servad, 16000 mil cirka för 72000!!! Så det är bara att ge sig ut och leta....och utbudet är enormt på BMW så chansen att hitta en är nog ganska stor. Men som så många andra BMW-ägare så tror även MD att prisraset inte drabbar BMW...men tyvärr så gör det visst det. Och ska man vara ärlig...SPECIELLT BMW!!!!! Frasse |
|
|
Frassemannen: Nej, verkligen inte. Vet mycket väl att prisraset drabbar såväl BMW som andra bilen, om det inte drabbar BMW hårdare än andra bilar t.o.m. För övrigt så kan inte det du säger stämma. BMW 525 e39 kom inte förrens 2001, så om din polare har en 99:a med m-optik, som han köpt för 72 000.. Skulle inte tro det. Har du någon koll överhuvudtaget på beg. priser? Visst kan man köpa en fin 523/28 från 96-99 för 70 tusen, med m ratt och en m knopp, som vissa tror är m optik eller m paket. Det jag anser vara ett m paket är då det BMW kallar M aerodynamikpaket, en e39 utrustad från fabrik med ett sådant paket hittar du INTE för 70 lappar, inte 80 och inte 90, möjligtvis en 523 med >20 000 mil för 95 kkr eller där omkring. Ska du ha en 525 för du ytterligare klättra upp i prisklass, just pga att den är en postfaceliftad e39. |
|
|
MD:...hmmm...du får nog släppa sargen och komma in i matchen. Min 96:a med i princip all utrustning, svensksåld och full servicebok på BMW kostade ifjor 50000:- På Theanders bil i Lund!!! I kanonskick!!! (dock inte med m-paketet) Tom med 18-tums M5-fälgar med nya däck som ingick!!!...och vinterdäck på alufälgar....Cd, originallarm Acc mm... Så kolla du marknaden lite så får du kanske en liiiite bättre uppfattning av vad en "gammal" bil kostar. Frasse |
|
|
För 70000 kronor så går det absolut att hitta ett fint exemplar av E39, men det beror som sagt på vilken årsmodell och vilken motor du söker. Som vanligt handlar det om tålamod, tålamod, tålamod. Plötsligt dyker ett bra exemplar upp, eller så sker en kraftig prissänkning på en överprissatt bil. För egen del så föredrar jag en "pre-facelift" utan m-paket eftersom den ser stilren och sober ut, precis som någon innan mig var inne på. Navigationen skall du absolut hålla dig borta från eftersom det är rena rama stenåldern. Bättre att köpa nytt och fräscht som fungerar och är snyggt. För 70000 borde du kunna hitta en 540, men mest ekonomiskt är troligen 523 eller 528. Om du går upp på 525 så räkna med att den är snikigare utrustad och något m-paket tror jag inte att du hittar för den pengen. Lycka till med jakten på en E39. Jag är inne på min tredje som jag köpte för en vecka sedan! |
|
|
Frassemannen: Nej, snarare tvärtom. Du borde komma in i matchen. För det första, jag vet mer än väl att din 523i ligger i dem priserna, varför? Jo, första modellåret, en bil som var 10 år gammal (vid inköpet) så 50 000 är ett helt normalt pris. All utrustning låter jag bli att kommentera då det verkar vara ett väldigt diffust begrepp. Låt mig göra saken klarare för dej. För det första introducerades inte m aerodynamikpaketet förrens 99, i samband med m5 e39 premiär. En 523/28 från 99 är nyare och därmed dyrare än en tidigare sådan. En 525i e39 kom inte förrens 2001, även den dyare (där faller din historia om din kompis som köpt en 525i -99:a med m-optik, för det finns ingen sådan bil). Så, länka gärna till en bil med orginalmonterad M paket för i 70-kronorsklassen så ändrar jag uppfattning, men jag vet att du inte kommer kunna göra det så det är nog du som får kolla av marknaden och förhoppningsvis få en bättre översikt över läget. För övrigt, för många, bland annat mig, så är e39 en helt annan bil med facelift och m-paket, åtminstone med m paket, och sånna har jag kollat på i drygt ett år (intresse finns för att byta upp sig) så jag har en bra, realistisk uppfattning. |
|
|
Frassemannen: Angående din bil och tillhörande pris så förstår jag att den är grön, vilket är en klassisk prutvarning. Mycket svårsålda bilar, vilket sannolikt Theanders hade insett. Men det betyder förstås inte att bilen är dålig. Och det viktiga är förstås att du är nöjd. Du skriver vidare att bilen har "i princip all utrustning", vilket jag tror är ett missförstånd från din sida. Begreppet "all utrustning" är ett av de mest missbrukade uttrycken på marknaden idag. Har du t.ex. komfortstolar med minne, dubbelglas, elrollo i bakrutan, bensinvärmare, backvarnare, avbländbara speglar, telefon, gardiner i bakdörrarna, rattvärme osv.? Jag gissar att svaret är nej på i princip alla frågor. Och jag är inte ens säker på att du har stora färddatorn eller om M5-fälgarna är original. Kanske är det så att 50.000 kronor är ett bra pris för just din bil. För egen del så lägger jag mer än gärna på ytterligare 20.000 kronor för en mer utrustad bil. Och det spelar ingen roll att bilen är importerad. Tvärtom så tycker jag ofta att skicket minst lika bra som de svensksålda, även om man förstås får jobba lite när det gäller historiken. |
|
|
Nu har jag kollat med Fredde (kompisen), och jag hade fel. Det var en 528:a han hade köpt. Allt annat stämde.... Frasse |
|
|
Jag är ute efter en 523/528 97-99, för de är mer vanligare och billigare kanske i drift/försäkring/service. och det blir absolut ingen m3-speglar och sånt för jag gillar ren stil, jag vill gärna hitta en E39 som är faceliftad men inte så noga men bara jag får tag på en riktig bra exemplar som jag själv kanske byter framlampor och spoiler. |
|
|
En BMW 528i med M aerodynamikpaketet från 99, svensksåld, servad och 16 000 mil för 72 000 kronor? SKa inte säga att det är omöjligt, men det är ett VÄLDIGT br pris om det stämmer, både vad gäller utrustningen och mil/skick. Är du säker på att han bil har aerodynamikpaketet och inte enbart en m-ratt och knopp? Många icke pålästa människor tror sig ha en BMW med M-paket när de i själva verket har en BMW med m-ratt och m-knopp, jag tror din kompis har en sån version. Men jag kan ha fel, i så fall har han gjort ett klipp. Som sagt, priserna för sånna ligger strax över 100 000 kronor, i utgångspris visserligen men det vore orealistiskt att en bil som annonseras för 100 kkr säljs för 72 kkr, så stor prutmån lär det inte finnas i vanliga fall. |
|
|
Frasse, jag köper gärna en 528i -99 M-sport för 70 tkr, säg till om du hittar en till. Saknas däremot "riktigt" fabriksmonterat M-pkt kan knappast 70.000 :- ses som sensationellt billigt för en 528i -99. Ang. 523i -96 tycker jag faktiskt inte 50 tkr är speciellt billigt, tvärtom snarare, tidiga E39 är knappast att jämföra med senare M-sportmodeller BMW CS #5139 |
|
| J.L: Ja, ungefär det jag har försökt säga.. Dessutom, jag skulle nog bli minst sagt misstänksam om någon skulle vilja sälja sin 528i -99 M-sport för 70 kkr. Skulle direkt misstänka att det är något lurt över det hela vilket jag nog skulle få bekräftat efter lite rotande kring bilen i fråga. Men visst, ibland måste man ju ha tur också!! :) | |
|
Prutning kan gå längre än man tror. Jag har precis slagit till på en beg bil i mycket fint skick. Prutade den från 79 till 60 KSEK själv. Visserligen var detta en 9-5 aero 00:a men det går att pruta mycket hyggligt ofta. Har svårt att förstå fixeringen vid Mpaketet själv. Dock ger det öppningar att pruta stenhårt på de som inte har Mpaket. |
|
| Saab ... nu har du väl nått lågvattenmärket simon ... ;-D | |
|
Mixtus, jag valde att inte leta efter BMW eftersom jag vet hur extremt svårsålda de är om man som jag inte kräver extremt med utrustning/låga mil och pedantskick till lågpris. Istället valde jag saab som har följande fördelar: - lågt inköpspris - Rymlig(kombi) - Avt drag - BRA tryck i - Detta ex är i ett exceptionellt skick - FWD - Bra Krocksäkerhet - Hyggliga stolar På minus sidan: - Surt med en vibrerande 4cyl motor - Sur växellåda - Ingen premiumkänsla - Precis som BMW svårsåld. Blir ev sista ägaren. Mina åsikter sedan får andra ha sina, retar säkert någon med att jag gillar FWD, dock är det lite för mycket effekt för FWD i Saab 9-5 aero. Har en V70 03:a med 140hk som jag kan nyttja om det känns som om det rycker i framvagnen för mycket...:) |
|
|
MD:Den 528iM -98 jag hade, hade förutom m-knopp och m-ratt sänkt fjädring, vilket jag nästan är hundra på att det var från början på den. Så helt obefogat kanske det inte är att kalla detta m-paket, även om detta blev mer omfattande på de nyare årsmodellerna av E:39:an. /Peder |
|
|
Länk Någon som kan svara på om det är fabriksmonterat? |
|
| Ingen fara simon, jag ville bara retas lite ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.