|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Shifty, jag är inte negativt inställd till diesel, har uppmanat fler i bekanskapskretsen och min bror att skaffa dieselbilar. För mig är det viktigt att se det helt objektivt. Skulle man idag köpa ny bil, framförallt om det är en tjänstebil där man inte tar några risker vad gäller haveri och slipper att betala vägskatten med egna beskattade pengar är självklart diesel ett mycket intressant alternativ. Om det däremot är så överlägset miljömässigt är inte jag övertygad om. |
|
|
helgonet, du skriver: "så din slutsats gällande: En bensinmotor kan förbruka 7,6% mer bränsle än en diesel och få samma koldioxidutsläpp. är ruggigt fel" Var har du bevisat det? |
|
|
Vilka fina utlägg. Bensin vs diesel kommer alltid att debatteras. Själv tror jag att bensinbilar kommer tappa i andrahandsvärde då fler och fler går över till diesel. Ur ett miljöperspektiv finns det ny teknik som bygger på både bensin och diesel, mycket bygger fortfarande på hur vi konsumenter kommer att ha råd att skaffa den senaste tekniken och vilka styrmedel regeringar föreslår. Alla är vi ju olika beroende av bilen -nöje eller transport. Förbrukning = gasfot. //Stefan |
|
|
StefanL: Mycket möjligt, tiden får utvisa. Det lär bero på vilken skattesats som de patikelrenade bilarna får efter det att förmånerna försvunnit, samt hur prisutvecklingen blir på diesel vs bensin framöver. |
|
|
Själv är jag såld på både bensn och diesel, just för att man inte kan utesluta det ena eller det andra. I mitt fall skulle prissillnaden mellan att åka 335i och 335d bli 20-25tkr/år (3000 mil/år). Under några år blir det en ansenlig summa pengar. Dessutom kommer andrahandsvärdet vara bra mycket bättre på en 335d Touring än en E92-335i om några år. Detta är mina referensramar). Vill man köpa en potent bensinare framöver kommer det finnas ett stort utbud till en billig peng tror jag. Fö en rolig tråd. Debatten bensin vs diesel kmmer att hålla på länge //Stefan |
|
| Jag har hört att bmw 320d (e90) med eftermonterad trimchip både sänker förbrukningen radikalt samtidigt som prestandan börjar närma sig starkare dieslar. Om det stämmer är det ju oerhört intressant! Kan någon bekräfta trovärdigheten i detta! | |
|
glennlarsson: det kan nog stämma att man kan få mer effekt och lägre förbruknng med trimchip i vissa fall men bilen klarar inte avgaskraven då. Det är oftast detta som gör att tillverkaren har valt ett visst effektuttag. Detta eller att man vill uppgradera bilen senare med mer hästkrafter eller undvika att hamna för nära nästa motorstorlek. 320d är en tvåliters fyra och kommer därför aldrig att få samma karraktär som en treliters sexa ens med trimchip. Men det kan ju vara trevligt att chipa ändå. |
|
|
simon: citat Det är logiskt att om en ny dieselbil har mer effekt att den går att få att dra mer bränsle för att kunna utveckla den effekten, eller hur? ibland där det inte så eller misstolkar jag dig? om du tittar på förbrukningssiffrorna hos gammeldieseln 525tds med 143hk och jämför den med nya 525d på 177hk så drar faktiskt den nya mindre i förbrukning än vad den gamla gjorde trots att den har 34 hk mer citat: det jag ville hävda och skrev var att förbrukningen på dieselbilar inte alltid är så låg som bränsledeklarationen. Vissa har tom högre förbrukning än bensinvariantens bränsledeklaration. ? menar du att dom kan dra mer än vad en bensinsbils bränsledeklaration gör? givetvis om du jämför en 535d mot en lupo bensinare,hehe skämt och sido, alla biltillverkare verkar göra det Länk vad gäller miljöaspekten så handlar de ju om lokal eller global nivå när man diskuterar detta känsliga ämne. vill man minska den globala uppvärmningen så ska man prioritera fordon som spyr ut mindre koldioxid eftersom det är den som orsakar uppvärmingen enligt al gore mfl och dieseln släpper ut mindre koldioxid med likvärdig effekt gentemot bensinaren pga högre verkningsgrad. Länk vilket säger att svenskarna grisar ned mest vad gäller kvävedioxidutsläppen så är man även där på väg att lösa detta problem vilket låter suveränt. ford,peugot/citroen och toyota har olika lösningar på detta bekymmer min hemsida Länk |
|
|
helgonet, grattis, du har precis bevisat att du behöver läsa om grundskolan i både läsförståelse och division och procenträkning genom ditt inlägg! |
|
|
moget svar vilket även bekräftar ditt omdöme och intelligens min hemsida Länk |
|
|
helgonet, jag frågar åter: "så din slutsats gällande: En bensinmotor kan förbruka 7,6% mer bränsle än en diesel och få samma koldioxidutsläpp. är ruggigt fel" Var har du bevisat det? |
|
| när ska simon_en börja hålla sig till debatten och inte bara diskutera stavfel och meningsbyggnad? har sett samma fenomen i andra forum!/glenna | |
|
nockenwelle: ingenstans det var bara jag som var lite trött efter ett 16 timmars arbetspass och svarade sent på natten,hehe det jag menade var bara att en diesel släpper ut mindre koldioxid jämfört med en bensinare med likvärdig effekt eftersom den har högre verkningsgrad. och jag hade inte räknat på det vilket simon verkar tro att jag gjort eftersom han kritiserade mina mattekunskaper som är nog väl godkända då jag har haft mvg i matte sen jag fick betyg i skolan. men diesel som bränsle börjar tappa sin verkningsgrad i allt mer utsträckning då man börjar sätta in andra produkter för att minska dom olika utsläppen såsom kväveoxider,koldioxid,svavel etc det märker vi som hämtar finndiesel att det är skillnad på bränsle och bränsle,hehe min hemsida Länk |
|
|
Helt OK helgonet. Jag håller naturligtvis med om att dieseln i allmänhet har högre verkningsgrad och att skillnaden i verkningsgrad normalt är tillräckligt stor för att mer än kompensera det faktum att diesel ger större CO2-utsläpp per förbrukad enhet bränsle. Just detta med verkningsgrad är i och för sig komplext, för den varierar avsevärt beroende på hur hårt motorn belastas (gäller både diesel och bensin). |
|
|
helgonet: Tror att Simon menar att det är en hel del dieselmotorer som presenterar rejäla glädjesiffror m.a.p förbukningen. Ett exempel på detta är just Toyotas D4 diesel med fyrvägskatten som enligt deklarationen skall ta 0.57L/mil men enligt tester ligger strax under 0.70L/mil. Bensinaren ligger som jämföreslse på en förbrukning på 0,72L/mil. Dvs inte några större framsteg m.a.p CO2 utsläpp i detta fall. Sen att dieseln har en väldigt mysig karaktär med gott om bottenvrid är en annan sak.... Just denna jämförelse haltar visserligen något eftersom det effektmässigt är ett rejält glapp då bensinaren endast har 140hk och dieseln 177hk, fast å andra sidan är det endast dessa motorer som finns tillgängliga för biltypen. |
|
|
kristoffer_l : det gäller inte bara dieselmotorer utan i väldigt hög grad även bensinare vilket ni kan se på denna sida Länk där den här är en av dom värsta BMW X3 2,5 Si Sverigecykeln: 1,71 Tillverkarens uppgift: 0,99 min hemsida Länk |
|
|
och såg nu att det var bara en som överens stämde med tillverkarens uppgifter Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS Sverigecykeln: 0,77 Tillverkarens uppgift: 0,77 och lustigt nog var det en dieseldriven bil min hemsida Länk |
|
| helgonet: Det är väl ingen direkt nyhet att EUcykeln sällan eller aldrig överrenstämmer med verklig förbrukning. Det var inte heller detta jag ville poängtera utan istället när dieselns verkliga förbrukning nafsar motsvarande bensinarens dito i hälarna. Då faller ju den stora CO2 besparingen med att välja diesel samt de ekonomiska incitamenten då break-even mot bensinaren förskjuts rejält. | |
|
Har alltid tänkt på en sak ang gnällande på drivmedel-priserna... Man har råd att lösa en bil på ca 400-500k men ändå ska man klaga på drivmedel-priset som antagligen är den MINSTA kostnaden... Förstår er som åker i äldre dieslar för att få ekonomin att gå ihop... Men beställer men en helt ny 530d el motsvarande för att "spara" pengar så skjuter man sig själv. |
|
|
Försäkringskostnaden varierar nog från fall till fall, ibland är dieseln dyrare, ibland billigare. Det är ju ett välkänt faktum att det allmänt sett är mycket stora prisskillnader mellan bilförsäkringsbolagen. Gällande servicekostnad så känner jag bara till Volvo och vissa Volkswagen, där servicekostnaden är betydligt högre på diesel. På Volvo V70 är serviceintervallen 3 000 på bensin och 2 000 på diesel (årsmod. 2005). Gällande BMW så är dieselmotorerna mycket känsligare än bensinmotorerna. Jag roade mig med att gå igenom erfarenheterna på den tyska motsvarigheten till autopower - bmw-treff.de, där tonen är lite mer sansad och analysen lite mer nyanserad (mao. den som har en diesel eller bensin kan se ganska nyktert på de olika alternativen). Mer än 90 procent av alla motorproblem som diskuteras gäller dieselmotorer. t ex: Länk Det är problem med turbo som ger upp efter tre till tolv tusen mil, luftmassemätare, injektorer, dieselpump etc. I sammanhanget värt att notera: De nyare dieslarna med partikelfilter drar ca 1 dl mer/mil enligt tyskarna. Den nyaste bensingenerationen (facelift e60/e61) är snål men lite dieselrå i gången och tyvärr så har många problem med bensinpumparna, som ger upp efter några hundra mil i värsta fall. AndPa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.