AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
28.645

Priskrig på diesel - nån idé med bensin alls?

Sida 1 av 4
I södra Stockholm verkar det vara priskrig på diesel, den kostar nu runt 8:50 när 95 oktan går på 11:40. Nästan 3 kr skillnad! Då min diesel drar cirka 0,3 l/mil än motsvarande bensinmotor (0,51/mil), är det inte längre några långa intervaller man behöver köra för att tjäna på det...

Säg att dieseln kostar 2,5 kr mindre per liter, förbrukningen är samtidigt 2,5 l mindre per mil. Ger en milskillnad på 6,25 kr.

Skatteskillnaden är för biltypen 5100-1400 (1330 kg) = 3700 kr.
Dela det på 6,25 ---> 592 mil/år i brytpunkt :)

Bensinbilen är m a o körd ekonomiskt sett... och snart också prestandamässigt.
modano
och hur länge tror du priskriget håller i sig? Man kan knappast göra en uträkning av årsförbrukning baserat på ett högst tillfälligt priskrig
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det brukar ju hända någon gång per år att det blir priskrig på mackarna. Förra sommaren var bensinpriset nere under 9 kr/l under några veckor här i nyköping. Brukar bli så ungefär en gång om året här och hålla i sig en till två veckor.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stämmer som modano och LexCom skriver det ovanliga är bara att det är diesel som det krigas om för tillfället. Har haft en dieselbil sedan februari och om man bortser från de senaste veckorna så har det inte skillt många ören mellan det billigaste och dyraset jag har tankat för utan det har legat ganska konstant kring 10,50 kr/l. Bensinen däremot har ju under det senaste året kostat både under 10:an och över 13kr/litern. Upplever dock att snittpriset legat något lägre för diesel samt att man har något större rabatt på denna. Jag räknar ändå i princip att det jag tjänar är på den lägre förbrukningen, dvs någonstans kring 0,25-0,30 l/mil eller ca. 3 kr/mil. Med en skatt som för 320dAT ligger ca. 4500kr högre än motsvarande 320iAT så behövs det ca. 1500 mil/år för break even.

___
//Ulf
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Lite beroende på vart i landet man bor finns det ju ofta andra kanaler för diesel, allt från helkriminell till någon bonde som säljer eller finndiesel. Där finns pengar att tjäna om samvetet är rymligt nog. Så nog råder det priskrig på dieseln, men kanske inte så ofta på macken.

Sex på alla fyra, roligast så!
Det stora bekymmret med dieselbilar är när de fpr några år på nacken och ska repareras. De deiselspecifika delarna är markant dyrare än motsv bensindelar. Då äts ev vinster i förbrukningskostnader snabbt upp.

kicken
simon _en : vilket påstående egentligen! ...finns det grund för detta??
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Diesel är drabbat av en massa förutfattade meningar. Med dagens dieselmotorer, skattelättnader pga partikelfilter samt skattesänkningen förra hösten finns det ingen anledning att köpa en bensinare. Om man inte kör väldigt lite förstås.

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Här i Gävle pågår kriget för fult! 7.49:- litern tar de idag! Synd bara att man inte kör diesel.

Blogg:M3Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Byter från bensinare till diesel om tre veckor. Rena bingon med nuvarnade priser.
kicken
ja nog blev man funderande ett tag, ?? dieselns "gubbstämpel" är snart ett minne blott :-) m.v.h kicken
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hej,

De allra flesta dieselbilar måste fortfarande köras ganska långt för man ska spara pengar jämfört med om man hade kört deras motsvarighet med bensin. Om man kör privat, vill säga. Uträkningen i början förutsätter en ganska stor skillnad i förbrukning och framför allt en stor skillnad i pris. Dessutom är den felaktigt utförd, även om det korrekta resultatet hamnar i samma storleksklass.

Milkostnad för bensin: 11,50 kr/l * 0,8 l/mil = 9,2 kr/mil
Milkostnad för diesel: 8,50 kr/l * 0,5 l/mil = 4,25 kr/mil

Skillnad: 9,2 - 4,25 ~= 5 kr/mil vilket gör att man fortfarande tjänar in dieselskatten oerhört fort. Men som sagt så antar man då ett lågt dieselpris och en låg förbrukning.

Jag gillar diesel skarpt själv, men man får vara medveten om vad man antar och hur man räknar om man ska få en rättvis bild över hur mycket pengar det går att spara. Många dieselbilar kräver > 4000 mil/år för att nå breakeven mot sin bensinkollega. Framför allt om man räknar in den ofta större värdeminskningen (pga högre inköpspris).

/Wilhelm
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Räknar man med dagens tillfälliga pris så spara man snabbt in den extra skatten och börjar spara pengar per mil men man bör ju inför ett bilköp inte utgå från priset under ett pågående priskrig. Sen finns det ju ett antal andra faktorer som skillnad i inköpspris, skillnad i försäkringspremie, etc. De begagnade E46 och E39 jag har jämfört mellan bensin och diesel hamnar alla på en brytpunkt på ca. 1400-1800 mil/år då jag räknar med att bensin och diesel kostar lika mycket. Säg att du efter brytpunkten spara 3-3,50 kr/mil betyder det att om du kör t ex 2500 mil/år och brytpunkte låg på 1600 mil så spara du kanske 3000kr på ett år. För flera modeller (t ex 330d) så kostar dieselvarianten 1500-2500kr mer per år att försäkra vilket snabbt äter upp nästan hela vinsten.

Summan av det hela är att väldigt många skulle spara på att köra diesel då det inte krävs speciellt många mil för att nå brytpunkten MEN den vinst man gör är ganska liten om man inte kör 3-4000 mil/år eller mer. Den lilla skillnaden som finns om man kör mindre tycker inte jag ska styra valet bensin/diesel utan där bör tycke och smak vara avgörande.

Köpte själv diesel då min fru pendlade 16 mil/dag. Nu har hon bytt jobb och ligger på ca. 4 mil/dag så i dagsläget kanske vi hamnar på ca. 1500 mil/år för hennes bil vilket egentligen inte motiverar knatter istället för skönsång men vi avvaktar om hennes vikariat förlängs eller om det återigen blir fler mil.

___
//Ulf
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hejsan.

Blev lite nyfiken på om allting stämmer här då jag själv har valt diesel främst med tanke på lägre förbrukning och lägre pris/liter.
Alltså kontrollerade jag upp vad skillnad i försäkring är mellan min diesel och motsvarande bensinare vid körning max 2000 mil/år. Skillnaden var faktiskt bara 500:-/år hos trygg-hansa.
Inköpspriset skiljer bara 3000:-.
Mina erfarenheter hittills av literpriset är att innan "priskriget" på diesel började så var skillnaden mellan 0,75 - 1 kr/liter.
Jag har också förmånen av att ha min bil som leasingbil på företaget vilket ger att min breakeven punkt ligger väldigt lågt. Om jag inte har räknat helt fel så blir det kring 400 mil/år för min del.

Måste också tillägga att jag är väldigt nöjd med bilen och trots att den ibland låter som en "traktor" på tomgång så uppskattar jag mer och mer ljudet från motorn särskilt när den kommer upp på ca 2500 varv eller högre.
Dieseln må vara sänkt mest men bensinen följer den ganska konstant. Priserna tycks också ändras flera gånger per dag som det är nu. Jag tror uträkningen är relevant för att det genomsnittliga priset sett till ett helt lär knappast gå ner från ett år till ett annat...

Sedan drog jag ju "priskriget" som ett plus, faktum är ju att även på äldre dieselbilar med hög skatt så har ju brytpunkten gentemot en bensinare gått ner rejält tack vare att drivmedelspriserna klättrat. Vilket de kommer göra i framtiden också.

Sedan ska vi inte glömma Biodiesel och RME. Man kan ju t o m tillverka det själv, en investering på dryga 20.000 kr för en esterseparator.
Usch, klantade till uträkningen som sagt.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Priset på diesel var nere på 7:- litern igår här o Gävle!

Blogg:M3Länk
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Diesel är trevligt på många sätt, men är det inte som någon sa att vissa "förbrukningsartiklar" drar upp milpriset?

En dieselpump vs. bensinpump - prisskillnad? - felfrekvens?

En diesel har i regel ett turboaggregat eller två, som de flesta BMW annars inte har - denna turbin är ju näpperligen en evighetsmaskin heller.

Här har vi kanske 30tkr i rep. på en diesel som torde infalla före 15 tmil?

Isåfall får vi räkna upp milkostanden med 2 kr.
helgonet,

det är du som saknar insikt i kostnaderna att reparera motorn i en dieselbil i förhållande till en bensinbil. Kolla t ex kostnaden att byta bränslepump i en dieselbil. Ditt påstående skvallrar dessutom om en bristande uttrycksförmåga. Personer som gör uttryck som du gör att jag tröttnar alltmer på Autopower. Skärpning!

Det är mycket sällsynt att taxibilar råkar ut för turbohaveri eller dieselpump som strejkar. Det är snarare autlådan som är bilens svaga punkt, och det oavsett diesel eller bensindrift.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är väldigt mkt fördomar bland människor som aldrig ägt en diesel och kört den själva:)
30% lägre förbrukning, 30% lägre bränslekostnad samt lägre försäkringspremie gör att skatte t o m tjänas in utan större besvär.
Drivmedelsrabatten är dubbelt på dieseln jmf med bensinen från bolagen med de stora korten dessutom.
Det allra trevligaste är att man behöver inte tanka lika ofta(det näst tråkigaste med bilar) samt kör mjukare och behagligare i o m bättre vrid på låga hastigheter.
Dieselbilen har dessutom högre andrahandsvärde den dan den skall säljas.

Män med hjärna som gillar pengar över åker diesel eller stälelr bensinbilen och cyklar:)
Mvh
Asken
Dieselkonverterad sedan 2004/2005.

PS Köp inte någon milskruvad nyimport från någon av de flesta bakgårdshandlare som formligen vräker in diesel i landet från Italien eller andra obskyra länder som bör ägna sig åt att laga mat, vin och annat sunt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.