|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
helgonet, självklart var fjädern unik för att det var en dieselbil. Annars hade mitt argument blivit helt tandlöst. Dock är det bra att reda ut ev oklarheter i argumentationen. Din beräkning med 50 000mil känns irrelevant eftersom de flesta inte behåller sin bil i 50 000mil, alltså blir det potentiellt sett flera dieselpumpar att byta...eller? Återkom gärna när du har mer korrekta/sakliga argument. Grattis till att du just har höjt din kompetensnivå i argumentationsteknik genom att läsa detta inlägg! |
|
|
lol, men om du hade räknat på det så hade du insett att man sparar ca 4.8kr per mil på att köra dieseln med nuvarande bränslepris låt då säga att man bara kör 10000mil vilket inte är så långt då hamnar du ju på 48000kr och då behöver man knappast byta ut pumpen jag gillade citatet: Återkom gärna när du har mer korrekta/sakliga argument. är din "fjäder" de? så alla dieselpumpar havererar pga fjäderfel? sen om de nu blir som dom säger att bensinpriset ska stiga till närmare 20kr litern så kommer man köra in ekonomin fruktansvärt fort med en diesel min hemsida Länk |
|
|
så innan du börjar göra påhopp om intelligensnivå så tänk efter först!!!!! den beräkningen som jag gjorde handlar bara om bränslekostnaderna och inga andra kostnader fanns med i den beräkningen jag fick inget svar på frågan angående hur många tändstift,fördelarlock,tändkablar,rotorer, byter man under den tiden? vilket även kan gälla under ett spann på 10000mil givetvis finns det fler saker som skiljer sig åt bensin/diesel men det är dom vanligaste man byter och att en dieselbil börjar krångla dom första 10000milen är inte så vanligt hoppas du följer ditt eget råd:Grattis till att du just har höjt din kompetensnivå i argumentationsteknik genom att läsa detta inlägg! mvh helgonet min hemsida Länk |
|
|
Jag har inte gjort några påhopp om intelligensnivå, endast om kompetens inom argumentationsteknik. Läs vad jag skriver, det du skriver är din egen tolkning inte mina ord. Generellt gäller att dieselbilar har något högre servicekostnader. Tändstift byts på bilar visst. Tändkablar/rotorer och dyl hör till ovanligheterna. Dock är dessa mångdubbelt billigare i inköp än dieselspecifika motordelar. Min argumentation styrks av att det kostar 3ggr så mycket att tillverka en 3l BMWdieselmotor som en 3l bensin. Inte så konstigt att den är dyrare att reparera eftersom den är dyr att tillverka. Gällande fjädern ska jag självklart ta reda på i detalj eftersom du inte tycks kunna acceptera att den gick sönder. Dock är det din tolkning att den är kopplad till dieselpumpen. Återigen läs vad jag skriver inte vad du uppfattar vad jag skriver! I övrigt tror jag att debatten kommer att sansa sig vad gäller att diesel är bra för miljön. Kväveoxidutsläpp verkar helt ha förträngts. Dessutom är bensinmotsvarigheter på väg nedåt, se t ex på BMWs nya 3l bensin sexa! Grattis! |
|
|
Visa nu vilka dieselspecifika delar det handlar om, som ska göra dieseln så mycket dyrare. Jag säger att det är bullshit. Dyrare att serva MY ASS. Jag pröjsade nyligen 5600:- för kuggremsbyte, oljeservice, byte ventilkåpspackning samt servicekoll. (Golf TDI). Vad för dieselspecifika delar är det som är så mycket dyrare? Ditt "skräckexempel" hittills inskränker sig till ETT fall, 7000 kallar jag inte en mardrömskostnad, kamremshaveri eller slagen topp pga överhettning kostar skjortan på såväl bensin som diesel. Vad är det för pump som kostar 50000 förresten? Lastbilspumpar då? Givetvis är det rejält lönsamt i vilket fall eftersom alla lastbilar, bussar och taxibilar är dieseldrivna. Knappast en slump. Brandkåren använder också dieseldrivna fordon, eftersom de är mer driftsäkra, dragstarkare och effektiva än bensinmotorer. Bensin på väg ned - ja det vore ju på tiden. Dieselmotorer som dragit under 0,3/mil har funnits några år nu. BMWs nya 2.0D drar ju 0,49/mil (120d) samtidigt som den utvecklar 177hk/350Nm. Du får gå till 523 för att få motsvarande prestandasiffror, och bränsleförbrukningen på den är ju minst sagt högre - 0,73=50% mer. |
|
|
Draven-, jag vet inte riktigt vad ditt "ASS" har med saken att göra. Känns långsökt. Jag har även exemplifierat med dieselpumpshaveri. Kanske du missade det? Vad jag har hört är dieselpumpar extremt dyra att reparera. Är ingen expert på området, men 50 000 - 60 000 är vad jag har hört. Orsaken till att de fordon drivs med diesel är sannolikt att diesel har en högre verkningsgrad och att karaktären passar den typen av fordon. Teoretiskt skulle det dock gå fint att använda en F1 motor i en lastbil med rätt utväxling. Att taxi använder sig av diesel ser jag som ett utslag att det är billigare helt enkelt. Åker taxi ofta i tjänsten och ska fråga nästa gång om orsaken(ska självklart fråga flera, här i staden åker iofs väldigt många biogas). Gällande driftssäkerhet och diesel sök gärna på forumet om motorproblem gällande e39, gissa vilket bränsle som har mest bekymmer? Gällande förbrukning och prestanda är det konstigt att jämföra 523 och 120d, två helt olika storleksklasser. Att jämföra 120i och 120d är mer relevant eftersom det endast skiljer sju hästkrafter, eller hur? 6,3 med automat för 120i och 5,5 för 120d med automat. Liknande Co2utsläpp eftersom diesel släpper ut mer Co2/liter än bensin. Min information om servicekostnaderna kommer från en vanligtvis mycket säker källa. Ska kolla upp det mer dock. |
|
|
lol, är vi uppe i 60000kr nu för att reparera en dieselpump? nu är jag less på svammlet ring till vege så ska du se att du får en rabatt på ca 53000kr så du hamnar runt 7000kr istället för en insprutningspump till en 525tds till 330/530 dieseln så ligger dom runt 4500kr för dom är mycket enklare uppbyggda en renovering till dom kostar ca 3500kr jag vet inte var du har hittat dina fantasi summor och jo, jag har ringt till en välaktoriserad dieselfirma och hört mig för om priserna och inget jag "hört" av kompisar du säger att den är dyrare att tillverka och därmed dyrare reservdelar varför och vilka delar syftar du på då? min hemsida Länk |
|
|
Har aldrig hört 50-60000 för ett dieselpumpshaveri. "Skräckexemplet" i personbilsvärlden så långt jag sett är gamla 525tds som det kan kosta runt 13.000 att byta pump på (men som Helgonet visar går att få betydligt billigare än så). Nyare pumpar är ofta billigare (Bosch VP37 bland annat, sitter i alla VAG-dieslar). Vad kostar bensinpump att byta tro? Tycker att de sju hästkrafterna inte säger allt då bensinaren har mycket lägre vrid vilket är det mest intressanta i vardagskörning. Inte satsar man 0-100 hela tiden, däremot ofta 70-100 för omkörningar mm. Jag ställde också frågan om vad det var för delar som var så dyra på dieselmotorn, är rätt intresserad av att få reda på vad jag kan få haveri på som jag inte vet om. Jag vill gärna veta. Får däremot hålla med om att skillnaden i förbrukning tunnats ut, i alla fall vad gäller mindre motorer (4-cyl). Dock står sig diesel mycket bättre i framtiden eftersom motorerna kan köras på RME och Biodiesel medan bensinmotorn är i en återvändsgränd. Etanol är icke ekonomiskt försvarbart. |
|
|
just förbrukningen som du tar upp är också felaktig då en diesel inte kan ta så mycket mer än angivet men däremot bensinaren kan ta mer än 1liter per mil vid körning med ex släp eller många i bilen, mycket bagage etc medans dieseln inte påverkas i lika stor grad och det vet varenda dieselägare ditt påstående om att: Liknande Co2utsläpp eftersom diesel släpper ut mer Co2/liter än bensin. det är felaktigt då kollar vi på några bmw 118i =140g 118d=123g 120i= 152g 120d 129g 730i= 241g 730d= 216g x5 3.0i=260g x5 3.0d 231g här ser man en tydlig sak att ju tyngre bilen är så ökar co skillnaden ännu mer till bensinarens nackdel orsaken till att inte lastbilar använder f1 motorer är väl ganska självklart då dom knappt kan ta sig runt EN tävling utan att rasa, vad gäller bränsleekonomin är ju inget att diskutera då nog dom flesta förstår skillnaden min hemsida Länk |
|
|
Jag skall villigt erkänna att jag inte är någon dieselexpert men vad jag förstått ang motorhaverierna med E39 (oftast 530d) beror dessa på någon form av överhettning som kan ske när turbobilar körts hårt och därefter stängts av utan att fått varva ned i ett par minuter. En annan akilleshäl har varit GMs automatlådor som inte riktigt klarat av att bemästra vridet ifrån E39 dieselarna vid hårda accelerationer. Det är rätt många automatlådor som fått stryka på foten om man jämför med exempelvis den bensindrivna 530iA. Lägger man därtill en KCRbox så hänger automaten på en ännu skörare tråd... Jag köpte nyligen en bil (ej BMW) och hade först en diesel i sikte men när jag räknade på det blev det inte mycket i vinst om man räknade med en differens på 1.50kr/liter till dieselns fördel. Det som defintivt torpederade dieseln var att jag hade fått slanta upp med ytterligare 30kkr i inköp. En annan faktor som många glömmer är att prisskillnaden bensin vs diesel beror till stor del på olika efterfrågan (om skatterna räknas bort). Ökar efterfrågan på sikt rejält för diesel jämfört med bensin så krymper skillnaden. När det gäller miljöpåverkan är det inte heller självklart. Visst, dieseln är snällare vad gäller CO2 och är mindre resurskrävande än bensin MEN släpper istället ut en massa trista kväveoxider (försurning av sjöar) och inte minst sotpartiklar som orsakar långt fler dödsfall och lidande inom astma, cancer, och andra lungrelaterande sjukdomar än vad vi ens kan ana. Den enda dieseln som är någorlunda vettig ur en total miljöaspekt är Toyotas D4-motor 177hk som har någon form av patenterad fyrvägskat som tydligen skall rena både partiklar och kväveoxider. Fast då måste man offra allt vad körkultur heter :-) |
|
| Angående partiklar så renar moderna partikelfilter dessa till 99%. Du missade också RME och Biodiesel som till skillnad från bensin är förnyelsebara bränslen. Såklart är det självklart. Så länge dieseln går på petroleumdiesel är det mindre skillnad totalt sett till miljöaspekten även om en modern diesel med partikelfilter ÄR renare än bensinbilen. | |
|
Jag tankade diesel för 8.14 kronor litern idag på statiol som ligger längst 222:an vid Nacka forum. De brukar bara ha så där bra pris i en dag i stöten så åk ut och tanka om ni är i närheten. Dessvärre fick jag bara i 42 liter. =) “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Draven: Du har rätt i att de moderna dieslarna med partikelfilter är att föredra ur både miljö och driftsekonomi men du glömmer en viktig poäng nämligen inköpspriset. För min del är det en enorm skillnad att lägga 250-300kkr på en nyare partikelrenad bil än att lägga 140kkr på en begagnad bensindriven bil. En prisdifferens som jag aldrig kan köra in och därför är knappast valet lika självklart att välja diesel. Dieslar med partikelfilter är dessutom ganska ovanliga om man letar modeller äldre än 2006... En annan viktig poäng du glömmer är att kväveoxiderna inte tas om hand med partikelfiltret. Detta är en förbränningsprodukt som är nästan obefintlig hos en modern bensinbil. RME är visserligen förnyelsebart men du har återigen problemet med kväveoxider när RME förbränns. |
|
|
helgonet, 60 000 gällde en peugeout. Mycket intressant information. Bara att vika mig helt enkelt. Kvarstår frågan hur dyr motorn är att ersätta. Det jag vet med säkerhet är att det är 3ggr så dyrt att tillverka en 530d motor som en 530i motor (e39). Det borde rimligen vara betydligt dyrare att köpa en som beg då eller hur? Bra att jag fick lära mig något nytt hursomhelst. Draven, du hävdar att diesel är att föredra framför bensin ur miljösynpunkt. Det enda jag hört det ifrån är dieselfantaster, aldrig ifrån någon myndihet som motiverar det. Har du någon länk som bevisar det du säger? Är mycket intresserad av det! Gällande att det inte går att jämföra 120ia med 120da. Begrunda den gamla långkörarlänken: Länk Håller med dig om att etanol sannolikt inte är en långsiktig lösning som ersättning för bensin, däremot tror jag att metanol kan bli det. Biogas fungerar dessutom utmärkt och är det miljövänligaste drivmedlet för bilar idag. Hur värderas försurande kväveoxider t ex som de flesta dieselmotorer har faktor 20ggr större utsläpp än motsv bensin per km? Endast Toyota (vad jag känner till) har kommit ned till 5ggr högre/km. Dessutom är RME visserligen förnyelsebart med orsakar högre kväveoxidutsläpp Länk än petroleumbaserad diesel. Gällande utsläpp av koldioxid per liten förbränd bensin och diesel finns det under: Länk En bensinbil kan alltså dra 7,6% mer bränsle och ha samma koldioxidutsläpp som en diesel. I mitt exempel jämförde jag 120da med 120ia dvs med automat. Bensinbilen har 6,3l/100km och dieselbilen har 5,5l/100km. Diesels koldioxidutsläpp motsvarar alltså 5,92L/100km förbrukning av bensin. Slutsatsen är att det skiljer alltså knappt 4dl bensinekvivalent per 100km till dieselns fördel. Att en diesel inte kan dra mycket mer än angiven förbrukning verkar inte stämma riktigt med moderna dieslar se länk: Länk Det känns dock logiskt att gamla dieslar inte "kan" dra så mycket eftersom de har historiskt sett haft mycket mindre effekt än bensinmotsvarigheten och därför inte kunnat utveckla en mer bränslekonsumerande och högre effekt. Ska bli intressant att se om den gamla sanning du berättar om fortfarande gäller när dieselbilar tack vare turbo har lika hög eller i vissa fall tom högre effekt. Överladdar man dock en bensinmotor med samma barantal blir effekten högre (om man gjort allt annat rätt vill säga). Slutsatser: -Dieselpumpar är inte så dyra som jag fått info om. -Hur det är med servicekostnaderna återstår att ta reda på -Hur är det med hållbarheten hos den mer komplicerade dieselmotorn kontra bensinmotorn? -En bensinmotor kan förbruka 7,6% mer bränsle än en diesel och få samma koldioxidutsläpp. -För mig oklart hur de olika utsläppen från diesel och bensin värderas. Det jag vet är att EU ställer enligt vägverket lägre utsläppskrav på dieselbilar än på bensinbilar, därav hur beskattningen är uppbyggd. Se länk Länk Hursomhelst hittade jag en sammanfattande beskrivning av dieselmotorn: Länk Gällande partikelfilter kom peugeot med det 2001 på 607 om jag inte minns fel... Debatten lär fortsätta. |
|
|
här har du en länk som förklarar fördelen med diesel ur miljösynpunkten Länk lustigt att du visar den länken, tycker du att en körning med 177hk och en snitthastighet på 95km/h och en förbrukning på ynka 0.57 i snitt är mycket? koldioxidutsläppen kommer alltid vara mindre hos dieseln då den har högre verkningsgrad Diesel är ett fossilt bränsle som bensin, men dieselmotorn har fördelen att vara mer effektiv, vilket gör att koldioxidutsläppen - om allt annat är lika - sjunker med 20-30 procent jämfört med en bensinmotor. Koldioxid går inte att rena bort. Bilens avgasrening är bra på att ta bort andra skadliga utsläpp – men inte just det som påverkar klimatet. Faktiskt inte alls. Det enda sättet att minska utsläppen av koldioxid från bilen är att minska bränsleförbrukningen. Att använda den bil man har på ett klokare sätt så att man minskar bränsleförbrukningen bidrar alltså till att dämpa växthuseffekten. så din slutsats gällande: En bensinmotor kan förbruka 7,6% mer bränsle än en diesel och få samma koldioxidutsläpp. är ruggigt fel min hemsida Länk |
|
|
När det gäller servicekostnader på BMW har dessa i stort sett varit identiska med motsvarande bensinbil i de fall jag jämfört (ex 320d vs 320i). Av någon märklig anledning har däremot de motorstarkare dieslarna som t ex 330d varit ett par tusenlappar dyrare än motsvarande 330i. Vad jag läst mig till är det inte bara jag på forumet som fått liknande skillnader på premien. |
|
|
ref. sport auto nr 7/2007 Wetterauer-BMW 335d Touring Pris-prestanda 10 av 10 möjliga. Finns inte många bensinbilar som slår denna ärra. 80-120 på 4s, 0-100 5,4s 0,55l/milen landsväg och 0,98 i maxförbrukning. Bmw säljer i dag 64% dieselbilar. |
|
|
Om man ser pris/prestanda/förbrukning ligger dieseln bra till. Som vardagsduglig bil räcker dock en 118d. Det är en fantastisk känsla med en stark dieselmotor, i synnerhet på autobahn, -körningen blir mycket mer avslappnad. Jag tror att biltillverkarna kommer satsa mer på att utveckla dieselmotorerna än bensin, mer kraft och mindre förbrukning. //Stefan |
|
|
Jag resonerar som Kristoffer... Om jag ska köpa en bättre begagnad bil skulle jag nog mest titta på bensinare. Men om man ska köpa nytt är det en annan femma. Då är ju helt klart dieseln att föredra. Vilken lång diskussion det har blivit! Tyvärr tror jag inte att vi vinner över Simon_en "to the dark side..." hehe “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
helgonet, innan vi kan fortsätta denna debatt måste du uppfylla tre saker: 1) Läs det jag skriver istället för att göra en politikertolkning av det jag skriver 2) Erkänn problem med ditt resonemnag istället för att ignorera det. Själv har jag inga problem med att erkänna mina fel. Ta efter det beteendet! 3) Läs på division och procenträkning Du är helt klart bättre än jag på att få fram priser på dieselpumpar. Dock vinner jag med hästlängder i att vara saklig och att erkänna mina brister. Kommentarer till dina inlägg: "lustigt att du visar den länken, tycker du att en körning med 177hk och en snitthastighet på 95km/h och en förbrukning på ynka 0.57 i snitt är mycket?" Det har jag INTE hävdat, det jag ville hävda och skrev var att förbrukningen på dieselbilar inte alltid är så låg som bränsledeklarationen. Vissa har tom högre förbrukning än bensinvariantens bränsledeklaration. Bemöt det jag skriver istället för att försöka att förvrida det jag skriver så att du ska kunna bemöta det. Det är logiskt att om en ny dieselbil har mer effekt att den går att få att dra mer bränsle för att kunna utveckla den effekten, eller hur? "koldioxidutsläppen kommer alltid vara mindre hos dieseln då den har högre verkningsgrad Diesel är ett fossilt bränsle som bensin, men dieselmotorn har fördelen att vara mer effektiv, vilket gör att koldioxidutsläppen - om allt annat är lika - sjunker med 20-30 procent jämfört med en bensinmotor." Det är ingen självklarhet att det alltid kommer att vara så. Den gamla "sanningen" att en bensinmotor har en verkningsgrad på ca 45% och en bensinmotor på va 30% stämmer inte i alla lägen längre. På samma sätt är det ingen självklarhet att dieselbilar i all framtid kommer att vara riktiga kvävedioxidbovar. "Koldioxid går inte att rena bort. Bilens avgasrening är bra på att ta bort andra skadliga utsläpp – men inte just det som påverkar klimatet. Faktiskt inte alls. Det enda sättet att minska utsläppen av koldioxid från bilen är att minska bränsleförbrukningen. Att använda den bil man har på ett klokare sätt så att man minskar bränsleförbrukningen bidrar alltså till att dämpa växthuseffekten." Jo jag kan detta samband. Dock nämner du inte ett ord om kvävedioxidutsläppen som försurar miljön utan du nöjer dig med att skriva "Bilens avgasrening är bra på att ta bort andra skadliga utsläpp". Dieselbilar har oftast 20ggr högre kväveoxidutsläpp är det bra? Eller ska det ignoreras? Du har tidigare försökt att förändra fysikens lagar se länk Länk och nu ger du dig på multiplikation och procenträkning. Konstigt eftersom du själv anger följande exempel: 118i =140g 118d=123g 120i= 152g 120d 129g 730i= 241g 730d= 216g x5 3.0i=260g x5 3.0d 231g Räkna på proportionen i bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp på så inser du att jag endast räknat ut den skillnaden i koldioxidutsläpp per liter förbrännt bränsle som finns mellan diesel och bensin. Annars kan du dividera 1 liter bensin 2.36 kg koldoxid 1 liter diesel 2.54 kg koldioxid 1 liter eldningsolja 2.68 kg koldioxid 1 Nm3 fossilgas 2 kg koldioxid 1l diesel med 1l bensin (2,54/2,36)och få resultatet 1,0762 vilket innebär att en bensinbil kan förbrukar 7,6% mer bränsle än en diesel och få samma koldioxidutsläpp. Vari ligger det kontroversiella att diesel har ett högre kolinnehåll/liter än bensin, det är ett faktum, inget som går att debattera, eller? Slutsats. Räkna på det istället för att hävda att det är "ruggigt fel". Det berättar mer om din matematiska förmåga och kränker dig själv än om din kompetens i utsläppsfrågor. Den länk du skickar lämnar inga konkreta bevis utan ska mer ses som en partsinlaga om än att den är intressant. En annan partinlaga mer mer konkreta siffror än ord är: Länk Kommer du inte att förhålla dig saklig i kommande inlägg kommer detta att vara mitt sista inlägg. Annars ser jag fram emot en givande debatt/kunskapsutbyte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.