|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Asken, du räknar upp fördelarna med diesel. Har man en diesel med några år på nacken är det betydligt dyrare att reparera motorrelaterade problem. Har hört talas om skräckhistorier om 50 000 för bränslepump. Min bror har en gammal golf diesel från 96, en fjäder i motorn pajade, kostade 7000 att laga. Att dieselbilen har ett högre andrahandsvärde är en situation som kanske gäller nu, hur det ser ut i framtiden är svårare att spå om. När debatten som endast klarar av att hantera ett miljöproblem i taget svänger från koldioxid till kväveoxider framstår dieseln som riktigt dålig helt plötsligt. Själv tror jag rimligen att gas och ev e85 bilar borde ha hyggligt 2hv. |
|
|
Allt går sönder och allt kostar att reparera. Sen är frågan om vad man skall åka. När det osynliga kriget blir synligt då dubblas bränslepriserna. Då är det roliga slut tyvärr. Mvh Asken |
|
|
så fjädern gick sönder pga att det var en diesel istället för en bensinare? knappast vetenskapligt,hehe dieselbilarna håller längre och behöver repareras mindre än en bensinare samt att dom drar mindre hela tiden. så om du kollar in total ekonomin på ett spann låt säga mellan 0-50000mil som inte är så långt på en diesel så är det inte mycket du behöver byta under den tiden, samt att bränslebesparingen blir djäkligt mycket under den tiden. en diesel ligger runt 0.3l mindre per mil blandad körning ett exempel 0.6*50000mil* ex 10kr=300000kr (dieselpriset) 0.9*50000mil* ex 12kr=540000kr (bensinpriset) en diff på "bara" 240000kr som man kan ha djäkligt skoj för så om nu en pump skulle kosta 50000kr under resans lopp så gör det inte ett skit hur många tändstift,fördelarlock,tändkablar,rotorer, byter man under den tiden? Länk |
|
kicken |
man kan avsluta denna tråd kort och koncist!! , med en enkel motfråga till alla dieselskeptiker...varför har inte bussar /lastbilar/taxi/budbilar/+ alla övriga fordon , såsom : hyrmaskiner, liftar,smågrävare,paddor , kompactlastare,o.s.v..sedan tillkommer det en annan sektor som nog är den största av dem alla...SKOGEN , där körs tämligen allt på diesel , från skördare ,skotare, timmerbilar , och det är tack vare dessa dieseldrivna fordon och dess driftsäkerhet i allt från 30+ till -30 som ni har erat fina papper till skrivare , dagstidning, skithuspapper, o.s.v... m.v.h kicken |
|
Jag vill inte ha någon direkt ståndpunkt. Jag gillar diesel, jag gillar bensin. Men att komma och yra om skogsmaskiner och lastbilar som i timmar respektive mil går oerhört mycket mer än en genomsnittlig personbil är ju bara larvigt. Vidare så måste det ju finnas anledningar att personbilar i så hög utsträckning drivits med bensin precis som att det finns anledningar att yrkestrafik i så stor utsträckning drivits med diesel. Det är för mig tämligen uppenbart att diesel är lönsamt och vettigt om man kör många mil. Frågan är väl hur många helt enkelt. |
|
|
en stor anledning till att många kört bensinbilar tidigare i historien är pga att dieseln har haft så dålig effekt ( i personbilarna) innan man började använda sig av turbo aggregat och ett effektivare insprutningssystem. just den mindre effekten är ett minne blott numera ( speciellt 335d) och det är inte för inte som majoriteten av personbilar i europa idag kör på diesel i större utsträckning än bensinare. I frankrike ex är det ca 70% dieselbilar som nyregistreras varje år och lustigt nog är sverige sämst på att använda diesel men det har nog med straffskatten(ironi) att göra. numera så i hybridbilarna så använder sig många tillverkare av diesel/elhybrider för att både vara snabb och snål. Länk |
|
|
Helgonet, straffskatten är ju egentligen inget skämt eller en överdrift, det är ju precis vad det är. Skatten ÄR ju högre på dieselbilar jämfört med bensinare. Övriga europa har lika många dieselbilar som bensinare (om dom inte gått förbi). Frågan är vad vi i Sverige förstår (eller inte) som man inte gör i övriga europa? Psike, Anledningen till att folk kört bensinare i större utsträckning är nog ungefär lika logiskt som att fråga sig varför inte alla bilar har över 100hk per liter. Tekniken går framåt och dieseln är idag snål och kraftfull till skillnad mot förr. Fråga dig istället varför fler nya bilar i europa levereras med dieselmotor snarare än bensin. Jämför exempelvis 120i och 120d. 170hk - 177hk 064l/mil - 0,49l/mil 7,7s - 7,5s till hundra. Hur logiskt är det EGENTLIGEN att välja bensinaren (om det inte vore för sveriges straffskatt förstås)? |
|
|
Bortsett från Sveriges (föråldrade eller framsynta?) skattebestraffning för diesel så är det såklart idiotiskt att köpa en ny bensinare. Inget snack om saken. Men kör man mindre än 2000 mil per år så är bensin ett högaktuellt alternativ i Sverige, idag. |
|
|
Hur mycket har egentligen logik med bilvalet att göra? Å andra sidan kan jag ge ett antal skäl till varför jag inte vill ha diesel: 1) inte lika trevligt motorljud 2) tråkig effektkaraktär. Jag gillar helt enkelt inte motorer som utvecklar högre vridmoment vid 2000 rpm än vid 4000 rpm. Det största enskilda felet med BMWs bensinmotorer, som jag ser det, är att de är för lågvarviga. Med det synsättet framstår inte diesel som ett lockande alternativ. 3) dieselmotorer väger mer. Dessutom hamnar extrakilona där de är som värst, dvs i fram på bilen. Och ja, jag har kört flera moderna dieslar. Men jag har absolut inga problem med att andra föredrar diesel. Jag kan mycket väl förstå det valet. |
|
|
Absolut, dock så kan dom 2000 milen vara av mindre betydelse den dagen du säljer eftersom dieseln står sig utmärkt i andrahandsvärde jämfört med bensinaren. Vidare anser jag personligen att om jag ska köpa något roligt så köper jag fortfarande en bensinare. Men det kanske ändras inom några år. Därmed inte sagt att en diesel behöver vara tråkig heller, allra helst om vi börjar prata 335d tex. :) |
|
|
Nockenwelle, att jag la till ordet logiskt handlade mer om diskussionen huruvida det var logiskt att köra bensinare för att histiorien ser ut som den gör. Angående logiska val så existerar det väl knappt. Har länge varit fientligt inställd till diesel pga den tråkiga karaktären. Likväl har jag svårt att se mig själv köra en manuell diesel, just pga detta. Helst av allt skulle man i en bekväm bil åka med steglös utväxling, å andra sidan är automatarna väldigt behagliga i dom flesta moderna bilar. En bensinare är ju rolig för att det händer något i effektkurvan, en diesel är bekväm för att det inte händer någonting! :) Detta är mina högst personliga åsikter och kan inte tillrättavisas ! ;) Åsikter är däremot välkomna... |
|
|
Aldrig ägt en diesel men är sugen! Provade en E46 320dT Miljöklass 2005 i helgen. Helt underbar motor och den drog bara 0,52 under provsträckan. Inte lika kul som en rak bensinsexa men det handlar nog om enstaka procent av körningen som jag ligger över 4000 rpm. Att diesel skulle kosta mer att reparera??? 70 % av nysålda bilar i södra Europa är dieslar och då utgör de en stor andel av bilar som går kortare sträckor och även småbilar. Jag är riktigt sugen på att gå över till diesel... Mikee |
|
kicken |
psike : det är sant som du säger och förmodligen menar, att en bensinbil är fortfarande ett alternativ , om man ska ha en mindre bil + korta körsträckor, men jag tror att framtiden kommer att "ta ut sin rätt"..se bara på ETANOLEN .. den dagen vi kan köra privat bilism på detta drivmedel ligger så långt ifrån verkligheten med dagens produktionskostnader, som det går att komma + att konkurannsen från värmeverken redan är annsträngande stor redan nu för massaindustrin..priserna stiger, och det enda som finns är som sagt RÅVARAN ..därav kommer etanolen att självdö, ingen kommer att ha råd att tanka den, .. men rent miljömässigt så ligger nog dieselmotorn bäst till om man räknar rent enkel matematik: TU ..tekniskt utnyttjande, =producerad KRAFT/ ENERGI per varje tillförd liter drivmedel, jämfört med allt annat i förbränningsmotorer..m.v.h kicken |
|
Simon_en: gasbilar skulle ha högt andrahandsvärde? Knappast. De är stendöda på den privata marknaden. Inget sänkt förmånsvärde, kort räckvidd, slöa och få ställen att tanka på. Volvo lägger ner sin gasbilstillverkning och efter det så lär vi nog inte se några privata gasbilar Sverige. |
|
|
Problemet är ju att man aldrig vet vad politikerna kan få för sig. Tex så finns ett förlag nu att ta tillbaka den gamla kilometerskatten på dieselbilar. Om det skulle bli verklighet så har man dödad dieselbilen IGEN! För det är inte första gången man gör på detta sätt. Så fort staten börjar få in för lite pengar på att folk åker snålare bilar och etanol så slår staten till! Sen kostade förresten bensinen 9.99 här i Lkpg förra veckan. Skrämmande att höra ett en så dyr och fin diselbil som Bmw 530xd knattrar!! |
|
|
Vill man ha ljud går det att sätta på ett rejält avgassystem på dieseln ock... lyssna bara på helgonets svarting. Diesel är framtiden bara vi hajar biodieselns möjligheter. Visst, på längre sikt är det bränsleceller, men det är ju så lite infrastruktur och så få bilar som behöver ändras för att akommodera biodieseln! BMW och VW kommer köra vidare som inget annat! Låter vansinnigt att att införa nån gammal kilometerskatt på dieselbil! Har du någon länk? |
|
| Om man nu vill köra snålt och ändå kör kanske 1500 mil per år är det väl ändå lika ekonomiskt att köpa en 318d ? | |
|
Det där med hur många mil man måste köra per år för att tjäna på diesel går inte att säga rakt av, det beror ju på vad det är för bilmodell. En del modeller är mycket dyrare med dieselmotor och drar ändå ganska mycket. Då får man köra långt för att tjäna något på det. Andra ligger på ungefär samma pris men drar 30% mindre. Då behöver du inte köra alls speciellt långt för att tjäna på det. AMS hade en lista över en del vanliga bilar och vart brytpunkten ligger. Minns inte vilket nummer dock. Hur som helst, man kan ju inte klassa det ena eller det andra som bäst. Det beror ju lika mycket på vad man ska ha bilen till och personliga preferenser. Dock tycker jag att man kan säga att dieseln har blivit ett mycket mer attraktivt alternativ även för privatpersoner som inte kör hiskeligt mycket nu efter skatterabatten och ändrade skattesatser. Att det är lite priskrig på diesel just nu kan man knappast ta med i beräkningen men det behövs inte heller. Det är bara lite grädde på moset just för tillfället. Jag kunde bara lägga 260k och ville ha en ny bil så BMW kunde jag dessvärre inte köpa. Det blev en VW Passat 4Motion TDI140 med sportlinepaket och några andra utrustningsdetaljer. Skatt första året är 0 eftersom man får 6000 från staten. År 2 blir det ca 3000 och sen därefter blir det normal skatt, dvs 4.500:-. Jag har kört 500 mil och medelförbrukningen under denna tid har varit 0.65, men den verkar ha sjunkit något under tiden. Vad jag har förstått är inte det helt ovanligt för en dieselmotor. Hur som helst är jag skitnöjd! Passat är en väldigt välbyggd bil som är skön att köra (och färdas i). Visst, jämfört med BMW540 är den slö men som bruksbil är den suverän. Och i och med de nya skattereglerna kör jag ganska billigt, jämfört med bensinaren dito. Man ska inte se allt som svart eller vitt. Jag har alltid varit millitant dieselmotståndare men började räkna på det när de nya reglerna kom och nu sitter jag här som ägare till en traktor... Och är syndigt nöjd! :P “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Det är ju en temperamentsfråga - jag valde bensin, även om jag kör många mil(drygt 3500/år), därför att jag gillar bensinmotorns karaktär och ljud bättre än dieslens, får så bara acceptera att det kostar att ha kul;-) Forbrukningen för 335:an liggar såhär långt på ca 0.95 blandad - det är jag ganska nöjd med. //Anders |
|
|
Ja jo, hade jag råd med en 335 hade jag köpt en. Den, eller ännu hellre Alpinas variant av den, tillhör ju de absoluta drömbilarna. På landsväg i jämn fart hör jag inte motorn. Så det stör inte så mycket med knattret... ;-) “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.