AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.083

Stavning: varför "cabbe"?

Sida 3 av 3
mixtus: Du missförstår kanske mitt inlägg, det handlar inte om att jag kan pronomen.
Men mera om att använda dem på fel sätt, t.ex "dem lagade bilen". Förstår du hur jag menar? Att ordet dem förekommer och används sen gammalt är inte problemet, utan att sätta in det på fel ställe.

FP
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Läste ditt inlägg igen och visst fanns det utrymme för missförstånd. Det förklarar saken!
:)
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Alltid kul att se hur en tråd (i detta fall startad av mig) plötsligt väcks till liv igen!

Intressant betraktelse att "cabbe" skulle kunna komma från cab/cabben -> cabbe/cabben. Själv är jag nöjd med att säga "cab", trots att det väl beskriver just sufletten snarare än hela den öppna bilen...

/Leo
Stopp. Cabriolet är benämning av biltypen (bil med nedfällbart tak, oftast av tyg). Annan modell är t.ex Cabriocoach som fanns på äldre VW och en del franska bilar, där bara själva takdelen rullades av, sidor och rutor är som vanligt osv.
Tygdelen (taket) heter suflett.
Ser inte nåt konstigt med att man förenklar det relativt långa ordet cabriolet till cab eller cabbe, nercabbat osv.
Nersuffletatt, nercabriolettat,,? Njae, knappast eller hur

FP
Suffat, nersuffat, avsuffat sufflöst? Omskrivning: taklöst, nerpackat, nedpackat, naket, öppet? Slang: solberedd, kör med solfaktor/hårvisp, alternativtak. Det finns säkert många långt bättre uttryck än förslagen och det som används idag. Det finns dock en viss logik bakom cabbe, nercabbat etc. Samma grundbegrepp används genomgående både för fordonet och sufflettens tillstånd vilket förenklar.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.