AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.081

Stavning: varför "cabbe"?

Sida 1 av 3
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Jag undrar hur ni tänker kring stavning ang. cabriolet. Själv säger, och skriver, jag alltid "cab" som förkortning (uttalar som "kabb" förstås). Har dock sett att vissa skriver "cabbe" (säger ni så också?!), men då jag inte förstår ursprunget till denna stavning så stör jag mig enormt på den! Om det dock verkligen finns en bakgrund så kan jag förstås acceptera att man skriver "cabbe".

Förklaring tack, från er som är berörda ;)

:: Leo
Jag tror inte det finns någon djupare förklaring. Det kan vara samma fenomen som när enstaviga egennamn blir tvåstaviga som Lars - Lasse, Bo - Bosse, Nils - Nisse, Hans - Hasse etc. Det som stör mig är när någon säger eller skriver cabbe och menar sufflett. Det är mycket vanligt, i synnerhet bland yngre. De säger också "nercabbat". Jag gillar inte detta uttryck. Själv säger jag att jag kör öppet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag är inte riktigt med. Är det skriften eller själva uttrycket du inte är med på?
Personligen brukar jag skriva cabbe, vilket jag också brukar säga ("kabbe"). Så det verkar som att du är främmande för uttrycket, likväl som för stavningen. Jag kan bara prata för mig själv men visst brukar jag ibland säga att det är en "kabbe" jag har, i skrift blir det däremot med c, "cabbe".

Ska även erkänna att jag brukar säga att jag åker nercabbat :)

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Jörgen L: Ok. Får dock erkänna att jag själv kan säga nercabbat, utan att ha reflekterat över innebörden...

Anders S: Främst skriften funderar jag på, faktum är att jag aldrig i mitt liv hört någon säga "kabbe".

Så om nu cabbe/kabbe kanske kan jämföras med Lasse/Bosse osv., då får uttrycket i alla fall lite mer innebörd för mig. Då känns det som ett oerhört svenskt uttryck, eller kanske försvenskat, medan cab/kabb känns lite mer svengelskt. :)

Ingen som säger kabbrio då, om sin BMW?

Paap Reeder
... ett annat ord jag har problem med är detta vad en katalysator skall kallas / heta på förkortad slang och hur det skall stavas.

Cat - på eng är väl OK

Heter det "cat(t?)arna är slut" eller "k(c?)at(t+)en är slut"

... ja va säger ni om dessa burkar?

MVH /// Paap R
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Undrar hur ni gör som kör "nercabbat", fäller ni ner hela bilen då eller?
Jag brukar fälla ner suffletten :-)

Skulle nog säga (skriva) att katten är slut. Katalysator heter det på svenska.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
tryggve:
Men då är du ju oxå ute och kör "nersufflettat" eller? :-)

///Micke
Min cabrio Länk
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Varför inte införa uppfällt resp. öppfällt! :)

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Inom AHK (Automobilhistoriska Klubben) där jag är engagerad hade vi ett rally tidigare som hette: Kabbaneran.....det kördes på våren....gissa varför??

Jag är också språkpolis men störs inte så farligt, då är det värre med var och vart samt de och dem,vilket folk inte kan hantera,,,det är verkligen allvarligt...:-)

Mats
BMW CS #5847
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Micke Olsson > ;-) Är det då man är en sufflör?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Som språkpolis är det inte lätt att vare sig läsa forum eller annonser på nätet utan att bli skrämd av de sanslöst dåliga kunskaper många har när det gäller stavning och meningsbyggnad. "SMS-generationens" hemska förkortningar gör inte direkt saken bättre (Ops! Där kastade jag lite sten i glashus. Jag har använt några själv faktiskt).

Både cab och nercabbat är allmänt vedertagna begrepp så personligen tycker jag att det är OK med båda. Åtminstone så länge man uttalar det "kabb" och inte "kääb" som en del gör när de tror att de uttalar det med den "rätta engelska" betoningen (Vilket är fel eftersom cabriolet är ett franskt ord som över huvud taget inte används i engelskan. Där heter det convertible.).

För oss språkintresserade har Fredrik Lindströms TV-program och böcker varit mycket underhållande. Där konstaterar han bl.a. att när det är tillräckligt många som säger eller stavar ett ord på fel sätt - så blir det till slut rätt...

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Det sistnämnda kan inte betonas tillräckligt, vilket är illa. Får väl erkänna att jag också störs en del av allt SMS:ande även när man har fullt tangentbord till hands.
Många tror nog det är lite coolt att använda en massa stympade ord även när det inte behövs, man ser samma sak även bland även e-mail från personer som tror att det kostar per ord som på gamla telextiden, och inte sällan vid utlandskontakter.
En riktig "farsot" just nu är precis som nämnts allt felaktigt användande av "dem" när det skall stå "de" eller "dom". Varför, varför?

FP
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Håller med dig, Hammurajen. När vi ändå är inne på språkpolisiära ärenden: att i skrift ersätta "jag" med "ja" är något av det värsta jag vet!

folke, tyvärr är nog de/dem/dom inte bara en farsot utan en parasit som är här för att stanna ;) - skriver jag, som här uttrycker en känsla med ett semikolon och en parentes ;) - oj, nu hände det igen! :)

Nåväl, var och en får ju säga/skriva som de vill. Själv tänker jag hur som helst hålla mig till cab/[kabb].

Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Hammrajen

som språkpolis borde du veta att det inte finns något som heter meningsbyggnad , det heter meningsuppbyggnad och handlar om vem, vad när,hur...
De
163
Devva
520i -89 E34
Korak,

Meningsbyggnad är den korrekta termen och avser ordföljden.
Saxat från fritext.se: Meningsbyggnaden fogar samman orden till satser och meningar.

För de som vill friska upp kunskaperna lite Länk ;)

//Devva
De
163
Devva
520i -89 E34
För övrigt går jag på samma linje som trådskaparen med avseende på ursprungsfrågan :-D

//Devva
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Som självutnämnd rättstavare och språkpolis kan jag bara nicka sorgset och hålla med.
Om jag försöker hjälpa och rätta folks språkbruk så blir man ofta utsedd till en odräglig besserwisser och mästrare.
Att sms generationen skriver som de sms:ar är illa nog men när man börjar fylla på med ord som: typ, alltså, liksom, då blir jag riktigt trött.
Ofta brukar resten av textstycket vara av samma höga intelektuella kvalitet som språkbruket och ibland mycket underhållande, exempelvis blockets annonstexter.
För övrigt anser jag att uttrycket "kabbe" härstammar från raggarjargong och bör lämnas där åt sitt öde.
I mina öron låter cabriolet eller det mer svenska sufflett bättre.
Och man kör med en cabriolet eller sufflett uppe eller nere, den kan också vara öppen eller stängd ( jfr öppen sportbil).

Jag antar att man får vänja sig vid att folk säger nercabbat även om det härrör från den felaktiga uppfattningen att sufflett heter cab. Jag var precis inne på Powerbörsen och såg en cab till salu som var utrustad med elcab. Denna cab var dessutom utbytt. Det är lite torftigt att använda samma ord för tygtaket som bilen när vi har ett svenskt ord för det.
Ja, då får man väl be LeoniAquila om ursäkt för sitt nick, då....:-)

Orka...

/Magnus

Min E24: Länk
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Hehe, gör inte det Magnus, nu när jag har lite mer bakgrundsinformation kring begreppet så känns det lättare att ta till sig, även om jag också tycker att det känns lite "raggaraktigt" :)

Språket förändras ständigt och nya ord är alltid välkommna, tänk om vi skulle prata och skriva som Gustav Wasa eller som en gammal svensk film, huvva! Det primära med språket torde vara att interagera med våra medmänniskor?! Så länge vi förstår någorlunda vad motparten menar är vi "home free". Däremot tvärtomspråket som täcka könet använder sig av kan vara obegripligt med sin underttoner (fördom.).

F.ö anser jag "cabriolet" vara ett svårt ord.

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.