|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Vantage |
Kollar av forumet varje vända man loggar in här och ser ideligen inlägg med strulande A-lådor. Verkar vara stora problem med dessa oavsett modell tydligen ?? Köpte en Touring för ca 8 mån sedan. Valde mellan en Manuell -01:a och en Automat -03:a. Den med Manuell låda hade rullat 8500 mil medans den med A-Låda rullat 10300 mil. Valde den med M-Låda då milen var färre. Prisskillnaden var 20' så det avgjorde med. Frågan man ställt sej efteråt var om man skulle satsat på den nyare bilen ?? Eller gjorde jag rätt med tanke på att A-Lådorna verkar strula så inni H.....te på just BMW ?? Har en kompis som står ifärd med att skaffa en BMW och han gillar A-Lådor. Han har aldrig haft en BMW med A-Låda så säg Eran mening ang dessa Ni som har erfarenheter av dessa lådor Vantage |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är egentligen väldigt få lådor som strular om man ser till antalet rullande bilar, ganska ofta drabbas tex mätarskruvade bilar som rullat 30 tusen iställt för 15 tusen som det står på mätaren, samt att det är övervägande Diesellådorna (GM) som är lite i klenaste laget, dessutom är KRC boxarna rena döden, speciellt på en långmilad ej servad låda. Audi och MB mfl använder samma ZF lådor som BMW är istort sett enbart programeringen som skiljer dvs steptronic, tiptronic mm. En välservad låda, som får ny olja efter lämpligt miltal rullar i många mil. ///MVH Hasso Länk |
Paap Reeder |
BMW 3,0SA / E9 + 2 st 528iA / E12 + M535iA / E28 + 750iA / E32 ... "kört fullt vid varje rödljus till varvstopp" ... i a f väldigt ofta ... och dessutom konbanor och Knutan på detta + släpat upp båt med trailer under i princip fullgasdrag de första 10 metrarna. Alldrig haft några besvär vare sig med Borg-W i E9:an eller ZF:arna i de andra bilarna. Noterade att när jag segade upp båten så bet automaten bättre än kopplingen. Släpvinkeln var ca 40 grader varför det blev ett jäkla tryck på bakdäcken och notera att det INTE var nått fel på kopplingen utan den orkade bara inte med M30:ians raseri i dragmomentet. MVH /// Paap R |
|
Har aldrig haft strul med BMW automatlåda. Senaste 540 jag hade körde jag i 4 år utan något enda kladd med den. |
|
|
Jag har mig veterligt originallådan i min E32:a(dryga 31000mil nu)..Byt bara olja +filter emellanåt så verkar iaf denna låda hålla...Visserligen inget under av finesser i den, men håller gör den tydligen>>>ZF 4HP-22 EH. Jag har ju varit skeptisk till hållbarheten i vissa lådor som suttit i nyare BMW och jag tycker nog mig se att det finns "aningens" mera problem i dem än "oldtimerlådorna"...Men jag har för begränsad erf. själv för att bergsäkert uttala mig. Mvh Janne. |
|
|
Ja...Sitter visserligen inget "filter" i min låda utan snarare en sil :) Sedan så var det en arbetskamrat till mig som åkte taxi för en tid sedan och han berättade att föraren sa att "Mercedeskvaliteten gav han inte så många spänn för" ty i denna Mercedestaxi så var det den tredje lådan som satt i nu(efter en 40000mil ca)...E-klass. Mvh Janne. |
|
|
Får inte BMW sina automatlådor från ZF vilka även levererar till bland annat Porsche och Honda? Isåfall borde rasande automatlådor inte vara enbart ett BMW fenomen. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
rsarits |
Min 530 har gått 32000mil utan problem med lådan, först 18000 i Tyskland, resten här hemma + Tysklandkörning i 200+ varje sommar |
Vantage |
Tack för alla svar :-)) Misstänkte ett fenomen ang denna tråd. En kompis till mej sa att citat " BMW verkar vara en skit bil för dom skriver massor på Autopower forumet om alla fel dessa bilar har " slut citat. Jag har sett flera trådar om problem med AT-lådor när jag vart på forumet. Så därför börjar man undra om det är ett vanligt problem ?? Läste igenom ett par trådar och i en av dom ( vilken kommer jag inte ihåg nu ) var det någon som hade en -02:a som lådan pajat på. Hade fått svaret av en verkstad att det var ett vanligt fel på den modellen då lådorna var klenare byggda och de nyare var åtgärdade ?? Är det verkligen sant ??? Vantage |
|
Folk har väl en tendens att posta när de har problem. Inte när allting fungerar. Detta är ju på många sätt ett felsöknings och tips-forum. Det är väl ganska självklart att de flesta inlägg då handlar om folks problem med sin BMW, inte sant? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
kicken |
jag har som vanligt fått mitt inlägg "sågat?? , när hasso tydligen kan skriva vitt och brett ..som om han vet allt och kan allt + såga vissa produkter? ., så dörför kan .HASSO förklara för alla på forumet varför KCR boxar "är rena döden" ..(observera att jag aldrig ägt någon /box/ eller /chip som har ens att göra med saken) ..jag skrev bara att jag har en "GM diesellåda" som gått 35 000 mil...orörd! .och att skötseln är det viktiga. men ser fram emot hassos beskrivningar om typ:symtom och ras , o.s.v .. säkert många son är intresserade ...för KCR är det ju garanterat många som annvänder på forumet? ....m.v.h kicken |
|
kicken: Vad snackar du om? Hänger inte med. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Detta måste väl ändå vara solklart,forumet är ju bombfullt med aut som krånglar.Hur länge sedan läste ni om en man låda som strular?? Visst finns det bilar som rullat livet ut med orenoverade aut,,, Så här ser i alla fall mitt kompakta aut låde ägande ut. BMW 740 köptes med def låda. BMW 520 köptes med 1 vxl 4an,båda mår och går bra nu. MB 250 fungerade oftast bra men dunkade i 2an ibland. Opel (GM) bilen gick kalas utom i vissa högerkurvor då försvann drivet. Jeep denna funkade helt utan prob,iofrs så blev det inte så många mil pga bränsletörst i kollosalformat. Och dem manuella med strul,,,,,,, BMW 1602 rapade friskt vid nervxl till 2an. BMW 316 trögvxl pga kärvande bussningar.OBS lådorna fungerade dock. Mvh/Micke |
|
Vantage |
Ja Du trucker... Håller med dej faktiskt, varje gång man loggar in på forumet så brukar jag kolla av de senaste 100 inläggen och som regel finns där AT-strul i någon tråd. Har vart så den senaste veckan med. Det verkar inte vara någon modell som har mer eller mindre strul med AT-lådor utan jämn fördelat bland Årsmodeller och modeller allmänt. Det står en -03:a hos M-Bilar i V-rås som väntat på ny ägare aldrig så länge och var den bil jag valde mellan den nuvarande jag äger. Får en känsla att den står där tackvare AT-Lådan ?? Den hade rullat 1500 mil mer än min -01:a men har M-Front istället och 2 år nyare. Visst jag vet inte om den bil jag köpte oxå skulle stått kvar ifall jag inte köpt den...men men... Vantage |
| Är det inte vanligare med problem i en automatlåda än en manuell? Har fått den känslan men är egentligen inte baserat på något konkret. Jag vet en del taxichaffisar som kör mercedes har klagat på att de får byta låda ofta så jag tror snarare att det är ett automatlådeproblem än ett BMW-problem isf. | |
| Inbillar mig att samtliga moderna automatlådor med vidhängande elektronik är betydligt känsligare för driftstörningar än de manuella varianterna eller gammaldags autlådor oavsett bilmärke. Behövs ju bara lite skit eller oxid på nån kontakt på lådan som trots allt sitter utsatt för sprut av allt möjligt och omöjligt. Håller med om att det finns många frågor om krånglande aut. på forumet, men tack och lov verkar de flesta vara lätta att avhjälpa med omprogrammering, olje- filterbyte, kontaktrengöring etc. / Ju fler finesser, desto mer som kan krångla. | |
|
Jag skulle vilja säga att frågan huruvida automater strular mer än manuella är lite som att fråga om el fönsterhissar strular mer än manuella vevhissar eller om en -01a har fler elektroniska fel än en -75a. Svaret är ju ja på alla dessa tre frågor eftersom det rör sig om mer avancerade konstruktioner som innehåller fler komponenter (inte minst elektroniska) som kan strula. Lägg till att kunskap om automater inte är vardagsmat att få tag på vilket skapar frågor när det blir problem. Vad som är innanför skalet på en automat är en outforskad värld för många. Är det något annat fel på bilen fixas det ofta själv, av en kompis eller på verkstan så är problemet löst och glömt. Blir det fel på lådan frågar man kanske på forumet, får ett antal förslag va de kan va, åker tillslut till automatlåderenoverare och betalar en svidande räkning för utbyteslåda utan att helt fatta vad som var felet på den gamla. Såna dyra upplevelser av hjälplöshet skapar skäckexempel på forumet. Helt förståeligt. Men mkt av småfelen med automater sitter kring tråg och i ventilhus och skulle kunna servas, felsökas och fixas själv (långt innan det slutar med byte) av en normalhändig men få vet hur man felsöker lådans givare, magnetventiler, kolvar eller kulor trots att det inte kräver större svårighetsgrad än att justera ventilspelet på en M20. Det är egentligen bara när en koppling eller konvertern felar så att lådan måste ner som det krävs mer än normalhändighet. Men såna fel hör inte till de vanliga. Sen som sagts ovan kan man inte tala om "BMW automater" eftersom BMW inte tillverkar automater utan köper dem av automatlådetillverkare (sedan 80-talet ZF o GM) som säljer samma lådor till många olika biltillverkare. Jag kan dock säga att ZF har jämförelsevis få reklamationer. Automater på BMW bilar är absolut inte mer drabbade än automater på Audi (också ZF), Opel, Ford etc. Däremot har BMW ägare jätteforumet Autopower att lyfta fram sina problem i ljuset så våra automatproblem blir kanske mer synliga än för andra bilägare? Som Hillstreet skrev, det är sällsynt att man skriver inlägg för att bara påpeka hur bra lådan går så nu gör jag det. Min 5HP30 har snart gått 27 000 mil utan oljebyte och växlingarna går mjukt som att skära i varmt smör. 4HP22an i cabrion har snurrat fint i 16 år o 8500 mil. molle |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
kicken: GMs lådor som används av BMW till Dieslarna är specade för 390NM på inkommade axel (Vi pratar inte om GMs jänkelådor som istor sett är skottsäkra) och en 530D har ett standard vridmoment som redan ligger på gränsen vad lådan tål. Plockar men sedan tex. dit en KRC box som höjer vridet till 500nm kan du nog själv räkna ut vad som händer, speciellt om man plockar dit en box på en mätarskruvade 18.000 milare med oservad låda, blir garanterat ras på lådan, mera förr än senare. Har under årens lopp förutom detta forum fått flertalet mail från olika delar av världen från gasglada 530D som undrar varför lådan rasat när dom monterat chipboxar. Usa exporterade BMW bensinare har även de GM lådor, som även de har problem, speciellt i de varmare delarna USA, finns fletalet som fått lådan bytt på garanti 2 ggr innan 10.000 mil. ///MVH Hasso Länk |
|
Att problem med automatlådorna hänger ihop med att man säger att man aldrig behöver byta oljan i lådorna. Vilket innebär att lådorna har begränsad hållbarhet. Byt olja och filter före 10000mil så ska ni se att det håller. Skitprat att oljan har obegränsad hållbarhet. CL600. |
|
|
jag älskar automatväxlade bmw:s ..... men har bara haft strul oxå . finns någon/några trådar om min gamla E39 diesel där bmw har bytt låda 3ggr utan att bilen blev bra (dock lite olika symptom hela tiden). bilen stog hos bmw ca 16månader utan någon lösning. har ju även E36 med taskig automat.... däremot så har jag haft många bmw med fullt fungerande automat och kommer nog inte tveka igen på att köpa en bmw med automat. det hela handlar nog om service, slitage, fusk (dåligt renoverade utbyteslådor) . finns mycket att skylla på , men att en zf låda skulle vara så otroligt mycket sämre än någon annan tror jag inte på . Min bror har en volvo XC90 den är inne på sin tredje låda nu ! ! ! ! |
|
kicken |
hasso: jo det är nog sant som du skriver, 530.535d kräver sin transmission :-) ...å andra sidan går det nog att köra sönder vad som helst om man är tillräckligt vårdslös, så egentligen kan man ju inte beskylla "chipfabrikanter" för en rasad låda, ..(grejerna jag har i trucken är ju programvara för hela drivlinan från u.s.a)..., sedan ligger det nog en hel del sanning i molle325`s fina inlägg också... m.v.h kicken |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.