|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Highway Star: En oljeservice kostar 2800 kr hos BMW Group Göteborg, men då ingår också mikrofilter (Ring och hör med dem 031 - 706 13 00). Då får du inte en Inspection 1 för 3400 kr. De priser jag angivit är till mina föräldrar 523i - 99 med dubbel vanos, det är dyrare stift till den motorn, men det drabbar bara Insp II. __ Bilblogg: Länk |
|
|
...3400kr för insp l vid 18000mil...på BMW i Kristianstad 523-a -99...jag tycker att det är ett bra pris. sutko |
|
|
En seriös verkstad byter bara Microfiltret vid behov. Beror på var bilen går men oftast så behövs dem inte bytas. Bmw aktoriserade verkstäder ( ialla fall i Malmö ) byter alltid filterna. ( Ingår ) Både i Hbg och i Ystad ligger Inspekt 1 runt 2.600kr och Inspekt 2 på 3600 kr... Oljeservice ca 1400kr. Vet inte var du köper din olja Mr P men rätt olja d.v.s så kallad Longlife olja kostar ca 700-800 kr för 4 liter. ( Valvoline ...så du behöver 2 dunkar. ) Slå inte på "vanlig" olja. |
|
|
Mugge: Det låter mycket tänkbart, jag fick ge 1.900 för en oljeservice utan mikrofilter och de kostar säkert några hundringar original, sen ska de säkert ha ett par hundra för att montera dem också även om man gör det själv i en handvändning. Dock borde, och ska inte, en inspektion I ligga på i runda slängar 6.000. |
|
|
Phaser: Jag köper oljan på nätet via Mapodo i Tyskland, alltså Castrol RS Formula, BMW LL 01 klassad, så där är det nog inga problem!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Jarls Bilservice i Helsingborg tar 2400 inkl allt, mycket rimligt. |
|
|
bmw-e39: Eftersom jag är på väg att flytta ner till trakten undrar jag vilken verkstad det är i Vårgårda? **** Mats E BMWCS 3050 |
|
|
JAg har just värit hos BMW i Helsingborg - Paullsons Bil. Bra Service. Inspection 1 av 520I 02a kostade 3148,- m. Castrol SLX LL 0-30. Utan Microfilterbyte. |
|
|
M-bilar i Västerås tog 5.900:- inkl. Microfilter på Insp. II. (då ingick oljan ;) Dizzy69 |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Ta reda på vad som ska göras på servicen, gör den själv eller låt någon du kan lita på göra den åt dig. Verkstäderna och framför allt stora auktionerade tar betalt för ingenting, ofta slarvas det med diverse byten av vätskor tändstift mm Har genom företaget testat olika verkstäder och av de ca 10 bilar vi har på avdelningen. (ca 30 servicar per år) Så har vi ett par gånger om året upptäckt fusk. Det man gör själv vet man är gjort. Visst du får ingen stämpel men om man planerar att ha bilen länge så kan man lika gärna skita i stämplarna. Min fars V70T från -01 är stämplad till 9000mil nu uppe på 17000 har gjort allt själv eller via kontakter. Vi har fått bud på bilen vid mataffären pga den är i mint condition spekulanterna tvivlade inte på trovärdigheten om servicar och eget underhåll. |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Autoriserade ska det väl heta :) Haha |
Scheckheft |
Hej Auktoriserade (godkänd) är ordet du letar efter. Mvh Scheckheft |
|
Skulle göra felsökning på min förra 540 - 97 på ett ställr i Falun. Kom överrens om felsökning i 1 timme, sedan skulle dom kolla oljan i automaten. När jag kom senare på eftermiddagen och skulle hämta bil så sa dom att den inte hade kommit i på fm. När jag då pekade på bilen som stod på deras uppfart bad dom om ursäkt. Fick då vänta ytterligare till dagen därpå, när jag då skulle hämta den så fick jag hjärtat i halsgropen. Dom skulle ha betalt för 2,5 timmars felsökning, oljekontrollen ( vilket stämde ), sedan hade dom bytt olja och filter i motorn, vilket jag hade gjort dagen innan jag lämnat in den. Det dom sa att jag skulle betala var 4700 kr. Vi hade kommit överrens om 2.100 kr. Vilketjag till slut fick betala. När jag kom hem upptäckte jag att dom brutit sönder fästet för oljefiltret, tappat bort den lilla plastluckan för olje pluggen samt att fästet för en ljusinsatsen vä fram var sönder. Jag ringde upp dom och berättade detta, det jag fick till svar var om jag kunde bevisa detta. Hade då inga bilder på motorutrymmet. J*vla klåpare. Nu har stället gått i konkurs, vad härligt. Mvh Tobias |
|
|
Då vi pratar priser för service så kan jag berätta att jag med min förra bil, en 523i-97 åkte till Gdansk i Polen för att serva den. Både insp 1 och 2. Bor i Stockholm och tog färjan från Nynäshamn. Åkte till Norauto, en stor fransk verkstadskedja som har verkstäder i flera länder. Verkstaden kliniskt ren nästan som ett laboratorium. Tycker att personalen var mycket kunnig. Kostnad 800-1200 sek. Fyllde sedan bilen med mat och öl (75 kr per flak) Hade dessutom trevligt. Gjorde denna serviceresa 4 gånger. Sista gången 1½ år sedan. Rekomenderade även kompisar med Volvo, Golf och Merca som gjorde likadant. |
|
|
Eftersom jag startade tråden kanske jag ska göra ett inlägg till eftersom servicen är gjord för ett bra tag sen nu!! Det blev en Inspection 2..och jag gav 3200, bytte microfilter själv o hade egen olja med mig....Castrol RS Formula...dessutom utfört på en auktoriserad BMW verktad...klart överkomligt tycker jag, när Volvo har mage o ta 2500 för en liten service på en V70 GLT 98"..så tycker iaf inte jag att de var dyrt med min service,,,bra utförd dessutom,..som alltid!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
jag hade inne bilen (525i -01) förra veckan på service på bmw i skövde. ingen billig historia precis anser jag... 3105:- för vanlig oljeservice! insp. 1 mena han på inte kostar många hundringar mer eftersom: "det nästan inte skiljer något på den å vanlig oljeservice", jo säkert... insp. 2 skulle gå på ca 5500:-, vilket är min nästa service, kul. så nästa service för våran del lär ju inte bli i skövde iaf, nån som hade fått något bra pris på insp. 2 så skriv vart! /Theo |
|
|
Hej alla, Lyfter upp denna tråd igen, då det säkert har hänt en del dom senaste 2 1/2 åren. Jag har en superfin 525 iAT -02 Stockholm Open Edition som bara har gått 4700 mil, och är nu i ett läge då en inspection 1 ska göras. Jag har kollat runt lite i stockholm för att få en prisbild och priserna jag har fått från dom auktoriserade verkstäderna ligger mellan 4100 kr - 4500 kr. Tillfrågade ställen är Bilcentralen, Borgs Bil samt Bil och Motorteknik. Jag saknar fortfarande svar från Bavaria samt Bromma Bil och Motor (enda tillfrågade stället som inte är auktoriserade för BMW, men som varit det tidigare). Första frågan jag funderar på, är det värt att göra en auktoriserad service för dessa pengar på en bil som inte längre har någon garanti att prata om? Eller kan man nöja sig med ett bra icke auktoriserat ställe måntro? Jag tänker lite på värdet av stämpeln i boken då såklart! Den andra frågan är om det inte finns något icke auktoriserat ställe i stockholm som är erkänt duktiga och som håller vettiga priser? Jag tänker lite på någon motsvarighet till skånes Jarls Bilservice som faktiskt bara tar 2800 kr för motsvarande service. Gjorde tidigare alla mina servicar hos JWR (R.I.P) som alltid gjorde ett suveränt jobb till mycket bra priser. Vad tycker ni ädla BMW-vänner? / PG |
|
|
PeeGee: Finns ett ställe i järfälla och ett i huddinge som är allmänt kända för att vara duktiga när det gäller bmw, jag kommer inte ihåg namnen på dessa två verkstadäer nu (Kan ta reda på det om inte ngn annan forum känner till vilka jag menar) Du kan ju prov med dem oxå när jag har återkommit med nman på dessa 2 om ingen annan hinner före:) Ps. DU har post! BMW M-POWER |
|
|
Järfälla = Geschwind Huddinge = Bil & motorteknik Per Larsson BMW M-POWER |
|
|
Sorry, såg nu att du kände till Per Larsson.... BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.