AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.696

Motorlampa. Ska man ge upp eller fortsätta felsöka(E46)

Sida 4 av 4
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
A men fy fan, vilket stil!

Har din motorlampa slocknat någon gång och bilen gått bra ett tag eller har den lyst mest hela tiden?

Min lampa slocknade nämligen för 6 mil sedan och den har gått bra i två dagar nu, men det har den gjort en gång förut också innan problemen kom tillbaks.

Jag ska nog köpa Toyota nästa gång, dom fick pris för bästa verkstäder i Vi Bilägare nu för typ 4:e året i rad. Dom har en central databas där ALLA fel registreras, BMW's databas måste vara riktigt kass för dom verkar aldrig veta vad som är fel trots att man kan läsa på forum överallt om folk som har samma fel.

Lite frustrerad blir man, dom ska byta tändstift på min nu och sen ska dom byta tändspolarna om inte tändstiften hjälper.

$$$$$.
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Jo den brukar slockna å tändas om vart annat...
Bilen går bra när dom släckt lampan på verkstad.
Tycker att det är konstigt att det skulle vara lyftarna på min bil när den går bra när lampan är släckt...Hmm
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ja det suger, nu har min lampa tänds igen efter att ha gått bra i 4 dagar.

Det verkar ha nåt med kallstarter och tomgångskörning för min del, fast den går nästan alltid bra, det har bara hänt vid två tillfällen att den gått på 3-4 cylindrar (och då gjorde den det ändå tills jag stannade och startade om bilen).

Jag kan känna en antydan till att bilen "skakar" när lampan är tänd och bilen står på tomgång, som att den går lite sämre efter ett tag, men så fort jag gasar iväg så går den bra.

Vi får se om mitt tändstiftsbyte imorgon gör någon skillnad, jag tvivlar ju starkt på det. Hur mycket fick du betala för tändspolarna?
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Och att den går bra när lampan slocknar är ju som du säger, konstigt. Är det lyftarna, som är ett mekaniskt fel, så skulle den ju gå på samma sätt hela tiden.

Det är samma för mig, den går bara dåligt när lampan är tänd, så jag tycker det verkar vara ett elektroniskt fel.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Nu har jag fått tillbaks min bil från verkstan och kört ett par dagar med den, lampan har inte tänds ÄN, men sist så tog det några dar innan den härliga motorlampan tändes igen (då blev jag så arg så jag nästan vred en kringla av ratten).

Dom bytte ett par tändstift och "kontakter" som sitter på tändstiften eller tändspolarna, kommer ej ihåg vart, men dom var ärgade inuti och det kan tydligen förklara att den går sämre vid kallstarter och på låga varv.

Har du kollat så att det inte kan vara kontakterna som spökat på din?
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Jag har också fått tillbax min bil efter som har bytt alla lyftare.. Bilen gick bra när jag körde hem den från Kalmar iallafall...
Men jag ska ut och starta bilen nu på morgonen efter en kall natt (-2 grader)

Då håller jag tummarna på att din bil fungerar nu och att inte den ilskna lilla oranga symbolen börjar lysa..

Jo jag har kollat mina kontakter och byt dom också.. Men men..

Men nu har jag lagt ut en annons på Blocket för att se om det finns något intresse för bilen...

Mvh Edberg...............................................................
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
AHHHHHHHHHHRG!!!!!
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
EvergreeN:
Så din motorlampa har tänds igen?

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Japp!

Jag ska till BMW idag för ny felsökning, har även gjort skadeanmälan hos Trygg-Hansa men dom ersätter inte felsökning.

Så om grejen som gått sönder kostar 30:- och felsökningen med alla reparationer som görs i felsökningssyfte kostar 15.000:- så få jag bara ersättning för 30:-, och självrisken är 1.500:-. Suckkkkkkkk.

Jag tycker det är märkligt att en auktoriserad BMW-verkstad inte kan lösa detta :o(
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hade de bytt motorkablaget som eventuellt kunde vara dålig?

Mvh
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag var hos BMW på ny felsökning igår, då visade det en helt ny felkod. "Avgasvärden utanför gräns" eller något sådant. Dom tror nu att det är en slang eller ett rör som drar tjyvluft under insuget.

Har bokat tid så dom ska lyfta bort insuget och titta därunder.

Vad jag tycker är konstigt är att den bytte felkod från "tändfel" till "avgasvärden"?!??!

Rob: nej dom har bara bytt tändstift + kontakter till dessa på min än..
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Sådär ja..
Nu har jag kört med min bil i ca 2 veckor och det funkar perfekt..
Inga tendenser att vara konstig när man startar den på morgonen.
Så bra som den går nu har den aldrig gjort i min ägo..
Känns som man fått minst 20-30 hkr till i motorn...

Det var nog mina Lyftare som krånglat hela tiden trotts att jag nästan bytt ut alla motorns komponenter...
Faan vad detta problemet satt långt inne... Ungefär ca:10 månaders intesivt felsökande...

Mvh Edberg
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
gratulerar Edberg, får hoppas att det var lyftarna.
Ingen chans att få tillbaka lite från verkstaden för det dom bytt i onödan?
sparade nämre 10000kr efter att dom hittade det "riktiga" felet på min bil.

//Bjerser
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Härligt Edberg :o)

Jag sitter dock kvar i rävsaxen fortfarande, nu ska dom pröva att byta LMM. Finns ingen felindikering på den men dom tror ändå den kan spöka.

Vi får se hur det blir, kanske blir bra för mig också?

Trevlig Helg!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Nu har dom bytt LMM och det verkar som det var den som felat, har kört långt nu och ingen motorlampa.

Kalaset gick på 5500 men KVD betalar hälften på goodwill och trygghansa tar resten, så för min del klarade jag mig med självrisken på 1200.

Jag måste säga att jag klarade mig bra trots fyra besök på verkstaden och en hel del krångel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.