AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.693

Motorlampa. Ska man ge upp eller fortsätta felsöka(E46)

Sida 1 av 4
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Hejs. Har tidigare lagt ut olika trådar på Forumet men har inte blivit av med mitt problem med Motorlampan.
Går som en påse skit på tomgång.
Går bra i ca 2 min för att sedan misstända och lampan tänds..
Har Bytt Alla 6 tänspolar.
Bränslepump.
Provat med startgas..
Kollat Alla 4 lambdorna..
Byt bränslefilter.
Diverse givare.
Termostaten.
Tändstiften.. Osv Osv..
Har även haft bilen inlämnad på Bmw i Vimmerby utan resultat...
Enda felkoden som dyker upp är misständning på 1,3,5 cyl...Ibland bara 1:a
cylindern eller bara 5:ans cyl...(Verkar hoppa lite mellan dessa cylindrar...

Nu till frågan: Ska man ge upp å leva me problemet eller ska man fortsätta att felsöka...
Börjar bli smått irreterad på denna bilen...
Mvh Edberg
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
tråkigt läge, har ängnat hela vintern åt att låta verkstaden felsöka varför min
bil inte startade så jag förstår hur du har det, men jag anser att BMW har en skyldighet här, en 5 år gammal BMW skall inte göra så här, fick själv en del gratis reperationer efter att verkstaden löst felet
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Okej då sitter vi lite i samma båt...
Har felsökt sedan i November 2006 å inte kommit på felet ännu...
Det konstiga är att jag skulle få en räkning från bmw i Vimmerby på en felsökning, Men har fortfarande inte fått någon räkning.
En annan konstig sak är att det går 3 Bilar till i kalmar-län som har liknande problem som inte någon verkar kunna fixa...

Verkar skumt som du skrev att en bil inte ska hålla mera än 5 år innan dom börjar krångla... Håller med det till fullo...
Enda alternativet som jag har kvar verkara vara att sälja bilen å byta bilmärke.
Mvh Edberg
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Bjerser...
Lite nyfiken bara vad det var som var felet på din bil...
Du skrev att verkstaden löste ditt problem...

Mvh Edberg
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Låter spännande... Min bil står inne just nu för samma sak :/
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Jag ska ringa ner till Automax i Kalmar under dagen och se om dom har någon teori på vad det är som kan vara för fel....
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Borgs bil ringde idag.

Bränslepumpen i tanken var kass så pump + arbete hamnar på 4900:-
Hoppas det räcker...
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
heltsonika.... Får hoppas att ditt problem är löst me dom åtgärderna Borgs Bil ska göra...
Har också bytt min pump... Men jag gjorde det själv... 2200:- plus en halvtimmes jobb i garaget...
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Ringde till Automax i Kalmar idag... Dom frågade om jag bytt tändspolarna på min bil och jag svarade att de hade jag... Dom frågade också om jag bytt själva gummirören som sitter längs ner emot tändstiften (har den gamla typen av tändspole) Men jag svarade att jag bara flyttade över gummit från dom gamla till dom nya... Tydligen så var det väl inte helt främmande att det kunde finnas små sprickor i dom dom gjorde att gnistan tog en annan väg...
Där av misständningar... Tydligen så reagerar databoxen så för att skydda sig... Men vrider jag av tändningen och sedan startar på nytt så släpper boxen på full gnista till alla 6 cyl....

Får se om detta funkar... Får dom nya gummina i morrn.
Mvh Edberg
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Edberg: Jo, visst blir det billigare att fixa själv men med tanke på alla olika fel med samma symtom tänkte jag att det vore skönt med någon slags garanti för att jobbet blir slutfört... Kanske.. jag vet inte men vill tro det i alla fall... :)
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
heltsonika:
Helt riktigt som du tänker... Skulle också vilja lämna in bilen på verkstad men har 7 mil till närmsta verkstad.
Får hoppas att din bil fungerar bra efter besöket på verkstaden....
Själv ska jag ringa till Jurgen Weiss Racing idag och höra om dom kan ge några tipps...
Mvh Edberg
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag läste någonstans att insugsrören kan spricka och i synnerhet ett mindre rör som sitter kopplat till det grova som går från LMM. Kanske värt att kolla de också när du ändå är där och bökar.
Sk
33
Skoglund
330Ci Clubsport
Kompressor -02
Hej Edberg!
Jag har en idé, kompisen har en 320 -03 som han haft samma fel på bytt spolar och givare och gud vet allt men nu har dom kommit fram till på BMW att på just 320 modellen så har huvud kabelstammen något fabrikationsfel av något slag så det blir kortslutning någonstans typ, är inte jätte insatt i det han har bara nämnt det för mig. Men BMW själva ville inte ta det som ett garanti jobb. Men efter mycket krångel så tog försäkringsbolaget det på maskinförsäkringen, tror det skulle kosta lite över 12000Kr men ny kabelmatta och arbete.
Det är en idé bara som du kanske skulle kunna spinna vidare på. Hoppas det löser sig.

M.V.H. Jesper Skoglund
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Mycket intressant Skoglund....
Ringde till automax i kalmar och drog upp vad jag hade gjort me bilen och vad jag hade bytt... Han nämnde faktiskt något om någon kabelstam...
Men som sagt så har min bil rullat 20000 mil å allt på bilen är i tipp topp skick... Förutom denna förbannade motorlampan...Så jag borde nog inte ha någon maskingaranti kvar...
Men kan man bara lokalisera vad som exakt är felet så har jag vänner som jobbar som mekaniker å kan säkert göra ett bättre pris än att lämna in den på märkes-verkstad...

Men kan man bara bevisa att det är ett fabrikations-fel så borde väl garantin gälla så länge bilen rullar på vägen...(typ 30 år till)..

Mvh Edberg
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Var nera i Kalmar igår och uppdaterade mjukvaran i databoxen.
sak bli intressant och se om det fungerar nu..
Har inte monterat dit gummirören på tändspolarna ännu, men det blir nog någon gång nu under helgen som kommer...

Mvh Edberg
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Så där ja... Gummi-rören var nu bytta men det hjälpte inte ett skit...
Ringde ner till Automax i Kalmar å fick en tid På Måndag i nästa vecka...
Ska bli intressant om dom kan hitta felet på Bilen...

Man är ju lite rädd för vad det kommer att kosta...
Undrar bara om dom nu hittar felet om dom ringer upp mej först å säger vad felet är och sedan får jag avgöra om jag vill ha det åtgärdat...

För man måste ju kunna ta ett ställnings-tagande om det blir för stora pengar det handlar om....

Mvh Edberg
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Trist att du inte har funnit felet ännu. Småpratade lite med teknikern hos Borgs bil och tydligen är det inte ett helt ovanligt fel. Fel i kabelstammen var tydligen det värsta och eftersom du har bytt allt så verkar det ju att luta åt det tyvärr =(
De verkstäder jag har haft kontakt med har alltid ringt efter att de konstaterat ett fel och meddelat hur mycket det kommer att kosta och när bilen blir färdig så oroa dig inte för en fet räkning som du inte bett om.

Meddela oss i vilket fall som helst! Det vore intressant att höra vad problemet var.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Felet på min Bil var (enligt verkstaden) bränslepumpen. Den "fastnade i fel läge".efter detta så har bilen gått bra.
Men... han bytte ju trasiga givare också osv. är lite rädd att bränslepumpen bara var ytterligare ett följdfel.
men till skilnad från din bil så gick min inte alls.

M.v.h Bjerser
Finns PUMA på kabelstam...Samma symptom som du beskriver.
Inte världens roligaste grej att byta..
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Låter inte alls roligt om det är kabelstammen som är trasig... Låter svindyrt bara man säger ordet kabelstam...

mcdonaldsmannen:
Vad menas med PUMA på kabelstam???

En annan symtom som jag lade märket till nu ikväll var att varvtalet vandrar upp och ner även om jag håller jämn gas i 50 km/h...
Det verkar som motorn tappar kraft...
Men det kan nog beropå att nödprogramet har gått in eftersom motorlampan lyser...

heltsonika:
Jag lovar att jag ska berätta vad som är felet om Automax lyckas hitta felet...

Mvh Edberg...
Att det kan vara ett problem som är känt på en specifik del i en bil som ger vissa symptom - upplagt i ett program med sökfunktion för mekar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.