|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja det var bensinpumpen som var boven i dramat. Blev bara 4.900 för min del så jag ska väl vara glad... ;) Den höll bara 13.000 mil men BMW har väl aldrig varit kända för att ha felfria bränslepumpar. Jag föredrar också e46 med M-paket. Jag trodde det var en E60 du hade kommit över. Körde en sån för någon månad sedan och den gick rätt mycket mjukare. Får skaffa nåt sånt när jag fyller 60 :P |
|
|
Uppdaterar lite sedan senast... Bilen krånglar fortfarande efter senaste besöket på verkstaden.... Nu senast bytes kabelstammen mellan databoxen och alla 6 tändspolar... Bilen funkade i 4 dagar innan den gick som en påse skit igen... Verkstaden kliar sig i huvudet på denna bil... Senaste rön jag fick höra från verkstaden var att någon eller några ventillyftare krånglar vid kall motor... Dom frågade med om vilken olja jag körde på.... Tror dom fyllde på me Shells olja 10w40 på verksaden jag servar bilen...(AXMA) Automax sa att det var fel olja... För tjock olja.... Ska vara Castrol 0w40 i motorn.... Därav att den beter sig konstigt under kallstarterna....Motorlampan tänds... Nu vet jag inte vem som är ute och cyklar... Har aldrig hört talas om någon som har haft det problemet med för tjock olja i motorn... Mvh Edberg |
|
|
Castrol SLX 0W30 är väl det som rekomenderas men det låter märkligt att bilen skulle gå som en påse med skridskor med Shells olja. Men testa du... En riktig tråkig historia är det i vilket fall som helst! Lider verkligen med dig. |
|
|
heltsonika: Javisst låter det märkligt.... Men Automax påstår att oljan har för hög viskositet och trycket påverkar ventil-lyftarna som i sin följd inte släpper in något bränsle till cylindrarna som i sin följd säger till tändspolarna att det inte finns något bränsle att tända på... Så spolarna slås ifrån och följden blir att den misständer... Sjukt värre ju.... Mvh Edberg |
|
|
Edberg: Vilken mardröm! Jag reagerade lite på det du skrev ang. tändspolen som brann upp (det var väl fyrans?). Tändspolar är inte direkt någon förbrukningsvara så det kan vara en viktig ledtråd. En annan ledtråd tror jag var att bilen gick bra ett tag efter att du satte i en ny dator, har jag fattat det rätt? En kass dator kan aldrig bränna upp en tändspole, det motsatta förhållandet gäller dock. Om det är någon form av kortslutning i eller innan primärspolen i tändspolen så kan detta leda till att drivsteget (transistorn) i motorstyrenheten skadas. Jag vet inte 100% men det är inte otänkbart att transisorn värms upp så mycket att lödningarna faktiskt smälter och det ser ut som om någon har lödat i boxen. Jag hade ett otrevligt fel som till viss har vissa kontaktytor mot ditt problem: Jag hade motortvättat min gamla E36:a och klantat till det så att det stog vatten nere i tändstiftsbrunnarna. Jag åkte runt så ett tag innan bilen började misstända och gå dåligt. Jag fixade detta och allt var frid och fröjd. Långt senare, många månader, började bilen gå på bara fem cylindrar (som någon j-a Volvo!) och det visade sig att gnistan var borta på samma cylinder där brunnen hade varit vattenfylld tidigare. Resultat av felsökning: Tändspolen kass och motorstyrenheten kass. Jag misstänker att spolen fick mycket stryk i och med vattnet och att detta ledde till överhettning av den. Som en följd av detta blev det en kortslutning i spolen (på primärsidan) och därför brann även datorn upp. Om man nu skall omsätta dessa erfarenheter till din bil så blir det lurigare. Kablaget mellan spolen och datorn kan ju få datorn att brinna men sannolikt inte spolen. Är du säker på att spolarna någonsin har varit sönder? Din nya dator kan ju ha lämnat in igen eftersom kablaget byttes efter datorn. Jag utgår ifrån att stiften har varit loss och inspekterade. Gummina som går över stiften och isolerar mot toppen hade du bytt har jag för mig att jag läste, var det innan eller efter datorn byttes? |
|
|
fartoflakt: Det var ju inget roligt problem du hade med din bil heller.... Vet inte om tändspolarna har varit sönder i från första början.... Men nu senast så bytte Verkstaden 4:ans tändspole på reservdels-garantin. Dom hävdar att det brunnit upp under tiden jag kört med motorlampan tänd... Men i mitt fall verkar det som om det inte är någon me elen att göra... Dom har en teori om att det är lyftarna i toppen som inte öppnar vid kallstarts ögonblicket PGA fel olja i motorn... Ska göra ett oljebyte på bilen för att utesluta om deras teori stämmer.... Annars skulle dom byta ut lyftarn i toppen... |
|
|
känner för dig Edberg, jag hade samma fel på min bil och skrev i början på denna diskutionen, och som jag skrev då, och fortfarande står för, är att det är för jäk***t att en nu 5 år gammal bil håller på så här. Hoppas BMW står för åtminstone en del av kostnaden, dom betalade allt utom bytet och delen för mig. Hur långt har bilen gått? för långt för att garantierna skall gälla eller? 8000 mil är det väl? Synd att BMW har såna problem, om man läser runt på forumet så är det rätt många med motorlampa mm problem... BMW-När du älskar att köra (Bärgningsbil) //Bjerser |
|
|
Bjerser: Jo visst är det för jävligt att en 5 år gammal bil ska krångla så mycket Jo mina garantier har gått ut... Bilen har rullat ca 20000 mil.. Men såhär ny bil har jag aldrig haft... Och det är nog den sämsta bilen jag ägt... Så nu tittar jag mej på ett annat bilmärke som jag tror har mindre problem än Bmw e46 modellerna... Jo det här med motorlampan verkar vara Bmw:s akilleshäl när det gäller deras bilas... Finns säkert andra bilmärken som har liknade problem... Hörde en gubbe här i stan som köpte sig en sprillans ny Opel astra... Körde med bilen i 3 veckor sedan stendog bara bilen och dom fick inte igång den... Han fick en ny Opel astra och hann precis köra 3 veckor med den också innan den stendog... Samma där... gick aldrig att starta mera... Han blev förbannad och ville ha sina pengar tillbaka.... Han fick sina pengar tillbaka.... Undrar om han köper opel igen...NOT... Som konsument tycker jag att man kan kräva lite mera av en ny bil.... Gäller alla bilmärken.... På ren svenska så är dagens nya bilar rena rama skiten... Det var bättre förr.... Mvh Edberg |
|
|
Fundering: Jag köpte min första BMW för ett par månader sedan och har haft flera fel på den redan. Sedan läser man detta! Blir ju fundersam på om det verkligen blir en BMW igen alltså. Kan inte hjälpas hur sköna de är att köra om de har så dålig driftsäkerhet... :( |
|
|
Hur går det med din bil Edberg? Man är allt lite nyfiken på om det verkligen är oljan.? Måste säga att jag beundrar ditt tålamod, mitt hade nog inte varat lika länge. Du har ju bytt mycket på bilen :( Men jag hoppas det löser sig till slut. Mvh Jens |
|
|
Gordon Blixt: Nu är bilen på verkstaden igen för byte av 24 st lyftare... Jo jag gjorde ett oljebyte till den rekomenderande oljan BMW tycker jag ska ha... Castrol 0w30.... Och tro det eller ej men min bil började misstända ännu mera än med den tjockare oljan jag hade i innan oljebytet.. Automax blev rätt övertygade att det var lyftarna denna gången... Eftersom att den tunnare oljan inte villa stanna kvar i lyftarna så var det de dom det var fel på.... Men va faan dom har ju haft fel förut.... Fick förvisso ett bra pris på bytet av alla lyftare... Vi får väl se hur det går denna gången.... SUCK.... Mvh Edberg... |
|
|
Då får vi hoppas det löser sig med nya lyftare. Bara det inte är någon täppt oljekanal eller något, var det inte någon av Bmw`s topplock som hade problem med det? Nä, nu ska jag inte skrämma upp dig. Som sagt jag beundrar ditt tålamod, själv hade jag nog bytt bort bilen för länge sedan. Nu hoppas vi det löser sig.. Mvh Jens |
|
|
Jag har ett liknande problem som dig Edberg, samma årsmodell och samma motor. Har inte lämnat in den än, finns det något du kan tipsa mig om som jag kan vidarebefodra till BMW-verkstaden där jag lämnar in den? Du verkar ju ha åtgärdat en hel del saker och har säkert ägnat denna motor en och annan tanke.. Jag spyr rakt ut om det ska bli en "krångelbil", jag hade en Opel Calibra turbo för 7-8 år sedan som jag bytte topplock på tre gånger. Jag tror inte ens Max von Sydow hade kunna rädda den bilen, den var besatt.. |
|
|
Det var väl tidiga E90/91 som saknade oljekanal och som orskade knackningar? Jag har inte hört talas om problemet till E46. Nej jag beklagar verkligen att det inte löst sig! Hoppas du vågar välja en BMW igen och inte skräms bort av detta vilket jag har förståelse för... Jag håller i alla fall tummarna att problemet ger sig! |
|
| Har du fått tillbaks bilen från verkstaden än? | |
|
EvergreeN: Har väl inga speciella tips att ge... Nopp jag har inte fått tillbaka min bil ännu.... Sist jag hade den inlämnad tog det 3 veckor.... Jag hoppas bara att du inte fått tag i en krångelbil så som min har varit... Frågan i mitt fall är ju om min nu kommer att fungera som den ska... Ska man behålla bilen eller ska man sälja den... Mvh Edberg |
|
| Fixar du problemet så skulle jag nog behållt den, men minsta antydan till mer strul så skulle jag sålt den rakt av. Det är så jag tänker angående min bil nu iaf.. | |
| Har du fått bilen än Edberg? | |
|
Läste igenom tråden en gång till nu. Jag har exakt samma problem som dig, fast du verkar ha det mer frekvent. Vid två tillfällen så har bilen gått igång på 3-4 cylindrar vid kallstart, alltså när bilen stått still några dagar. Sist så körde jag ett par mil på 4 cylindrar innan jag stannade och startade om bilen, då gick den perfekt. Efter typ 7-8 mil så slocknade motorlampan men tändes igen under färd (när bilen gick bra). Datorn visade tändfel på 1:an och 6:ans cylindrar, verkstaden ska byta tändstift nu men det känns som att det absolut inte är fel på dom. Men jag har inget annat val ju, min bil har bara rullat 5800 mil. Det enda jag funderar på är om du gjort en motortvätt innan felet uppstod? Själv så tändes min motorlampa 10 mil efter att jag gjort en ordentlig motortvätt. Nu är det ju iofs inget samband som kanske håller, då kan man ju lika gärna säga att "felet uppstod 10 mil efter att jag tankat" eller något annat som man också gör regelbundet. Men annars kan jag inte komma på något yttre åverkan som kan ha skapat felet. |
|
|
Nopp har inte fått tillbaka bilen ännu. Ringde till Automax och frågade om dom kunde besikta min bil eftersom den fick körförbud nu den 1 oktober. Visst kan vi det. Samtidigt frågade jag hur det hade gått me bilen... Jadu Janne sa han, Får be om ursäkt, men vi har inte rört din bil ännu.. Vad förbannad man blir. Dom har haft bilen i 3 veckor och inte lyft ett finger.. Mycket mycket dåligt om jag får säga... För min del blir det nog inte en bmw igen eftersom jag bor i en region i landet som har dålig serivce när det gäller bmw... Men ett stort tack till Mina lokala verkstäder AXMA... EvergreeN: Hoppas du inte fått tag i en likadan bmw som jag har.. Men din har ju gått betydligt mindre än vad min har rullat.. Jo motortvätt har jag gjort på min, Men felet fanns redan då. Så jag vet inte hur mitt fel började... Bara huxflux en dag i November 2006 och sedan dess har felet inte gett med sig... Mvh Edberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.