|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Är det så att nödprogrammet går in så fort motorlampan lyser, oavsett felkod? Verkar onödigt isåfall, men men... Mvh Linus |
|
|
Idag fick jag eventuellt reda på vad felet är på min bil... Pratade med vekstaden i kalmar å dom hade öppnat databoxen och kollat... Tydligen så har någon varit inne å lött i kretskortet... Varför visste dom inte... Men det var troligen orsaken till att jag fick misständningar.... Vet inte vem som pillat i boxen. Om det är tidigare ägare eller någon i Tyskland... En ny box kostar 8000:- Och en begagnad går tydligen inte att montera i. Så suuuccckkk.... Mvh Edberg |
|
|
Beklagar verkligen! Inte lätt att hitta det felet. Hoppas det löser sig med ny databox och att du slipper fler överraskningar! Hur länge har du haft bilen/haft misständningarna? |
|
|
Har haft bilen sedan i Augusti förra året... Gick jättebra fram till i November sedan har det bara krånglat.... Jo jag får hoppas att den kommer att funka fint efter man bytt databoxen... Synd bara att någon pillat i den annars kunde man kanske ta det på någon garanti eller liknande.... |
|
|
Vore det inte idé att titta på kortet själv nu när felet verkar vara lokaliserat? Tvätta kortet med sprit och granska lödningarna med förstoringsglas eller mikroskop i bra ljus. Har du tur och det bara är en dålig lödning så borde det ju gå att reparera. Du har ju inget att förlora... /Ronny |
|
|
Ringde ner till Kalmar å fråga om min bil var klar... Behöver ju bilen.. Han svarade mej att jag kunde komma å hämta bilen men felet var inte åtgärdat... Men va fa..n tänkte jag. Dom har ju haft bilen sedan i Måndags.. Dom vill tydligen inte montera i en ny databox för dom var inte säkra på att det var felet på bilen... Ville inte bränna den nya boxen.. Det kan jag förstå förståss.... Dom gör säkert vad dom kan å hinner med. Men det känns som att dom bara arbetar med min bil när det blir lite spilltid över i deras verkstad... Hur länge fick ni vänta på era bilar innan dom var körklara igen.... Mvh Janne |
|
| Nio dagar fick jag vänta. Bokade serviceärenden måste ju så klart åtgärdas och ny bensinpump (i mitt fall) fick beställas men när de väl fick den vara snart avklarat. | |
|
heltsonika: Okej då har jag ett par dagar kvar att vänta.... Men vad körde du i under tiden? Egen bil eller lånebil... |
|
|
Fick vänta en hel vinter... Men när dom väl hittat felet så tog det en vecka och då fick jag en lånebil (gammal 540i) under tiden. |
|
| Jag bor ju i Sthlm så det blev kommunal djurtransport för min del sen fick jag stilleståndsersättning från Försäkringsbolaget. Har ju kunnat hyrt en bil oxå men jag kände inte att jag behövde en. | |
|
Lyfter lite... Hur har det gått? |
|
|
Hejs... Hämtade bilen idag å hade fått databoxen ut bytt... Kalaset gick på 9500:- Men fick inte min gamla databox tillbaka... Fick betala en deponeringavgift på 630:- för att få tillbaka den... Bilen funkar bra å ska testa den imorrn när den är kall å stått stilla under natten... Så först då kan jag kolla om den funkar som den ska.... Så ja återkommer med mera info... Mvh Edberg... |
|
|
Så där ja.. Nu har jag kört bilen i en vecka ca och bilen funkar kalas bra... Hade lite problem med växlingarna i lådan också men dom försvann i och med att dom bytte databoxen... Enligt Automax i Kalmar så var jag den enda som hade fått byta BOXEN... Dom kände inte till någon annan som hade fått byta Databoxen Pga misständningar... Faan dyrt blev det, Men nu går den som en bmw ska göra... Mvh Edberg |
|
|
Skönt att höra att det har löst sig nu! Synd att du inte lyckades själv med dina tidigare teorier. Den här historien var ju inte direkt något som man löser hemma i garaget... Se det på den ljusa sidan! Du behövde ju inte byta kabelstam också ;) Men lider med dig...Synd att det blev så dyrt! |
|
|
Ja då var det dags igen... Satte mej i bilen idag å vred om nycklen och statade bilen å wopps så tändes motorlampan igen å bilen gick inte på alla cylindrar... Verkar som det är ett annat fel än databoxen... Snacka om att man blir trött på denna bilen... Känns som man blivit lurad av verkstaden och närmare 9500:- Mvh Edberg.... |
|
|
Var nere i Kalmar nu i veckan å då passade jag på att besöka Automax... Dom var snabba å ta in min bil i verkstaden för att kolla vad det var som var fel... Dom kopplade upp den i datorn å kunde konstatera att det var misständning på cyl 4... Ja det var ju just det problemat jag hade innan dom bytte databox.... Men jag frågade vad man ska göra nu då.... Fick till svar att dom skulle hålla det öppet... (Vad nu menas med det) Så snälla vad tycker ni att jag ska göra... Har lagt ut 9500:- Och bilen beter sig likadant som innan jag lämnade in Bmw:n Har liksom kört fast... Vill ju inte vara en jobbig eller tjatig kund!!! Mvh Edberg |
|
|
Har väl inget direkt att tillägga, men hoppas att det löser sej för dej. tråkig historia det där, man tycker ju att en 5 år gammal BMW borde funka liite bättre. Mvh |
|
|
Jo då var bilen på verkstad igen... Eller närmare sagt i Torsdags i förra veckan.... Fick en lånebil denna gången i allafall (Bmw 523)... Dom verkar inte hitta felet för han ringde och frågade hur felet uppstod och hur jag upplevde bilen.... Jag sa som det var att man måste starta bilen när den är kall eller stått still ett par timmar... Vrid om nyckeln och inte röra gasen så får ni se vad som händer efter ca 2-3 minuter... Jag hade köpt 6 st nya tändspolar för ett par månader sedan ca 4000:- Nu var det visst fel på en av dom... Tror dom brinner upp om man inte hittar felet... (Misstänker kabelstammen)... Ja hur ska detta sluta... Mvh Edberg |
|
|
Otäck historia är det i alla fall! Lider med dig och hoppas verkligen det löser sig en gång för alla! Lite mer komfort i 523'an va? =) |
|
|
Jo lite bättre komfort är det allt i 523:an.. Är lite luggsliten bara men går mycket bra för sina 20600 mil... Men jag diggar e46 med m-paketet bättre än en e39:a.... Heltsonika: Har din bil funkat bra efter du fått din bil fixad? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.