AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.065

Vilket är det bästa Motorljudet?

Sida 6 av 6
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Kastar in ett litet bidrag på en "blygsam" acceleration, vars motorljud
måste platsa i denna tråd.

/L

Länk
Rätt pigg bil. Iaf jämfört med de andra Vettarna i samma länk..

FP
Visa användare
75
arcojan
120d -07
håller med om top fuel... finns inget som kan mäta sig med det....
ni andra som aldrig hört ljudet... ta er till mantorp i sommar och stå mitt på rakan och känn knytnävsslaget i magen när dom dånar förbi...

tyvärr så får jag inte in min 9,5 liters motor i bilen till sommaren utan får nöja mig med en fjuttig 7,5 liters 8:a med kompressor...
men den låter gött.. feta headders och kort system som mynnar ut framför bakhjulen... med en liten fullfödesdämpare...

bigblockljudet får en att få svaga knän.. sen dämpat till en oktav lägre... jisses vad jag längtar till sommaren... lägger ut ett klipp när jag tar ut den...

Bilar med motorer över 8 liter är för män!
Dahlbäcks gamla Sport Quattro går inte av för hackor heller

<object ><param name="movie" value="Länk name="wmode" value="transparent"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" ></embed></object>
Hmm... blev visst fel där, här kommer länken.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, Dahlbäck har alltid haft ett dyrt leksaksinnehav, men är det inte lite Volvo 144 -68 över bromsljudet?! ;)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag var på tractorpulling i Lidköping i lördags (22/5) och såg nåt av det märkligaste jag någonsin sett. Jag har aldrig sett tractorpulling förut så det var häftigt. Den märkligaste traktorn var en vid namn Dragon Fire, den har en Radialmotor (tror jag det heter) 7 cylinderbankar med 6 cylindrar i varje bank, 3 tändstift per cylinder. 147 LITER cylindervolym och ca 8 000 hästkrafter. Nog för att det det var duktigt häftigt med 5st kompressormatade bigblock v8or på maxvarv, nog fick jag gåshud av dem, men ljudet från en 42cyldindrig radialmotor är helt oförglömligt. Allt annat ljud försvann och man hörde bara att det lät STORT, inte så högt, men det hördes att det var nåt speciellt. Den varvade nog inte mer än möjligtvis 2500-3000 varv, men det var nåt helt enormt alltså! :)

Jag filmade med mobilen, men tyvärr är ljudet helt kass. Ingenting går ju upp mot verkligheten, men här är en länk till en filmsnutt i tyskland tidigare i år.

Länk

Och för att rätt ska vara rätt, även en länk till Cougar, dock med 4 v8or!
Länk

// Erik
Heinz_Keller,

Ja, tractorpulling är kul. Ljudet från storkubikarna (+25L) är något som bara måste upplevas. Den där flerskiviga stjärnmotorn skulle jag vilja hört live. :-)

mvh/ Anders
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
AKN

Den var helt enorm! Ljudet liknade lite en V12 tycker jag, fast tusen gånger mer mulligt! Jag måste ta mig iväg och se Top Fuel i sommar oxå, så jag har nåt att jämföra med :)

// Erik
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skönheten med Top Fuel-ljudet ligger inte i öronen, utan i bröstet. Bra tryck!

Första gången man hör dem tycker jag det är lite av en upplevelse. När de värmer däcken tror jag de kör med metanol(?) så då blir man lite besviken, men precis när starten går drar de på med nitro och då händer det grejer.

Subsoil
e39 540ia Okt-98
<object ><param name="movie" value="Länk name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" ></embed></object>
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
oj så fel det blev
Tryck, ja minst sagt. Har man sett det live så glömmer man inte upplevelsen i första taget.
Dragboats har iaf jag kvar på upplevelselistan :-)

Länk

mvh/ Anders
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
kan säga att ni har nog aldrig hört eller sett något värre än detta: Länk

jag höll på att garva ihjäl mig när lastbilsturbon hänger sig på fullvarv på en lastpall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.