|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Vilket är det bästa motorljudet ni hört? Bil/båt/flyg spelar ingen roll, skapa en bra debatt bara! | |
|
Det Engelska jaktplanet Spitfire från andra världkriget med Rolls Royce Merlin motor har hört och sett det på en uppvisning i Västerås 1991 var helt enormt.. Länk Nr 2 min fd. GTO 67:a *S* |
|
|
En Pratt&Whitney stjärnmotor En Rolls Royce Merlin 27liters V12 En HD V-Twin Det är ljud som ger mej ståpäls |
|
|
Spitfiren är härlig! har aldrig hört en men såg en på museum i london, man nästan såg hur den motorn lät. harley är klassiskt. Men ett bra motorljud behöver sex eller fler cylindrar. tycker bla att gamla jänke v8:or ger bra ljud. Alfa har ett gott sound i sin v6:a också, samt BMW:s sexor förstås |
|
|
Ett par Pratt-Whitney R-2800-CB16, 1864kW som satt på Linjeflygs Convair 440 metropolitan hade ett grymt ljud,det slog allt. BMW e lag |
|
|
Isotta Fraschini! Den som hört t.ex våra kära motortorpedbåtar glömmer inte... Citat: Huvudmotorerna, 57-liters 18-cylindriga Isotta Fraschini, är W-motorer, har alltså 3 cylinderrader med 6 cylindrar i varje. För att vara konstruerad i början av 30-talet är Isottan påfallande modern – fyrventilstoppar, dubbla överliggande kamaxlar, dubbla kompressorer och dubbla tändsystem ger varje motor en effekt på 1 500 hk vid 2 000 varv. Men via de sex förgasarna suger den i sig minst 300 liter per timme av högoktanig flygbensin. Tänk vad man skulle kunna göra med lite vässning här, denna effekt plockar man i stort sett ut på en 10-dels volym idag... Annars är Merlinmotorerna i Spitfire rätt trevliga, numera kan man få uppleva masstart på nära håll med 10 flygplan t.ex på uppvisningarna i Duxford utanför London. Snacka om ljudmatta... Resa dit är inplanerad...) FP |
|
| Bjerser: Här kan du se och höra V8 454:an som Grandma ska ha i trucken för att inte glassen ska hinna smälta från affären är rätt läcker Länk | |
| Carrera GT med raka rör.... Monster! | |
| Formula 1 helt klart....... | |
|
När det gäller härliga motorljud så är det inte mycket som slår stora jänke-V8:or. Allra bäst låter dom faktiskt i båtar. Tomgångsljudet från en stor offshoreracer med dubbla 8 liters V8:or där kylvattenutloppet blandas i de raka fyrtumsutblåsen är GRYMT! Det här är den enda punkten som jag är lite besviken på min BMW. Lågvarvsljudet vid smygkörning är inte direkt imponerande om man är van mullrande jänke-V8:or. Den vinande ljudet man hör när man sitter i bilen påminner mer om en elbil. "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
Ducati V-Twin med fritt flödande ljuddämpare. Yamaha SZR med Yoshimura dämpare Honda VTR med Yoshi eller modifierade original dämpare. Amerikanska V8'or med t.ex. Borla system, finns flera som låter gött. BMW sexor med M, Bastück eller Eisenmann system Mercedes SLR McLaren, vilket ljud!! Aston Martin Vanquish m.fl. Listan kan göras lång, finns många skönsjungande motorer. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Scania R620 med skorsten o en ljuddämpare! Man hör hästar o turbon! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Håller med grabber. 15,6 liters diesel V8... men jag hör hels på dem utan några ljuddämpare alls... =) // Erik |
|
| 16 liters V8 är det :) | |
|
Utan tvekan BRM:s Formel 1 bil från 50-talet. 1,5 liters V16 xD! Länk <--- Lyssna och njut. Jag har också boken "Into the red" btw. Intressant läsning och så får du med en skiva med alla bilarnas motorljud! |
|
|
Formel 1 låter vackert: Länk Man kanske skulle spela det på stereon i bilen. |
|
|
Ducati med lagom öppet system och ljudlig torrkoppling. Eller en trecylindrig Triumph motorcykel. |
|
| Det här lät ju skoj Länk | |
| hammurajens förslag på jänke v8:or i båtar håller jag med om, men en kille i hamnen har en, och det blir liiiite jobbigt när han väntar på att traila sin med motorn igång, med raka rör åker friden åt h*vete. | |
|
Bubbla boxer 4:a, de goaste! Länk Länk I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way |
|
|
Får väl hela forumet på mig nu Men: Tycker att bmw:s motorer blivit lite tysta och väl kultiverade. det låter knappt nåt från vår 330 med tanke på hur min gamla 525:a lät. visst är det ett muller men inte mer, och man skulle kunna balansera en enkrona på vid maxvarv utan att den föll,det känns så i alla fall. Nej, ett riktigt rör som det låter om får det bli, då kanske folk fattar att man inte ska försöka rejsa med sin flåkrypar 240 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.