AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.067

Vilket är det bästa Motorljudet?

Sida 5 av 6
spacco: RR Merlin V12 enligt folke lite längre upp i tråden.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Jepp. Denna motortyp brukar man köra på lite uppvisningar osv med diverse flygmotorer och stridsvagnsmotorer osv. Rätt käckt att köra den inne i garaget..
Men de större syskonen i familjen, RR Merlin, Griffon osv är ännu häftigare, fast man bör ha lite belastning på också, en propeller i luft eller varför inte en i vatten?
Speciellt med lite slagvolym och låga varvtal, t.ex som här:
Länk

FP
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Haha, frågan är hur dom fick dit bilen??
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Audi quattro S1 Sport grupp B eller Lancia Dela S4 Grupp b, vilket ljud. Dom får dagens WRC bilar att låta som en fjollracer.
Inte mycket ljud på denna med iaf!!!
Se det som en motsats till tråden "peakoil".

Länk

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
F1 i all ära. Det ljudet är bra mysigt. Var dock mysigare förr.
Dock så finns det inte mycket som slår en Top Fuel. Det är en fysisk upplevelse!
Dom som har varit och sett vet hur det är. Ni andra kan inte ens ana :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
F1 är min ohotade nr1. Armhåren ställde sig i givakt i 28 graders värme. Helt magiskt ljud.

Annars måste jag ge Audi R8 en eloge för ljudet, med risk för att häda på detta forum ;)
Ingen som varit och kollat på "tractorpulling" i dess olika (av)arter i verkligheten? Gärna på en arena med upphöjda läktare runt om osv? Där förbleknar F1 och dragracing inkl Top fuel ordentligt...)

FP
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Tractorpulling traktorerna har också ett grymt ljud, men en grupp B rally bil när ljudet studsar mot bergväggar på Korsika, magiskt.
Talking of big i inlägget ovan, den här pjäsen väger in på sina modiga 1400 ton.
Inte världsbäst idag, men helt klart då den byggdes 1932. Se och lär lite teknikhistoria:
Länk

FP
En JAS Gripen som flyger LITE för lågt...
FredricF
Utom tävlan har vi:
Länk

/Fredric
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Länk

:)
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Top Fuel alla gånger. Det är inte bara ljudet, det är hela upplevelsen, det är som magi när allting skakar och ölen skummar över, man hinner knappt med att se bilen för det går så fort men det gör inget för det ekar i skallen ganska länge efteråt, helt underbart. Enda nackdelen är att man lätt tappar intresse för annan motorsport efter att ha upplevt lite riktig dragracing, det är ju liksom inget spännande att kolla på F1/WRC/annat fränt när det ser ut som gamla tanter som försöker parkera rullatorerna i entren till församlingshemmet i jämförelse med det man sett på strippen. Jag längtar redan till sista helgen i juli.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag säger bara "flat six Symphony"!

Mats
BMW CS #5847
triss: Alla holländska kanalbåtar kör omkring med ägarens bil på samma vis. Förmodligen nån ramp på nåt ställe som fixar detta.
Quiz: Hur många cylindrar kan man avlyssna snyggt och prydligt på videosnutten?
Svar senare med annat exempel på en holländsk pärla.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En Boxer 350 som startar upp är väl bland det vassaste ljud man kan tänka sig ;)
Länk
Kanske det. För den som är lagt åt traktorhållet finns här mera Boxer och några andra:
Länk

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tack för tipset Folke ;) Min far äger en av föregångarena till Boxer 350, den något effektsvagare BM 35/36. Det karaktäristiska ljudet är dock lika.
Åkte förra året till Ullevi, med små förväntningar, för att på min sons begäran titta på "Monster Jam". Kanske tackvare de låga förväntningarna blev det en rätt rolig upplevelse ändå. Någon hade Merlinmotor på ca 1500 hk. Ganska rappa maskiner som skickade up flera ton bil lodrätt upp i luften över hinder.
Håller med om att en hög läktare gör motorevenemang både ljudmässigt maffiga och med en bra överblick.
Vad trevligt.
Ingen som funderat ut motortypen på Catharina ovan? Raksexa, rakåtta, en fyra, nåt annat?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.