AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.063

Vilket är det bästa Motorljudet?

Sida 3 av 6
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Pagani Zonda, en yyyyylande Mercedes V12 som i Zondan har ett ljud som är mycket svårbeskrivligt, det måste höras.

Min bil: Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
Alfa 156 GTA låter ju rätt gött den med...
Annars alla jänke v8or, samt TOP Fuel på tomgång innan helvetet brakar lös!
Men BMW´s 6or har ett väldigt upphetsande motorljud! inte minst min nya M5...
folke, härlig länk du klämde till med :) *lyssnar*
vad tyckte ni om trycket i Mustang turbon? Skulle inte vilja stå framför den....

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Dött lopp mellan GM EMD 12-567D1(V12,567cui/cyl) och GM EMD 20-645E3, V20 på 645 kubiktum per cylinder med turboladdning.

Kristian
852
Sörpan
325xi -02
S14 DTM

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
1. Rysk militärlastbil, ZIL med bensin-V8: Länk
Ljudet gav mig gåshud varje gång man hörde den under min tid i Finska försvaret, he he. Misstände och drog ohyggliga mängder soppa, med fungerade för det mesta.

2. BMW M3 E36 3,2 med sportsystem och sportluftsfilter, oj oj oj...
Gärna nära varvstoppet t.ex. vid en fullgasacceleration genom alla växlar.

3. En Volvo med 5-cylindrig Turbomotor, t.ex. 850 Turbo, krav: öppet sportluftsfilter och sportavgassystem. Mullret på tomgång och ljudet när man belastar den...

4. En stor 4-taktsstånka på en hoj, kärlek! 350-650 cc.
T.ex. Husabergs supermortard eller Hondas XR600...

5. Hondas VTEC-maskiner(de flesta). T.ex. Civic VTI eller Honda S2000, sportluftsfiler räcker med ett sportavgassystem skadar inte.

_____Vraum!_____
när tjejen säger vroom vroom

Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Så här skall en V8:a låta, härlig Hemisång ur raka pipor. Här hör/känner man att det är en explosionsmotor inte en vässad tandläkarborr .-D
Länk

There`s no substitute for Cubic Inches
Forry

Min bil
Länk
Det får gärna vara lite längre rör med en viss grunddämpning och/eller mindre trim så den inte blir så orolig osv. En pina för omgivningen blir det ju i vilket fall...)
Den intilliggande videon med Forrrdarna var intressant också, om det inte vore för "infödingsmusiken" eller oljudet som medföljde..

FP
Ferrari F40 LM med Tubi:
Länk

Sedan funkar ju självklart alla högvarviga flercylindriga motorer! :D
(F1, CGT etc.)
BMW's raka sexor i deras ///M-modeller har jag alltid haft förkärlek för

Mvh,
/Wille
En till med Ferrari F40 LM:
Länk
inte mycket halvgas där inte...

Mvh,
/Wille
kicken
såg på tv häromkvällen, där det fanns äldre flygmotorer inblandade, ..och blev nostalgisk när jag läste denna tråd..för det var ju så bmw föddes.. det kördes igång gamla "stjärnmotorer" ...och det låter rätt härligt när dessa först hostar till och smäller ett par gånger, för att sedan gå igång på ALLA cylindrarna i ordets rätta bemärkelse..:-) ..jag vet/kan inget om bmw,s flygmotorer men var tvungen att skriva detta ;-) men det är onekligen en "speciell gång" på dessa gamla flygmotorer...

m.v.h kicken
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Håller med, Flygmotorer och i synnerhet stjärnmotorer ger mej gåshud, det är en speciell sång i dom. Minns den tiden då Norrlandsflyg och Eks Aero flög med kanadensiska Norseman på flottörer, när dom startade sina 600 hästars motorer och drog iväg efter sjön så ekade det mellan fjällsidorna, ett helt underbart ljud.

Tyvärr är det ju sällsynt idag att få lyssna på sången förutom vid enstaka flygdagar.

Min bil
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, gamla stjärnmotorer är som musik för öronen! Kan ej jämföras med dagens "visselpipor".

Dock så låter det fint när man vevar igång en stor gasturbin, första när man crankar upp den på startmotor går det segt och trögt, men sen vid ca 20-30% N2 när man skjuter på soppan så axxar han igång rätt ordentligt i samband till att ljudet blir rätt så dovt :) Då börjar det ta sig.
Måste själv säga Alfa Romeo GTA 3,2 V6.. en favorit.
Men de finns så mycket otroliga motorer som får pälsen att resa sig.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ber åkaren att speca upp denna vid byte:) helt underbart
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Klicka på menu och klipp o klistra

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Tycker denna låter ganska trevligt. Kompressormatad M3 CSL. Ljudet kommer mitt i klippet någonstans

<object ><param name="movie" value="Länk name="wmode" value="transparent"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" ></embed></object>
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Blev visst inte helt bra.. Kommer länk istället

Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Eller det här: Länk

En De Havilland Mosquito, 2 × Rolls Royce Merlin 76/77 vätskekylda V-12

Såg en så'n på en flyguppvisning på Biggin Hill i England, det är så nackhåren reser sej.....
(i hård konkurrens med min 2002'a med 2st Weber 45 DCOE)

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.