AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.154

byte av strålkastarinsats e39 -01

Sida 1 av 2
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Tänkte försöka byta strålkastarinsats, är det svårt? Någon som vet vad det kostar att få det gjort och vad själva insatsen kostar (på ena sidan)

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Original BMW insats kostar cirka 5000 kronor vill jag minnas.

Monteringen gör du lätt själv. Insatsen sitter med fyra (?) skruvar och givetvis några "sladdar på baksidan".

Lycka till!

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Går ej att byta insats på 01:orna utan man byter hela strålkastaren.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Patrik menar nog hela strålkastaren!

BMW CS #5206
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nått som gått sönder ??

///MVH Hasso
Länk
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Tack för svar. Fråga: Kan man byta justerpinnen på angeleyes, dvs bil tillverkad efter 09/2000. Jag har förstått att man kan få bort frontglaset genom att mjuka upp limmet, men det hjälper ju inte om mna inte kan byta pinnen. I så fall är det samma artikelnummer som till de tidigare modellerna dvs nr 63120027924?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det går att byte justeringarna, utan att ta bort glaset.
Men det är inte samma justeringar som till icke angeleys efter 09/00.
Finns dock repsatser i aluminium att köpa ifrån England kostar runt 1000 lappen om jg inte minns fel.
Länk

Länk
Länk

Har för mig att det var här, men hittar inte det i sortimentet, den gamla direktlänken fungerar inte längre tyvärr.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
BMW > 5 Series (E39) > Lighting and Electronics > Other > CA AUTOMOTIVE /OTHER
Länk

Kostar £38 / sida.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
tack för hjälpen!

CW
67
CWM
525i Touring -02
Jag lånar den här tråden då även jag lyckats ha sönder något i samband med byte av xenonlampan på min 525 2002 med xenon/angeleyes. Hasso gjorde en kommentar om att det skulle vara möjligt att byta att köpa en rep.sats i metall från england och byta justeringarna utan att ta isär strålkastaren. Hur går det till?

WP
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
CVM,

Kolla här Länk
CW
67
CWM
525i Touring -02
Jag kan lägga till att BMW rekommenderar inköp av ny strålkastare för 8000 kr ! (Jag har gula blinkers, vita kostar ca 6000 kr, men då skulle jag vara tvungen att byta båda ! Dvs ca 12000 kr.

WP
CW
67
CWM
525i Touring -02
Hej
Tack för snabbt svar jonasjonas. Jag kollade din blogg, men är det så enkelt att när glaset är avtaget så ligger allting "öppet"? Vilka moment måste göras mer innan allting går att plocka isär? Och när du satte ihop det igen, vad använde du för att täta glaset, silikon eller något annat?

WP
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
CVM,

Det är inte min blogg. Det kan nog Janne som skrivt och gjort det hela nog berätta bättre än jag :)
CWM:
Japp, när man fått bort glaset kan man ta isär så att allt blir öppet. Det är iofs lite pyssligt att passa in justeringarna i de fasta fästena, men det går. Fast hur man skall kunna göra det utan att dela strålkastaren övergår mitt förstånd. Den ena justeringen går möjligen att byta "utifrån", men den inre bör man ha 30 cm långa fyrledade fingrar och kunna se runt hörn för att komma åt.

När jag satte ihop det igen värmde jag guckan som tätade strålkastaren från första början så den blev mjuk och klämde ihop strålkastaren sedan. Det blev tätt. Den har såvitt jag sett knappast tagit in en droppe vatten och den har gått i ösregn många många gånger. Skruvankarjusteringarna fungerar också om behov skulle uppstå.

Hade jag dock ett par i övrigt finfina strålkastare så skulle jag nog använda aluminiumjusteringarna från England istället för denna epa-lösning. Det tog lång tid att få till det och det känns som mer tur än skicklighet att det blev så bra.
CW
67
CWM
525i Touring -02
Tack för snabb hjälp. Det är bara att hålla tummarna och försöka om någon vecka

WP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jäkla synd att ingen tillverkar/säljer nya glas till dessa då de onekligen går att byta :(
CW
67
CWM
525i Touring -02
De nya metallänkarna kom från england i går så det var bara att sätta i gång. Allt funkade bra, "vattenbad" och isärtagning. Då upptäcker jag att justerskruven som går från utsidan (den svarta som sitter på justeraxeln har rostat sönder så att den bara går runt. Jag har provat med epoxylim för att se om jag kan få dit den, men jag har inga större förhoppningar om att det ska hålla. Jag kan inte se att just denna del finns som reservdel på realoem. Någon som har någon idé, eller kanske en trasig strålkastare med justerskruvarna kvar. Det är vänster lampa och justerskruven längst till vänster (sett från förarplatsen.
BMW 525 2002 touring

WP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan inte den delen vara lika på även de före -01 möjligen ??. Iså fall gör det ju det hela lättare att få tag på.
Du är nog den första i kön där den del gått sönder tror jag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
CW
67
CWM
525i Touring -02
Dags för avrapportering.... I brist på donatorer fick jag lösa det med en hemkonstruktion. Som sagt så köpte jag reservdelarna i aluminium från England. Priset på 38 pund var rätt ok, men frakten går på 45 pund! Nu köpte jag två uppsättningar i fall att jag lyckas göra om bravaden så det blev drygt 1300 kr.
Med strålkastaren isärtagen var det lätt att trycka ut orginaljusterskruven. Med viss nervositet borrade jag ur gängorna och gängade om justeringen till M6. En 60 mm bult med en låsmutter, bricka, o-ring på utsidan och orginalgummibussningen, (konisk), samt en låsmutter på insidan så gick det lätt att få till en fungerande justering med "orginalmått" på justeravståndet.
Jag smög iväg med sambons hårtork, (hon gillar inte att den hamnar blan oljiga prylar), och värmde upp tätningsmassan som fanns kvar. Därefter gick det att trycka ihopden och få den tät.
Slutet gott allting gott. Tack till er som engagerade er och guidade mig igenom det hela.
Ps. Jag har ett par nya justerpinnar i plast som passar till strålkastaren före min modell. Om någon behöver dem så skicka ett mail så får ni dem.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En bra manual för faceliftljusen vid av byte justeringar
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.