|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Försöker med denna fråga igen. Hur ska jag på bästa sätt underhålla min cab och då menar jag mekaniskt? Bonovox | |
|
Vet inte riktigt vad du menar med att underhålla det mekansiska? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Om du med mekaniskt menar lederna, brukar jag spraya lite oljespray försiktigt på våren och före avställningpå hösten. Övrigt underhåll jag gör är en impregnering med sufflettimpregnering på våren. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Med det mekaniska menar jag lederna. Jag har fått problem efter vintervilan med att cabluckan inte öppnas helt (saknas nån centimeter) vilket medför att suffletten slår i luckan. Var hos BMW där man trodde att det skulle räcka med några justeringar som tyvärr var ganska tidskrävande 3 h*1200:-. Jag börjar att testa med lite oljespray. Tack för tipset. |
|
| Har precis samma problem som dig Mr Macphisto. Min cab funkade klockrent innan avställning... Nu funkar den dåligt:( Suffletten slår i cabluckan på väg ner och stänger inte riktigt då sufletten inte helt nere... Det glipar alltså ett par cm... På väg upp slår suffletten i cabluckan och stannar där... Den orkar inte ens själv dra sig upp utan man får ge den en hjälpande hand... Är tacksam om ngn vet vad jag ska göra eller om jag måste betala 3*1200 hos BMW... | |
|
Tjena! Jag tror Ni behöver frikuppla motorerna och därefter köra en initiering. Sök på "initiering" så hittar Ni nog!! Carl |
|
|
Lånar tråden lite. Jag har ett liknande problem, bagageluckan klickade upp under tiden jag cabbade ner och efter det så låter det som att cabben "kuggar över" precis innan den ska låsa sig då man ska dra på cabben. Den går dock ända fram till slut. Antar att jag också skulla vara hjälpt av en "intiering" som du skriver Carl 123. Jag hittar dock ingen beskrivning på hur man fixar detta, någon som kan förklara utförligt hur man går tillväga? Tack! mvh Johan |
|
|
Hej! Initiering på e36 kan jag, dock inte på e46. Har faktiskt aldrig sett det uppe här... Har heller inte behövt det själv på e46:an. Peppar, peppar... Carl |
|
|
Tro det eller ej, igår då jag var ner i garaget och skulle fortsätte på billjudet så var problemet ur världen ;) peppar peppar säger jag också... Mvh Johan |
|
|
Carl123, hur initierar du på en e36? Mvh Touchdown |
|
|
Hej! Kolla här: Länk Carl |
|
|
Tack! Jättebra, en fråga till, ska cabben vara nedfälld i lådan när man "drar i snöret"? /Touchdown |
|
|
Hej! Det spelar ingen roll har jag för mig. Carl |
|
|
Tack för hjälpen! Nu funkar fäll upp/fäll ned som det ska! /Touchdown |
|
| Touchdown? Behövde du återställa dina båda motorer i kofferten innan du "initierade"? Eller var dom i rätt läge? Min cabbe funkar mkt bättre nu efter vintervilan men slår fortfarande i cabbluckan på väg upp. Den hade nog segat till sig lite i lederna över vintern och nu efter ett par upp och ner färder kommit igång:) Men jag har som sagt problem då cabluckan inte är riktigt öppen... behöver jag göra en initiering? eller går det att justera endast cabluckan? mvh Timmy | |
|
Jag återställde båda motorer. initiering sker automatiskt, se denna länk, Länk och denna Länk. Jag har läst mig till att om luckan tar i suffletten på väg upp eller ned så beror det på att suffletten inte står "rakt upp". Detta i sin tur kan bero på att de elastiska stropparna i cabben har tappat spänsten eller inte glider som de ska. /Touchdown |
|
| Och detta problem löser sig inte med en cab initiering? mvh | |
| Och detta problem löser sig inte med en cab initiering? mvh | |
|
Nej, jag har inte tittat närmare på hur man löser det men bimmerforum har ganska mycket tips just kring e36 cabbar, tom en egen undersektion till e36. Sök vidare där så hittar du säkert. Lite 5-56 på sina ställen är säkert också bra. Lycka till! /Touchdown |
|
|
Suityou, här är länken läs och begrunda! Länk /Touchdown |
|
| Tack "Touchdown" för alla råd och tips! Nu ska jag bara översätta texten:) då det är ord som jag inte är bekant med... Har plockat bort klädslen i kofferten och ser motorerna till cabben. Ser inga "kuggar" allt ser ut som det ska men detta beror säkert på att motorerna är i rätt läge då jag inte dragit i handtaget under baksätet. För det sitter väl under? Jag hittar inget synligt handtag som gör caben manuell... Läste nämligen att någon bakpassagerare råkade dra i handtaget under färd i någon diskussion, detta verkar märkligt:) Än en gång tack för alla tips och trevlig helg! Hoppas att solen håller sig framme så att man får lite sol på sig under färd... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.