AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.006

MAXIS Sommardäck Omdömen...

Sida 2 av 2
Vantage
Återkommer med ett utlåtande när sulorna är monterade :-))

Vantage
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jag ha kört ca 20 varv på Nürburgring med en M3a med Maxxis-däck på.
Var mycket nöjd med däcken.
Bra grepp, inga veka stommar och ingen överhettning vid bankörning.

// Samuel
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Intressant! Trodde nog inte att det var en bra bandäck direkt. Vet heller inget om livslängden på dem jämfört med s k kvalitétsdäck.
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Ja, det är ju inget r-däck direkt :)
Men på bana fullt jämförbart med andra prestandadäck. Har utsatt Toyo T1-S för samma behandling på Ringen och det funkade sämre än Maxxis.
Jag blev positivt överaskad.

Vantage
Känns skönt att veta :-)
Tack kentsamuel för ditt utlåtande.
Tycker oxå att Maxxis däcket står sej väl inför en jämnförelse med andra däck jag provat.
Jag har däremot aldrig testat den dim jag nu skall kränga på ( 235/45-17" ).
Kört på 215/45-17" tidigare och det enda jag tycker om det är lite sämre grepp på regnvåta vägar jämnfört GoodYears F1.
Däremot går det tystare ( Maxxis ) än GY däcket.
Upplever det som mindre spårkänsligt med.

Vantage
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Där har du nog rätt, då man tänker efter så var nog F1:orna lite spårkänsliga.
Vantage
Maxxis svålarna är påmonterade sen mitten av Maj månad.
Utlåtande so far.....
Denna jämnförelse är mot Good Years Eagle F1 225/45-17"
Maxxis däcken går märkbart tystare och stabilare än Good Year däcken.
Spårkänsligheten är oxå betydligt mindre hos Maxxis däcken.
Det regnade kraftigt här om dagen så test av regn-delen blev gjord.
I regn kan Maxxis däcket ( Victra ) spöa de flesta däck antagligen.
Körde i 90-100 genom pölar som liknade tjärna mer än fläckar på vägen.
Hittills kan jag inget säga mer än 5+ av 5 möjliga.
Har sedan 1år tillbaka även Maxxis på min andra BMW.
215/45-17" sitter där och med 2200 mil rullade har 2 mm skalats av på dom däcken....imponerande med tanke på att det är 8mm från början på de däcken.
På 225/45-17" mättes djupet på nya däck till 8,5 mm.
Återkommer med mer info ang slitaget på dessa...
Jo priset då. ??
Good Year´s däck ligger runt 1600-1900:-/st och jag gav 800:-/st för dessa.
Visserligen ett bättre pris kanske än normalt, men jag gav 1300:-/st för 2 år sedan för GD-däcken hos samma kille så ...
GD däcken rullade 4125 mil och hade i snitt 2 mm kvar.
Byte gjordes pga slitaget såklart samt vibrationer.
Betyg för Good Year´s svålar.....3,5 av 5.

- för Vibrationer.
- spårkänslighet på sämre/äldre asfalterade vägar.
- högt vägljud.
- för priset.

+ för regnvåta vägbanor där däcken briljerar med säker körning.
+ för hållbarhet, +4000 mil anser jag är ok för 17" av denna dim.

Vantage
Skulle aldrig lita på någons subjektiva bedömningar av ett däcks kvaliteer, undantag endast om personen i fråga är profesionel testförare eller liknande. Det måste väl finnas tester gjorda på däcket? Skulle aldrig sätta mig i en sk. prestandabil med gummin som jag inte VET är bra nog för den typ av körning man kan tänkas utsätta dem för i en vass bil. Bättre att köpa ett erkänt bra märke med goda test resultat än att köpa ett däck tillverkat på en bakgård Långtbortistan. Man ska inte försöka spara in pengar när det gäller egen eller andras säkerhet.

En orange Puch Florida -71, det måste vara den snyggaste moppen någonsin!!
Visa användare
33
MPWR
S60 haha
jag har maxxis 225/45-17 på min 323 -96, spletans nya, tycker det är mkt oljud från dom däcken. Annars bra grepp!

Vantage
Efter att ha kört närmare 1000 mil på de nya 225:orna ( Maxxis ) så kan jag bara säga följande.......HELT UNDERBARA DÄCK !!!
Mycket tystare än de gamla GD F1:orna samt helt otroliga regn-egenskaper.
Körde i en skapligt stor vattenpöl på semestern i ca 100 km/h och det märktes knappt.
Det kändes inte i ratten eller att bilen ville kasta sej åt sidan el dyl.
Nä det enda som hände var en vattenkaskad åt sidan.
Slitaget är helt inom ramarna.
Tippar att dessa 225/45-17" tar mej mellan 4-5000 mil innan mönstret nått olagliga gränser.
Mina andra Maxxis däck ( 215/45-17" ) har rullat ca 2500 mil nu och sitter på min 325:a.
Slitaget är fn 5mm och nya var djupet ca 8mm.
Dessa däck har samma egenskaper som de ny-inköpta sulorna.
Har flertalet kompisar mm som sulat om till dessa däck och alla är överens om samma sak nämligen att däcken är otroligt bra och prisvärda.
Huruvida däcken är på bana låter jag däremot vara osagt, jag kör bara på landsväg och inom rimliga farter ;-))
Uppdaterar denna tråd fortlöpande med mer fakta ang detta däck ( OBS: Jag är ingen nasare av däck som verkar för reklam här i forumet ).
Tycker bara att produkten är så bra och prisvärd att andra bör få chansen att prova det.

Niclas
Det är intressant att få läsa om hur folk som använder däcken till vanlig körning tycker om dem. Det har ju nämnts lite olika märken på däck i denna tråd och jag är ingen expert på däck, men det kan ju knappast finnas något däck som är bäst på allt. Sen visar ju olika däckfabrikat olika egenskaper beroende på vilken storlek de har och vilken bil de är monterade på. Jag menar ett däck kan ju passa jätte bra till en bil med mjukare fjädring och monterar man sedan dessa på en bil med hård sportfjädring kan ju däcket vara raka motsatsen dvs. ha katastrofalt dålig grepp osv..

Vore intressant om fler kunde skriva trådar som denna om däck som de har på bilen. Min far hade ett par Goodyear däck på sin förra bil och de var kanon bra när de var nya men när det var 3-4mm började däcken ballra och vibrera nått fruktansvärt.
Vantage
Jaha vintern närmar sej och det kanske är 1 månad kvar innan V-däcken måste på.......suck....
However....tänkte nämna ett par saker om Maxxis däcken innan Slitaget och dito mil nämns vid stundande demontering.

Har märkt vid +5 grader eller kallare att däcken känns platta efter att bilen stått ute över natten.
Lika på båda Dimesionerna ( 215/45-17" + 225/45-17" ).
Detta försvinner efter ca 1-2 km körning, men det är lite irriterande från början.
Däcken sliter fortfarande lite och jämnt på båda dim..
Återkommer om slitaget när det nalkas V-däck..

Niclas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är ju alltid bra med olika referenspunkter. Själv har jag förhört mig hos en däckhandlare som rekommenderade AGI:s miljödäck. Regummerat och tillverkat i Sverige. Mönstret var det gamla Michelin Pilot Sport 1 om jag minns korrekt. När jag handlar däck nästa gång skall jag överväga detta för det är jag som konsument som bidrar till hur marknaden utvecklas. Transporter gör mycket tillgängligt billig. Samt att de är en kostnad som många inte tänker på till vardags. Nämligen kostnaden som inte går att beräkna i kr och öre som en enkel prislapp på ett däck. Utnyttjandet av naturresurser. Lite kortare transportväg från fabrik till användare blir mitt enkla lilla bidrag nästa gång att jämföra mot det jag är van vid. Sedan fatta beslut och odla erfarenhet. Kvalitet får kosta, någon måste ju tillverka bra original från början.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.