AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.007

MAXIS Sommardäck Omdömen...

Sida 1 av 2
Vantage
Skrev just ett inlägg i en tråd om funderingar kring Sommarsulor.
Gav ett omdöme ang Maxis-Däcket.
Kollade av Google om mer info kring detta fabrikat som jag är väldigt nöjd med hittills då jag har provat detta på min E36:a i över 1 års tid nu med väldigt bra resultat.
Har 215/45-17" monterat på den just nu men behöver byta på min andra bil ( 525i Touring -01 ) som jag har GoodYears F1 225/45-17" monterat just nu.
Eftersom Maxis plagierat just detta däck beträffande mönster så jämnför jag mot detta däck i mitt omdöme.

+ För Maxis när det gäller slitstyrka,Spårkänslighet,Kurvegenskaper,Pris och Ljudvolym ( Torrvägbana ).

- För Maxis vid regn då detta däck är betydligt sämre än GoodYear däcket.

Nu gäller detta bara den Dimension jag provat ( 215/45-17" ).
Såg i en annan tråd att fler testat Maxis däcket och att det skillde beroende på vilken Dimension man hade.
Skulle vara kul om fler plitade ner sina erfarenheter av just detta däck-märke då jag stor i valet och kvalet att byta ut mina Goodyear sulor på min andra kärra till just Maxis 225:or.
Skriv Era omdömen med handen på hjärtat och ge Ris eller Ros hur kvaliteten är på detta lågpris däck.
Man vet ju inte om kvaliteten varierar stor i detta märke ??

Vantage
Vantage
Just ja mitt omdöme finner ni i denna tråd...
Sommarsulor - vilket fabrikat?

Vantage
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag skulle själv välja ett däck som var producerat närmare för att veta att producenten lagt tid och möda på att utveckla något som är livsviktigt, däcken. I 130km/h är kontakten med 2ton bil förbunden via 4 handflator stora ytor som blir livsavgörande. Jag tipsar om nokian eller michelin. Www.dackonline.se finner du bäst priser. Lycka till! Asken
E3
1.828
E36
USA bilar
Däckonline är inte alltid billigast, det gäller att vara uppmärksam.
En bekant köpte Conti Premium Contact 2 monterat och klart mycket billigare lokalt än via däckonline, detta efter tips av mig, eftersom jag köpt mina nya på samma ställe
Vantage
Ja jo nog är Nokian och michelin bra däck, det har väl alla insett.
Men jag sökte info om Maxis som jag testat till min ena bil med bra resultat.
För att jämföra GoodYear med Maxis kan nämnas att...
* Likvärdigt Mönsterprofil
* Regnegenskaper ??
* Ljudnivå ??
* Spårkänslighet ??

Eftersom Maxis verkar plagiera GoodYears profil ( F1 ) och jag själv tycker GoodYears däck är bra så vill jag veta om fler testat Maxis och vad dessa personer tycker om märket.
Prismässigt så får man 8 för 4 så att säga ( Maxis/GoodYear ).
Vad jag sett så har inte kvaliteten i Maxis en sån undermålig standard att detta är relevant prisskillnaden.
Men som sagt jag har testat 4 st och av dimensionen 215/45-17" så det säger inte mycket.
Därför söker jag personer som testat mäket och har en uppfattning av märket ifråga.

Vantage
E3
1.828
E36
USA bilar
Vem nämnde ett ord om Michelin och Nokian??
Vantage
Asken gjorde det och du själv Continetal.
Har du " E36 " testat Maxis ??

Vantage
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Vantage > Däcksmönstret är underordnat gummiblandningen och stommen. Alltså även om ett billigt däck har samma mönster som ett dyrt så kan det skilja väsentligt i egenskaper.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Transocean
Maxxis(från kina) ägs av Hankook (Från korea)

Nankang (taiwan)ägs av Yokohama(japan)

Att dom skulle va så kassa när det regnar förstår jag inte riktigt, Hur testar ni? I Östasien där dessa tillverkas har man tyfooner med mera regn under en kväll än man upplever i Göteborg under 50 år. Temperaturer ner till +5 var vanliga under jan. feb mån. då jag bodde i taiwan. I Korea är det ännu kallare.

Dom har bättre slätare vägar än vi har i norden, det samma gäller bilar, inga 15 år gamla vrak som pressas på Essingeleden. Alla skodda med asiatiska "skitdäck".

Det är inga R däck vi diskuterar här, i vanlig körning funkar maxxis, eller nankang precis lika bra som den dyrare michelinen.

Juha
Vantage
tryggve:
Har du testat Maxis ??
Jag är ute efter omdömen av Maxis-däcket inte siande och fördömmanden som 99% av alla Forumsinlägg genomsyras av snart.
Jag skiter i om mönstret är lika som GoodYears, jag jämförde bara däcken mot varandra eftersom antagligen några fler vet vad GoodYear är !!
Men hittills verkar bara dom med skrivklåda ( Utom Transocean ) och ingen erfarenhet av Maxis ifråga bemödat sej att gnälla....
Skulle vara trevligt om någon som testat Maxis däcket kunde skriva ett par rader om det.
Jag har kört på Maxis i 1 år och däcket funkar kanon !!
I Regn funkar däcket dock sämre än ex GoodYears F1 MED SAMMA TYP AV MÖNSTER.
Varför vet jag inte , men misstänker att gummiblandningen är hårdare i Maxis-däcket än GoodYear-däcket.

Vantage
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Gick från Good Year Eagle F1 till Maxis i höstas. Hade stora problem med vibrationer med F1 däcken och till slut så small ena bakdäcket i luften = fabrikationsfel på däcket. Bytte då till Maxis av samma dimension (235/40/18) och jag måste säga att de fungerar utmärkt. Vibrationerna försvann och bilen blev trevlig att åka i igen. Däckljudet kan jag inte märka någon skillnad på iaf. Tycker att det verkar vara ett väl fungerande däck till ett bra pris.
Vantage
beamer:
Har du märkt om din dim an Maxis är sämre i regn än GoodYear ??
Har förnärvarande obalans i mina GoodYear med !!
Det är ca 3mm kvar men skakningarna och vibrationerna ökar sakteliga i dom med !!
Blir väl en smäll snart ;-))
Tack för dina synpunkter :-))

Vantage
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Kan väl bara säga att de fungerar bättre än halvslitna f1:or på vått väglag. Har kört i hjulspår fulla med vatten och det har inte varit några problem alls. Har sett några trådar ang f1 däcken som många har haft problem med ang vibrationer.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Låter intressant vad "beamer" skriver. Gör ju att man kanske vågar testa ett par Maxxis. Har även kollat på ett däck som heter Regal. Tillverkas i Sydafrika av något företag som Dunlop tydligen äger. Någon som vet något om dessa däck??

Vantage: Hoppas det är OK om jag lånar tråden lite.
Vantage
ABSOLUT Sahlin kör på bara hehehehe
Ju mer info desto bättre för oss alla :-)))

Vantage
Tr
86
TreTrettio
330i Touring -04
Jag har nyligen köpt Maxxis 235/35/19". Utmärkt grepp både på blött och torrt underlag. Nu har jag inte kört bana med dom, men till vardaglig inspirerad körning funkar det utmärkt. Till de som påstår annat - prova först.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Mina åsikter:

Maxxis: Kört en e36 323 med en uppsättning halvslitna, bullrar nåt fruktansvärt och understyr mer än brukligt.

Regal: e30 325, nästan nya (dock 3 år gamla), bra grepp i torrt (ej testat i vått), bullrar och vibrerar. Inget man vill åka fort med.

Falken ZE-512: e30 325, tyst och mjukt däck som slits ganska fort. Blir halt när det är slitet annars mycket bra för priset.

Goodyear Eagle F1 (äldre generationen, EU tillverkade): Alpina B6 3.5, bra grepp i torrt (ej testat i vått), snällt uppträdande på gränsen. Verkar hålla bra.

Dunlop SP10 (Dunlops budgetdäck): e30 325 automat, mjukt komfort däck, släpper tidigt men snällt. Skriker i rondellerna ;-)

Tycker fortfarande att det är dumsnålt att spara in de 100 lappar mer ett välkänt kvalitetsdäck kostar jämfört att köpa tveksamma budget däck från Asien.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Beror väl på hur de ska användas? Tycker inte det finns någon anledning att köpa ett däck som nästan är dubbelt så dyrt så länge det gäller vardaglig körning. Är det en M/Alpina bil el om man kör bana så är det annat. Eftersom jag var grymt missnöjd med F1 däcken så kommer jag aldrig att köpa dessa igen. Köper man ett sådant s k kvalitétsdäck så ska dom inte var orunda el ha andra fel. När det gäller e39 så är det en så pass tyst bil att vägljud sällan hörs så mkt. Jag körde t ex helt ovetande omkring med en sten fastkilad mellan skiva/bromsköld som gnisslade nåt fruktansvärt..hördes inte förrän jag körde ner rutan. Sen kan man väl även påpeka att dagens Maxxis inte är som de var för några år sedan, uveckling går framåt även på sådana däck.
Vantage
Har bestämt mej för 4st Maxxis 235/45-17" idag.
4000:- för 4:a st inkl mont/balans säger allt.
Håller med dej "beamer" om att F1:orna inte kvalar in som de "kvalitets-däck" de borde vara prismässigt.
Hoppas bara dessa Maxxis är lika bra som de andra jag har ( 215/45-17" ).

Vantage
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Du får väl ta och skriva någon rad om hur de upplevs när du fått på dem.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kan också hålla med om de nya Goodyear F1:orna, mycket sämre än den gamla varianten och alldeles för dyra för vad man får.

Annars tycker jag Toyo T1R är ett mycket prisvärt däck, körde sådana ett tag på en 318is och upplevde dem som bra både i torrt och vått. Livslängden verkar vettig också trots att de gick några varv på banan.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.