AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.496

fel på centrallås e36

Sida 1 av 2
Hej

Fanns många trådar om centrallås, men ingen som svarade på mitt problem så nu hoppas jag på hjälp från er kunniga.

Alla mina motorer i dörrar och liknande fungerar och surrar fint när man låser med antingen nykel eller kontrollen. Problemet ligger i att de fungerar lite för bra. För när jag låser med nyckeln i förardörren eller använder kontrollen så låser den alla dörrar, men låser upp bakluckan och alla dörar utom förar dörren igen. Och när jag försöker låsa med nyckel i bakluckan eller i passagerar dörren så reagerar inte centrallåset alls längre.

någon som vet något?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag vet, har hänt samma sak mig, hur många gånger måste du låsa tills det är helt låst? 10-15? då är det den lilla knappen som siter på siddan där dörren låsser sig, den brukar förflytta sig och till slut när den har åkt för mkt då tror c-lås moduln att dörren år inte stängt eftersom knappen har åkt 2-3mm bak och inte trycks längre. Lätt att fixa , skruva lås(men inte helt) den där grejen där knappen sitter och flytta tillbacka 2-3mm.
Lycka till!!!
Jag förstår inte vilken knapp du menar!?
Skulle du kunna visa på en bild vore jättesnällt.

Jag har gett upp att försöka låsa på de viset, sitter istället i bilen med öppen förerdörr o låser alla dörrar inifrån.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja visst , ge mig ditt mail så skickar en när bild sedan.
vet inte om du fick mitt pm.
min mail är iaf markus_tollefors@hotmail.com
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tja, jag är inte hemma just nu, kommer hem imorgon och då ska du få bild.
hejsan..samma sak händer på min bmw samma modell.

då jag låser dörren antingen med fjärren eller med nyckel så låser den alla dörrar,men låser direkt upp igen,och så får jag låsa igen men den låser upp igen och tredje gången fungerar det..

så har du fått mailet från killen som troligen vet vad felet är,kan du väl skicka det till min mail :)
mikaelkarlsson_00@hotmail.com

ha det gött...

connykanon
Al
11
Alex_Toth
316i -91
325i -86
Jag har exakt samma problem på min 91:a. Som bonus måste jag ha innerbelysningen avstängd då den går igång lite som den vill själv.

Thomas_e36: Du tror inte att du kan slänga upp en bild på tex photobucket och sedan länka den hit?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
best om jag mailar dij en bild och allt beskrivning så fixar du en länk ist.
Al
11
Alex_Toth
316i -91
325i -86
Maila mig på robert.alex.toth@gmail.com , så fixar jag det.
Al
11
Alex_Toth
316i -91
325i -86
Så, Här kommer bilden och texten jag fick av Thomas_e36:
*Lite förminskad tyvärr, men man kan ändå se rätt tydligt*
Länk

"Hej, bilderna visar hur man gör ,
1. skruva lås lite gran
2. flytta fram 2-3mm
3. Skruva fast igen

Innan det testa först med att trycka med ena fingret på den där knappen
(kolla bild) och med andra fingret på andra hand lås dären om den funkar så
är det man ska göra.
Mvh tomas".

Tackar så mycket för bilden och texten Thomas.
Al
11
Alex_Toth
316i -91
325i -86
Kanske är läge att uppdatera hur det har gått.

Jag fick inte rätt på varken centrallås eller innerbelysning.

Angående innerbelysningen så tror jag att det är något sorts glapp nånstans. De funkar ibland, men efter en tid så tänds den ändå.
Där har jag inte gett upp än.

Men med centrallåset står det stilla. Alla knapparna rör sig, men direkt så hoppar dom upp igen.
Det konstiga är att när jag låser eller låser upp högerdörren utifrån eller innifrån så är det bara den dörren som låses/låses upp. Praktiskt om jag ska slänga in något i bilen, utan att behöva dyka in och trycka ner alla lås... :)

Men ska man inte kunna låsa centrallåset från höger sida om centrallåset skulle fungera? Det har jag kunnat på dom andra bilar jag brukat med nyckelbaserat centrallås.

Hoppas på svar på detta, då det börjar bli tröttsamt att behöva trycka ner alla låsknappar innan man går ur bilen...

Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Tror jag har lösningen på varför dörrpinnarna hoppar upp igen så fort man låst den. Jag har haft samma...
Öppna bagageluckan o kolla kablaget som kommer ut ur bakre skärmen för att gå in i luckan. Jag hade typ mer än hälften som var av/dåliga så jag knipsade av alla en åt gången o lödde ihop dem o satte krympslang. Har inte tvekat en gång sen dess.
Ta
3
Tarmen
323i-96
Hade samma problem på min 540 en gång i tiden.
Å då va det motorn till skuffen som inte låste riktigt.Så efter lite justering å smörjning funkade centrallåset som det skulle igen.
Al
11
Alex_Toth
316i -91
325i -86
Jag har för mig att vi kollade låsmotorn till luckan när vi bytade kabeln till bakluckan. Nån tidigare ägare hade bara klippt och sen skarvat den dåligt där vattnet samlas...

Men det är helt klart värt en närmre titt.

Men visst borde man kunna aktivera centrallåset även från höger sida?

Finns det nån huvudmodul som kanske knasar?
Ca
5
Cadslaven
318i Touring -96
Jag hade precis samma åkomma som dig efter att jag hade bytt stereon till en ny... Detta slog mig först långt efter att bytet var gjort och jag började fundera på ungefär när låsen hade börjat krångla.

Då kom jag på att det hade varit väldans trångt för alla kablage bakom DIN-uttaget, och jag hade "för hand" och medelst skruvmejsel skyfflat undan ett gäng reläer bl.a för att få plats med stereon.

Sagt och gjort, jag monterade loss stereon och rotade runt lite bland kablagen bakom och dunkade dit stereon igen, noga med att inget satt i kläm den här gången.

Döm om min glädje när c-låsen, och t.o.m bakluckan börjar fungera felfritt med en gång!

Al
11
Alex_Toth
316i -91
325i -86
Jag är lite tveksam till att det skulle vara nån kabel i kläm, i allafall vid radion nånstans.

Jag köpte bilen billigt 2005, med krånglande centrallås och sprucken topp. I köpet ingick ingen stereo, men jag slängde in en alpine-bandare, med en växlare i bagaget. Märkte som sagt inget skillnad på låsen med eller utan stereo.

Ingen här som är insatt i själva funktionen som kan upplysa om vad det kan vara?
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
har typ samma problem.. när jag låser på förar sidan på min e36 coupe så låser den upp igen på en gång, då låser jag bara en gång till å då stannar den så.. någon som vet om mitt problem skiljer sig från er andras och kanske vet vad som kan vara felet på min så hjälp mig gärna.
tack på förhand mvh mattias
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag har haft liknande problem med min 318 i flera år på vintern.
Kolla så att det går att vrida runt bagageluckelåset med nyckeln. Om inte så är det här det kärvar och därför vägrar centrallåset att låsa.
Boten för mig har varit massor av låsolja och att vrida nyckeln med hårda nypor, polygrip kan behövas.
När man fått loss det är det bara att fortsätta motionera låset med mera olja och vridande. Testa även att hälla i låsolja när luckan är uppfälld, så att oljan rinner ner i mekanismen.

Riwa
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
min bakluck fungerar fint, det verkar vara förar dörren som tjorvar. när jag har låst den på vintern så är det som att det fryser låset har haft upp dörrsidan flertalet gånger för att försöka få bort eventuell fukt och verkligen oljat in allt. men verkar inte hjälpa. kanske är det så enkelt att låset är slut bara och måste bytas.
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Då var man ju inte ensam om där här fenomenet iaf:) Har precis samma problem på min 316, måste låsa den två gånger för att den ska bli låst. Tack för tipsen vad man ska kolla.

MVH Fabio
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.