|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Smiley© Ja, varvstoppet kanske är original och i såna fall 7250 rpm (+-50 rpm). Jag vet inte hur det ser ut med dessa plåtkanterna, har aldrig varit aktuellt för min del att chippa. Jag kör med originaleffekt samt kopplar när jag ska ge mig. Vet inte vad man skulle göra mer för att inte göra onödigt slitage på grejerna, bortsett från att varva ur motorn och sköta servicen. Jag anser att original är bäst! Ser får var och en bilda sig en egen uppfattning, men det verkar ju vettigt om du mappar om den att kolla allting extra noggrant. //Schnitzer |
|
|
edit: missköta servicen ska det stå! Jag kör på att frikoppla när jag inte ska vara mer/växla upp (om varvtalet är högt, allt från ca 4500 rpm och mer, jag gör aldrig motorbroms från detta varvtal eller högre). Därimot kan jag ligga på detta varvtalet, men då med gas. Sedan är servicen viktig! //Schnitzer |
|
|
För mig gick det så här: Körde sakta bilen varmt som vanligt, till minst 80°C oljetemp, och körde lite på motorväg med ca. 140. Sen accelererade jag med inte ens full gas till ca. 230, körde på denna hastighet ca. 30 sekunder och saktade ner till 140 igen. Där kände jag att bilen vibrerade mycket när jag accelererade lite och så visste jag att det är nåt fel. Men som sagt är det 3:an, inte 6:an som gick sönder. Jag har också hört om att 6:an är vanligast, pga. att den har lite dåligare kylning än dem andra. Som jag vet är det möjligtvis bensininsprutningsventilen som är orsaken i mitt fall; jag har hört att dem blir smutsig och sprutar snett vilket kan ge för höga temperaturer. Så jag tänker byta/rengöra dem i samband med motorrenoveringen. Jag har också hört att dålig synchronisering kan ge för högra temperaturer, man jag undrar hur mycket inflytandet dålig synchronisering har när man kör full gas och alla gasspjäll är helt öppen? Nu är jag bara nyfiken vad det egenligen är fel med 3:an, kolvätare eller hål i kolven... Mvh Torsten |
|
|
Är detta med kolvätning/smältning något som drabbar 3,8:an eller drabbar det 3,6:an i lika stor utsträckning? Mvh: Tobias |
|
|
Sorgligt att man måste använda tricks för att en bil som är byggd för prestanda inte skall bränna kolvarna. Jah har aldrig hört talas om att man gör så med "andra" prestandavagnar. |
|
|
HeJ! Spider: Det ska inte vara nödvädigt med en FRISK E34 M5 heller. Om det blir hål i kolven så är det ngt som är fel t.ex spridare, dålig MAF, luftläckager i insuget eller annat som påverkar bränsleblandning ev. läckande spridare som släpper in bränsle i cylindern under motorbroms så att man får en vis förbränning då med fel blandning.... MVH: Sakke |
|
|
En sak til: I tillägg til chipping så är alla eftermarknadsluftfilter med sk oljad insats livsfarliga (t.ex K&N) då de lägger en oljefilm på värmetråden i MAF och orsakar för tunn bränsleblandning. Jag hade en tråd om detta en stund sedan här men det var tydligen ingen som var intresserad då.....det var 0 respons på den. MVH: Sakke |
|
|
@Tobias Som jag vet är 3,8:an mer känsligt än 3,6:an. 20 tmil och mer verkar inte vara nåt problem med 3,6:an men jag känner en 3,8 som även är chippad (bara höjd varvtalsbegränsning) med 20 tmil och inga problem. @spider Har själv inte hört om några tricks innan. Det som Paul Rosche själv säger om motorn är att främförallt 3,8:an är känsligt angående oljetemperatur och att man ska varva max. 2500 innan oljan är varmt. Jag har dessutom hört att man kan döda motorn ganska lätt när man kör hårt direkt efter mycket stadskörning/korta sträckor pga. skräp i cylindern kan medföra för höga temperaturer. I mitt fall är jag som sagt mycket säkert att det var insprutningsventilen som förstörde cylindern. Man ska rengöra dem ibland och det har jag inte gjort. Torsten |
|
|
@Sakke Intressant med K&N och MAF. Min bror har en K&N... vad heter tråden? Torsten |
|
|
Att det blir oljefilm på MAFéns trådar verkar konstigt. Bosch tillverkade sina MAF sensorer så att dom eftervärmde(brännde) bort oljerester och föroreningar i några sekunder efter att man slagit av motorn. Detta är ett faktum. Min granne arbetar hos Bosch med insprutning så ni behöver inte tvivla på detta. Mvh: Tobias |
|
|
Min kompis M5 3,8 var noggrant sköt enda sen den lämnade fabriken. Fanns korrekt ifylld servicebok och en stor hög dokumentation, osv. Han chippade och efter 1000-2000 mil så gick det hål i kolven. Vet även om fler än så! Han har garanterat inte gjort detta med urkoppling. Min kompis som arbetar med motorsport och som själv har en M5 3,8 berättade detta för mig. Även han vet om några som har fått hål i kolven och allt lutar åt att det är trimchippet som ställt till det. //Schnitzer |
|
| Jag tror på chippet som boven i dramat... | |
|
Hej! Doktor-T: Det är väl ingen som tvivlar på den funktionen på MAF, men som du vet så lämnar all förbränning sot och rester...... Iaf, här är tråden(hade den också här men den blev raderat så den bara blev vist på trimsektionen) Han som har gjort testen på MAF:en är testingengör hos Aston-martin och är rel.bra på det han driver med kan man val säga..... Länk altså det är länken i tråden som är "beviset" MVH: Sakke |
|
|
Förresten Hela tråden är läsvärd, då problemen med chip/höjt varvtalsspärr diskuteras ingående(av kunniga folk) Det är inlägg nr 8 som ger svaret på KN-problemen..... Sakke |
|
|
Hmmm... att MAF:en bränner bort oljerester och föroreningar efter att man slagit av motorn hjälper ju inte så mycket om det kommer oljefilm på tråden medan motorn är på. Kunde gott tänka mig att det blit någon oljefilm när man kör i flera timmar utan att stanna motorn. Torsten |
|
|
Lite uppdatering! Bilen är nu äntligen på väg till Tyskland för att blir reparerad av Länk Transporten genomförs av Länk dem verkar mycket trevligt & professionellt. Nu är jag spänd att veta vad det egentligen är fel med motorn... Torsten |
|
|
Alex är mycket bra att ha och göra med. Tänkte besöka honom i slutet av förr förra året, men planeringarna körde ihop sig. Han gillar M5 E34 riktigt mycket. Har ju haft några stycken, som man för övrigt kan se på hans hemsida. //Schnitzer |
|
|
Känner du honom också? Han är verkligen en riktig expert, där vet jag att bilen är i bästa händer. Skickade tyvärr felaktig länk till Norléns Transport: Länk Torsten |
|
|
Lite uppdatering efter mer än ett år... Nu lever bilen igen, motorn fick cylindern slipad, ny kolv (hade hål), ny insprutningsventil (antagligen orsak till hålen), ny oljepump och nya "Lagerschalen". Jag har kört 150 mil nu, motorn går väldigt fint. Trevlig helg! Torsten |
|
| För framtida referens ;) Lagerschalen = Lagerskålar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.