|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag fick maskinskada på min E34 M5 igår. Tredje cylindern har antagligen "kolvfrätare" (förlåt, jag vet inte vad "Kolbenfresser" heter på Svenska). Bilen är för övrigt i mycket bra skick så jag tänker reparera motorn. Finns det någon expert i södra Sverige som kan göra det på ett professionellt sätt? Tack på förhand! Mvh Torsten | |
|
stod de kolbenfreeser i displayen el??? struggling |
|
|
Precis... och jag vet verkligen inte vad "Kolbenfresser" heter på svenska. Jag är tysk och min svenska är inte perfekt - tschuldigung! Torsten |
|
|
Står det fortfarande så?? Kan du ta ett kort av det i såna fall. Har aldrig sett eller hört att det stått så förut på någon annan M5. Verkar som att det har gått hål i kolven för dig. Har hänt på en del M5 E34, speciellt 3,8. Kör du med trimchip? //Schnitzer |
|
| Tufft att maskinen kan läsa av vad som hänt ^^ | |
|
Kolbenfressen = hopskärning av kolvar (engströms tekniska ordbok) Mvh Mikael |
|
|
@Schnitzer Nej, motorn är inte trimmad, dessutom välservad & alltid försiktig varmkörd. Det verkar inte vara hål i kolven, tror att den är verkligen "frätad" och/eller kolvringar bruten. Jag ska testa kompression på helgen. Tändstiften ser dåligt ut, cylindern har blivit för varmt. Jag tror antigen pga. dåligt synchronisering eller fel med bensininsprutingsventilen. |
|
|
Jag tror på hål i kolven, brukar i och för sig vara på 6:ans cylinder (vanligast). Min kompis M5 3,8 fick det och man kunde även se längst ner på stiftet att det hade gått sönder. Behöver inte vara på detta viset, men har det gått torrt så är det nog ingen vacker syn, i alla fall om det var högt varvtal. Hur gick det till när det hände? //Schnitzer |
|
|
Kolbenfresser uppfattar jag ungefär som "kolvätare"? Tyvärr är många 3.8 kolvätare och fler kommer antagligen att bli det framöver. Därav är en hel S38B38 hårdvaluta på marknaden (inte bara till M5 utan också till diverse projekt). _________________________ E34 M5 Register Sverige - Länk |
|
|
Jepp, Kolbenfresser är säkert kolvätare. Men Schnitzer har kanske rätt, att det är hål i kolven. Med en kolvätare skulle cylindern ha åtminstone några bar tryck kvar, eller? Men den har noll. Tvåan har 10 bar. Men genom tändstiftshålet ser kolven helt vanligt ut. Skitsamma, den är i alla fall sönder. Nu ska jag flytta bilen till München och ha den reparerad, om det går/lönar sig. Själva bilen är verkligen bra... Jag rekommenderar alla att ha koll på det, rengöra insprutningsventilar och synchronisera... öhm... Drosselklappen? Trevlig helg! Torsten |
|
|
Drosselklappe = gasspjäll/startspjäll Mvh Mikael |
|
|
Berätta gärna hur det går och om du har möjlighet att ta kort på motorn när den är nerplockad. Bor du utanför München nu eller? Varlämnar du in bilen för renovering? Har själv bott 5-6 mil nordväst från München i Augsburg. Bayern är mycket trevligt. //Schnitzer |
|
|
Tack mikaelodoris :-) @Schnitzer Jo, Bayern är trevligt, jag känner också Augsburg så klart! Jag bor i Malmö, flyttade här från München några år sen. Jag har en vän i München som säljer & reparera BMW bilar, han är en riktig expert, framförallt på BMW M. Jag ska berätta hur det går och om jag kan tar jag kort. Problemet just nu är bara att transportera bilen till Hamburg; från Hamburg går det biltåg till München. Någon idé? Mvh Torsten |
|
|
Hamburg är ju inte så långt ändå. Köra på trailer då? //Schnitzer |
|
Smiley© |
Schnitzer Brukar det vara nåt speciellt som är fel när man får punka på 6ans kolv? Tyder det på lågt systemtryck så hela motorn går magert? Jag undrar för att jag har skjutit 6ans kolv en gång, efter det bytte jag motor och är lite nojjig att det ska hända med denna motor också. Man borde kanske mäta upp systemtrycket så man vet att det är okey iaf. /Thomas |
|
Smiley©: Har inte några direkta belägg för mina uttalanden, går bara på statistiken av motorras som jag känner till genom M5 E34 Register. Helt klart vanligast att det går hål i 6:ans kolv. Vet inte hur många det var som har fått detta haveri, men det är en hel del. I alla dessa fallen så har bilarna varit chippade med flyttat varvtalsspärr (en bil är jag osäker på om den var chippad eller ej, men alla andra var det). Klassikern är att man övervarvar maskinen och efter tillräckligt hård behandling så går 6:ans kolv sönder. Detta kan ju man slita på väldigt länge eller tvärt om beroende på hur motorn är körd/skött av förra ägare/ägarna. Ska inte glömma säga att det som jag tror är som farligast är när kylningen försvinner, alltså när man har varvat maskinen till 7000 rpm eller mer och låter maskinen motorbromsa från de höga varvtalen när bränslet stängs av = ingen kylning (eller iaf sämre). Det i kombination med chiptrimning tror jag skadar, är säkert skadligt på lång sikt utan chip också, därför kör jag alltid min E34 M5 och även andra och tänker på att frikoppla när jag nått 7000 rpm (om jag inte växlar upp till nästa växel och fortsätter där). Har berättat detta för E34 M5-ägare, speciellt de som kör 3,8 men det är inte så många som har lyssnat. Jag känner till några som sedan körde hål i kolven strax efter, men vill man chippa så är det ju fritt fram för den som är sugen =) Var din bil chippad när du sköt hål 6:ans kolv? //Schnitzer |
|
|
Hmm, Jag var lite skraj för att släppa gasen från höga varv med en turbobil jag hade tidigare pga att den då går snålt=värme. Dock tänkte jag senare om och trodde snarare att avgastemperaturen går ner väldigt fort om man släpper gasen, oavsett om den klipper bränslet eller inte. 6ans kolv ligger närmast torpedväggen va? Kanske sämst kylning på den cylindern om det kalla kylarvattnet går in i framkant på motorn? Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Att du släpper gasen och låter den motorbromsa? Eller missförstod? Japp, 6:an är närmast torpeden. Möjligt att det är som du säger. Är faktiskt osäker på det. //Schnitzer |
|
Smiley© |
Schnitzer Min kolv degade på sidan och repade cylindern, blev inget hål. Det hände när jag skulle toppa bilen första gången en månad efter inköpet så man blev ju lite besk. Jag hann hålla fullt i 1-2 km och sen puffade det till i avgasröret sa polaren som körde en annan M5a bakom (min gick bättre än hans) men jag märkte ingenting i bilen förens långt efteråt när jag saktade ner på en avfart, kom ner i 70-80 kmh och då började hela bilen vibrera och då först fattade jag att nåt hade hänt. Vad jag vet så är inte bilen chipad, databoxen ser orörd ut iaf, vet inte om det går att chippa iaf? varvtalsstoppet går i vad 7400 rpm tror jag det var. /Thomas |
|
Smiley©: Inte förvånad att det hände vid topfartstest. En kompis bekant fick samma sak som dig i 290 km/h på mätaren. Den här var chippad. Han kände att något hände, något konstigt ljud och sedan började bilen sacka avsevärt. Varvstoppet går vid 7250 rpm +-50. Om du sa 7400 så kan det ha varit flyttat till 7500 bara att du kanske inte har observerat detta. Chippa går det att göra och många gör och har gjort det. //Schnitzer |
|
Smiley© |
Schnitzer min bil är inte speciellt stadig i häga hastigheter så jag tittade inte ofta på mätaren men det stog på 270-280 ungefär, men vad det är i verklig hastighet är ju en annan 5a. Min bil sackade inget vad jag märkte som sagt, men han fick kanske större kompressionsbortfall än vad jag fick. Jag kan inte säga säkert när varvstoppet slår till, det kanske är vid 7250 rpm som du säger. Jag har bytt box när jag bytte motor förut och jag tror båda motorerna varvar lika mycket. Borde man inte se om dom har öppnat boxen för att chippa den? Det är ju vikta plåtkanter runt den har jag för mig och dom borde inte vara så snyggt vikta om dom varit uppböjda en gång, eller? Jag är lite sugen på att kolla upp bränsletrycket och sen åka till Clausa på Turbocenter så får han mappa in den seriöst så man vet att soppan räcker till vid alla varvtal och belastningar. Universal chip ger jag inte mycket för eftersom varje motor är olika den andra... /Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.