|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Undrar just varför försäkringspremierna är så höga för den yngre generationen, men med den inställning så förstår jag ju det utan att tveka. MVH Hasso |
|
Schumi: Är du på riktigt eller..? Kanske har med val av bilmodell att göra men jag har inga problem att njuta bakom ratten på min bil även i lagliga hastigheter. Länk |
|
|
Hasso>> 5p till dig, man ser ganska tydligt skillnad i diskussionerna mellan yngre generationen och dom som har varit med lite. Tycker tyvärr att det spårar ur i fler och fler trådar här på forumet. Nu låter jag som en tråkig farsa men å andra sidan tycker jag att det har blivit lite väl mycket sandlåda både här och där. Fram för lite mognare diskussioner ! Ozz |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ozz:Nån måste ju ta på sig det betungande ansvaret också:)) Vad jag egentligen vill säga är att gör inte samma misstag som man så väl känner igen, tankegångarna är ju de samma som man hade i ungdomen, men aldrig ville lyssna på. Så visst känner jag igen mig:) på gott och ont.Jag ler ibland och blir bestört ibland så klart. Och det spelar ingen roll vilka råd man kommer med ,man blir ju ändå förklarad som du vet. Gubbe eller nåt sånt:)) Men jag tar gärna det. MVH Hasso |
|
MalteK.. jo visst är jag på riktigt. jag förstår inte hur man skall kunna få ut körglädje ur en bil utan att köra fort. förklara gärna för mig som inte förstår. jag köper verkligen inte det där töntsnacket som lyder enligt följande.. "jag vet vad som finns under huven, så jag behöver inte bevisa något genom att gasa" o.s.v. astöntigt. appropå det där med att gasa dumt när man är i sina ungdomsår... jag tycker bara att det blir värre och värre hela tiden. jag har kört fullt från början. ju äldre man blir desto snabbare bilar har man råd med. dvs, det kommer bara att gå snabbare hela tiden. jag har en kompis som kör precis på samma sätt. han har för någon månad sedan köpt en m3 321hk. han har knappt kört den en enda gång utan att köra så att toppfartspärren går i. jag fick testa den här om dagen. först visade han hur man gör.. fartspärren slog i med ett tydligt ryck. sen smiskade jag upp den så att fartspärren gick i. underbart. för er som inte har testat att köra på detta sättet, måste jag utfärda en varning. om ni testar så kommer ni att fastna sen. ert nya måtto kommer att bli som detta citat från filmen top gun.. "i feel the need, the need for speed" :) |
|
|
Tja... som någon tidigare sa.. E20 utanför Kjula är ju inte direkt Sveriges sämsta väg. Visa min EN person på forumet som inte skulle ha åkt för fort där... så ska jag visa er en lögnare. Sen är 213 km/h lite väl i överkant... särskilt när man är precis nykläckt med lappen och saknar allt vad erfarenhet och rutin heter. Vägen är dock god för betydligt högra hastigheter... ;D Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :P :P :P Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Jösses 213 km/h. Min bil går nog inte mer än i 90. |
|
|
Dannej: Kortet ryker visst lättare när man har prövotid! Tänk efter själv om det inte skulle göra det vad skulle man med prövotid till då, jösses! När jag tog kortet fanns det inte prövotid, å andra sida gick inte bilen 200 heller. schumi:Kom in i matchen, vänd kepsen åt rätt håll!! Vilken nöt som helst kan trycka ner plattan i mattan, och det har ju du bevisat, men hur går det när det svänger, när man måste tänka, går det att bromsa här, kan jag ha denna hastigheten, var ska bilen vara inför nästa sväng...osv. Det går att ha skit skoj utan att toppa högen som man åker med, sen om man lägger på momsen det är en annan sak, men att maxxa en bil på motorväg det är ju hjärndött finns bara ett skäl till det och det är om man ska till akuten. (med egen bil eller inne i en ambulans) TÄNK på vad du gör för andra gör det inte, vart ska du ta vägen när du kommer i 230+ och ska köra om en tradare och farbror Bengt i en volvo 360 kommer på samma sak..Han ser dig inte det kan jag lova. |
|
|
alfcapone: Jag tror faktiskt att dannej har rätt. Skillnaden är att om du väl blir av med lappen när du har prövotid kvar så är du tvingad till nytt teoriprov och ny uppkörning. Hade du inte haft prövotid så hade du fått lappen tillbaka efter ett visst antal månader. mvh Berg "Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS |
|
|
Jaha, där fick jag! Schumi: Nu är det så, att jag måste inte visa att min bil är snabb mot varenda fjunig fjant som har mindervärdeskomplex. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| Jag tror personligen att Schumi blandar ihop fartspärr och varvspärr. | |
|
ja så är det... prövotid innebär att man får ta om lappen om man förlorar den.. samma regler gäller annars.. och provotiden kan man vara av med ganska tidigt, om man tillexempel haft 125:a eller epa... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Alfcapone: Schumi menar nog inte att det är jätte svårt att köra fort på tex. motorväg utan att det är väldigt mycket roligare än att lunka i 140. |
|
| M-pire: Tror du inte att jag fattar att han tycker det är kul? Men han säger att det inte kan vara kul om man inte kör flat-out. Och det är det som jag opponerar mig mot, själv ser jag inget kul med att köra fort på motorväg, helt iq befriat, inget svårt, inget kul, ingen mening! Men men, dom brukar rensa bort sig själva efter ett tag, hoppas bara att dom gör det för sig själv och inte drar med sig några andra. | |
| Gå med i en bilklubb och kör på bana. Sedan kan man köra lugnt i trafiken! | |
|
innan ja börjar skriva måste ja säga att ja varken har körkort eller egen bil, MEN ja övningskör en hel del.. Jag tycker att killen är helt pantad.. om man precis har tagit kortet har man ingen erfarenhet, och känner inte till sin/bilens gräns och därför kan man inte hantera den, sen att han körde åt helvete för fort gör inte saken bättre ! Jag kör enbart lagligt, det räcker bra för mig..Man kan ha skoj utan att köra för fort..vill man hålla på med räjsing och dylikt skall man göra det på bana eller ett avspärrat område, där man inte kan skada ngn annan och där alla är med på reglerna ! "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) |
|
|
Alfcapone: Håller inte med dig. *Att alltid och hela tiden köra fort på motorväg kräver IQ för att inga olyckor ska inträffa. *Det är vansinnigt roligt, alltså är det meningsfullt. Nu tycker jag vi slutar tjafsa om det här och fortsätter snacka BMW. Alfcapone, vad kör du för modell? |
|
|
dannej: Är du säker att provtiden börjar gälla från den dagen man tar tex traktorkort eller lätt mc? Vore kul att veta hur de ligger till! |
|
|
Jim K: Jag tror att det stämmer när det gäller mc-kort, dock ej traktorkort. När man tar mc-kort gör man samma teoriprov som för bil förrutom de sista 10 frågorna plus att man har en uppkörning. När man tar traktorkort så har man ju endast ett enklare teoriprov, därför börjar inte prövotiden då. mvh Berg "Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS |
|
|
M-pire: Är det tecken på hög iq att köra 200+ på motorväg i Sverige? Då har vi mkt olika uppfattningar om vad hög iq är...jag vill ju påstå att min iq har höjts sen jag gjorde samma sak när jag var nybakt, noteras bör dock att jag inte gjorde det jämt och det kanske bara hände 5-6 ggr. Ja, hade jag haft en Bumse hade jag nog skrivit in det, har vart nära dock, men snubben med den långt ifrån "mint" 633an trodde att den var "mint", och senast när jag blev erbjuden en 320-89 och en 520-90 för min nuvarande så föll det på att 520 hade taskig koppling och glapp i drivlinan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.