|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Ja, det vore mycket intressant om du kunde hitta dem kilroy. | |
|
Kilroy: Det vore trevligt om du hade möjlighet att finna informationen och presentera den här eller för all del en länk. Jepp jag är slö slapp och likgiltig och låter gärna andra jobba. :) Mvh Mikael |
|
|
jodu mikaelodoris du är slö men likgiltig njä det tycker jag inte du har postat i den tråden som efterlyses:) Länk -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Jens von Albrekt heter den skyldige och jag delar hans åsikter till 100% -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Henke lexus: Jo vid diskuterade ämnet i den tråden och jag var så taggad att jag läste på och ringde upp Tingvall som var bortrest, och sedan rann det ut i sanden igen. Som sagt slö slapp och likgiltig. :) Däremot så får jag intrycket att Kilroy hade annan information att tillföra dvs, faktiskt olycksfrekvens relaterad till hastighet, men jag kan ha missförstått det, ngt som inte är helt nytt för mig. Mvh Mikael |
|
|
Du är allt annat än likgiltig om du ringde upp Kejsar Tingvall -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
kilroy |
Vad Nockenwelle efterlyser är ju ett svar på hans egen frågeställning... "Visst måste man skilja på procent och procentenheter, annars blir slutsatserna helt galna. Men det skulle vara roligt att få veta hur stor sannolikheten att dö i trafiken är under en tioårsperiod, för en person, som kör 1500 mil/år, som alltid använder bälte, aldrig kör onykter och alltid håller fartgränserna. Min gissning är att den risken är så liten att även en 60 % ökning innebär en risk som är ytterst liten jämfört med riskerna att dö pga självmord, cancer, fallolyckor i hemmet, hjärt/kärl-sjukdomar, rökning och alla andra risker här i livet." ...och inget annat. Siffrorna finns med all säkerhet och jag kommer att hitta dom. Den tråden som henke lexus länkar till är såvitt jag begriper färdigdiskuterad. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Ja, nog borde sådana siffror finnas, eller åtminstone måste det finnas ett underlag som sådana siffror hyfsat enkelt kan räknas fram från. Hittar du dem är det mycket bra kilroy. |
|
| Egentligen räcker det att veta hur många bältade, nyktra bilförare som dör i trafiken varje år. Från detta kan en tillräckligt god approximation räknas fram | |
|
kilroy: kan du vara snäll och plocka fram siffror och statistik om hur många liv skulle kunna räddas om VV fixade upp vägnätet? samt hur många döda de har på sitt samvete. hur många utredningar om dödsolyckor finns där vv tar på sig ansvaret helt och hållet? jag blir tacksam om jag får se sådana siffror eller en länk refererat till dessa siffror och statistik. |
|
kilroy |
Nockenwelle* Jag har lusläst bl a en del EU-databaser och viktat informationen mot den senaste tillgängliga trafikolycksstatistiken från VTI. Risken för att avlida i en trafikolycka i Sverige är 1.26 %. Motsvarande siffra för Tyskland är 1.55 % och för Spanien 1.69 %....som jämförelse. Som en annan jämförelse är risken för att bli mördad 0.52 %. Intressant är också att motsvarande siffror för ungdomar mellan 16 och 24 år är 3.81 %. Dessa löper alltså ca 3 gånger så stor risk att avlida i samband med en trafikolycka. Att avlida i samband med trafikolyckor är den vanligaste dödsorsaken i intervallet 16-24 år. Som ytterligare jämförelse är risken att avlida i lungcancer ca 0.1 %. Det är naturligtvis betydligt större risk att avlida i cancer eller hjärt-lungsjukdomar. Den risken ökar högst avsevärt med stigande ålder. Men...det finns en oerhört stor skillnad i resonemanget. Cancer/hjärt-lungsjukdomar drabbar oftast äldre människor, dvs det som statistiskt kallas + 65. Varför lägger då myndigheterna ner så stora resurser på att minska antalet olyckor och dödsfall i trafiken om cancer och hjärt-lungsjukdomar ändå skördar betydligt fler offer? Det finns ett mycket enkelt svar...det handlar om pengar. En + 65 individ har rent ekonomiskt gått med vinst gentemot samhället i fråga om inbetalda skattepengar. Det har inte en 25-åring eller en 35-åring gjort. En människa som är 25 år gammal har kostat samhället stora pengar i form av barnomsorg, grundskola, gymnasium, yrkesförberedande utbildning, högskolestudier m m. En 25-åring som avlider är en ren förlust för samhället. Problemet med trafikolyckor är att dom oftast drabbar människor i arbetsför ålder, människor vars i framtiden inbetalade skattepengar skall bidra till samhällets utveckling. Rent ekonomiskt är det alltså en betydligt bättre affär att lägga ner stora pengar på att minska trafikdöden och trafikolycksfallen jämfört med att förlänga livet för + 65 individer som har fått cancer. Det kan förefalla som ett cyniskt resonemang men det är den verklighet vi lever i. Det är också den verklighet som Sveriges regering och riksdag har accepterat. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Mycket intressant info Kilroy! | |
|
Ang. Kilroys inlägg: Separata vägar för pensionärer som erbjuds fri fart och inte behöver vara nyktra kanske vore nogt att motionera om? ;) För den som inte förstår det. Ovan är inte allvarligt menat, men ändock en konsekvens av det Kilroy skrev som jag för övrigt finner vara ett rimligt resonemang, möjligen med undantag för "Det finns ett mycket enkelt svar...det handlar om pengar. " Det är nog en faktor (Att tex. våra sinnesjukhus stängdes beror nog i mycket på att man ville spara pengar men våra folkvalda dolde det i termer av medmänsklighet) men inte en exklusiv sådan. Det finns troligen fler faktorer som berörts i olika trådar på detta forum som tex att myndigheter genom övervakning av trafik kan visa att de kan leverera resultat vid brottsbekämpning. Mvh Mikael |
|
| "Risken för att avlida i en trafikolycka i Sverige är 1.26 %" Alltså per liv? Eller om man krockar? | |
|
Intressant info Kilroy. Jag skulle gärna vilja ha det ytterligare nedbrutet om möjigt. I dagens SvD stod det att hälften av alla bilförare som omkommer inte använde bilbälte, stämmer det? Hur stor del av dödsfallen i trafiken utgör bilförare? Hur stor del av bilförarna som kör onyktra? Jag har nog en rätt rimlig bild av svaren på dessa frågor och i kombination med statistiken du nämner är slutsatsen för mig helt klar: Riskökningen är lätt värd att ta med tanke på den ökade trivselfaktor som hög fart medför. Denna bedömning vill jag dock inte pådyvla för någon annan, men för mig är svaret ganska givet. Cynismen som du nämner är knappast förvånande – och helt orimlig är den väl inte, men jag förstår att det inte är något som man skyltar med. |
|
| samuel2, jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara något annat än "per liv". | |
|
Kilroy, du skriver att i gruppen 16-24 år är trafiken den enskilt största dödsorsaken, men är det inte så att det är männen som drar upp siffran. Om man tittar på kvinnor i åldern 16-24 år är väl inte trafiken den främsta dödsorsaken? Jag har för mig, men kan minnas fel, att det bara är i gruppen män 16-24 år som trafiken är den enskilt största dödsorsaken. Eftersom mikaelodoris tog upp stängningen av mentalsjukhus, i Sverige är väl förhållandena sådana att c:a 400-500 per år dör i trafiken, men någonstans mellan 1000-1500 begår självmord. Vi vet ju också, från de ganska många fallen där självmordsförsöken misslyckas, att de som överlevt självmordsförsök i allmänhet är mycket glada att de överlevt. Alltnog, de som begår självmord torde i allmänhet inte vara 65-plussare. |
|
kilroy |
Nockenwelle* Nu får jag snart börja ta betalt för allt statistikinsamlande...tänk på att jag är egenföretagare...:) Det var ett skämt...:) Risken för att avlida i en trafikolycka är räknad rakt av på hela populationen. Precis som man gör när man räknar ut risken för att dö av ett blixtnedslag. Självfallet är det så att OM man aldrig vistas ute i trafiken så sjunker siffran. Analogt med det resonemanget ökar ju risken för den delen av populationen som regelmässigt vistas i trafikmiljöer. För gamla tant Berta som alltid bott på landet, som korsar landsvägen var femte dag, inte äger någon bil...för henne så är risken avsevärt lägre. För 35-årige Henrik som bor i ett tättrafikerat område, som äger två bilar, som kör 2000 mil till jobbet/år, som kör mycket privat...för honom är risken avsevärt högre. Troligtvis är det en klart ökad risk att avlida om man regelmässigt kör utan bilbälte. Bryter man ner statistiken i gruppen 16-24 år till män och kvinnor är det nog sannolikt att det är männen som höjer risken. Av de förare som avlider i singelolyckor är 49 % alkoholpåverkade. Räknar man med samtliga olyckstyper så sjunker siffrorna betydligt. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Du får väl skicka en faktura. Jag har också eget företag, så jag får väl försöka se till att den blir avdragsgill :-) |
|
kilroy |
Haha...bra svar... MVH kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.