|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Sen kan man läsa sig till detta också: "Testdatorn visar att T6 skuggar Volvo S70 R upp till 100 km/h (7,6 sekunder mot 7,0)" Alltså 0-100km/h på 7.6 s mot BMW:ns 7.7 s. |
|
Herregud vilken tråd! Den representerar allt vad utomstående personer anser om BMW-ägare. Det kryllar av bortförklaringar, sakfel och översitteri(mindervärdighetskomplex?) när det enda trådskaparen vill veta är prestandan mellan två bilar. Det gäller dock inte alla inlägg. Min personliga gissning är att Volvon är snabbare mellan 50-150, övriga intervall är BMWn snabbare. Flåklypa |
|
|
Gemeni_: Måste stå fel. 540 gör inte 0-100 på 7,7s. Då är det nått fel på den. Ska nog stå 6,7s. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Min egen erfarenhet av lite motorstarkare Volvo är att framhjulsdriften försvårar hastiga starter, jag blev sjäv vid tillfälle stående med spinnande hul när jag skulle köra ut på en väg, ngt jag aldrig förr varit med om (jag vet att DSC/ESP finns, men det förhindar också en snabb acceleration). Bakhjulsdriften är nog lite bättre i sådana lägen eftersom naturlagarna hjälper i stället för att stjälpa. Däremot är det inget fel på Volvos modernare motorer så en T5 kan nog erbjuda en match och lite till när starten är avklarad. För övrigt har ju Ulf ägt och testat båda (ok lite trim var det) så hans ord borde väga tungt. BMW-ägare kör inte världens snabbaste bilar, bara de härligaste. :) Mvh Mikael |
|
|
Tyvärr måste jag hålla med dig Flåklypa. Trådskaparen har ju själv en 540 och har knappast undgått att märka att den är bakhjulsdriven. Att Volvo är framhjulsdrivna sedan många år är knappast någon nyhet. Rimligen hänger resultatet av en sådan PRESTANDA-duell på om Volvon ger de utlovade 300 kusarna samt vilken av förarna som får till den bästa starten (vilket i och för sig är något lättare med bakhjulsdrift), såvida inte jämförelsen sker i fart. Å andra sidan kan jag tänka mig att Volvon har högre luftmotstånd, vilket kan straffa den i riktigt höga farter. |
|
|
Flåklypa: Fördommar finns där alltid av en anledning? :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Nja, Jag skulle säga att det är tacksamt att ge sig på en BMW ägare just för att BMW ägare oftast är väldigt stolta över sina bilar. Att många inte klarar att räkna till 5 och strunta i det kanske säger mer om människor i allmänhet än om BMW ägare i synnerhet? BMW används frekvent som måttstock i olika mellanklass och semi-sportbilssammanhang, kanske just för att de tillverkar bra bilar? Såg nyligen en tråd på Zatzy där Saab ägare vägrade tro att en Honda CTR drog en Saab 9-5 aero i ett visst intervall, "fejk-film" hette det... Men som sagt, inte lika vanligt att liknande forum gör jämförelse där det är det är Saab aero som är måttstocken, som till varje pris skall "sättas på plats"? Prestandasiffror på papper är ointressant för mig, känslan som bilen ger, mjuka variabler som motorljud, styrning, chassi etc. är den typen av parametrar som jag intresserar mig av (förutom priset och ekonomin i bilen då=)). Självklart ska bilen inte var hjälplöst efter andra, liknande (i klassen) bilar, jag tror att ni förstår vad jag menar? Mvh, /Wille |
|
|
Någon här sa att ingen Volvo någonsin har haft någon körglädje, jag håller inte med. Det har funnits en Volvo med körglädje och det var Volvo Amazon. Den var riktigt kul att köra. Men det var ju några år sedan :) |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
spider! Finns flera!!! Volvo 240 Turbo P1800 Inte kört själv men det var kul att åka med också! C70 Cab MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Jag gillar designen på P1800 men är den kul att köra? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Glädjen i den var nog störst av att man blev ned glodd av alla i trafiken!! =) Men visst var det en känsla av vägkontakt!! Tråkigt med ballongdäck bara! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
P1800 var en mycket trevlig bil att köra. Åtminstone för mig som bara hade kört VW och duett/amason/pv/Volvo 140 innan (rätt usla referensramar det erkännes villigt). Körde på småvägar till Foskros i Dalarna med en sådan och jag var riktigt lycklig. Motorn tillhörde dock inte de största i branschen. :) Mvh Mikael |
|
Vantage |
Nostalgi....hehehehe Hade för 100 år sedan ( känns det som ) en Amazon 122 S med dubbla SU-Förgasare. Klart häffa bil när man låg i lumpen ;-))) Den gick bra, tror jag fick den att passera 180km/h enl linjal mätaren ( mycke glädje där oxå hehehe ). Bytte senare till en 164:a E -72:a med imponerande 160hkr. Klar häffa faktor...hahahaha Skulle faktiskt inte skrivit att Volvo aldrig haft bilar med körkänsla så därför ändrar jag mej när dessa äldre bilar nämns i tråden. Klart att väghållningen på slutet av Amazonens karriär gränsade till " Häxeri " som en polare beskrev det efter en test på skogsvägarna runt om där jag bor. Faktum är att en Amazon eller P1800 samt 164:a i ypperligt skick idag är betydligt mer värd än en ex 325:a från 95-96. Och värdet lär inte sjunka heller. Tänk om man varit förutseende gällande de bilar man ägt och pedantiskt ställt undan dom i det skick vissa var innan man körde skiten ur dom ?? Hade en 142:a E -73 med 124 hkr ( Orange-Röd ) med en El-overdrive-låda som 5:e växel ( spak ). Gick klanderfritt hela tiden jag ägde den oxå ( 5 år ) trots misshandling på IS och Grusvägar. Fantastiska bilar Volvo gjorde förr :-))) Dessvärre imponerar inte dagens Volvo bilar nämnvärt på mej. Visserligen är XC90 en imponerande SUV, men som bil ???? Sa tidigare i tråden att den test jag fick göra av en S70 T5:a för ett antal år sedan gav mej upplevelsen att motor´n var rapp men att karossen kändes ostadig i förhållande till den prestanda motor´n gav. Fanns flera saker med den bilen som irriterade mej, så som igen immad framruta trots fullt ös på defrostern ??? Verkar vara lutningen på framrutan kontra riktningen på luft-utbålsen som inte harmonerade. När det gäller övriga fel som händer olika märken så ger jag BMW ett inte alltför högt betyg när det gäller EL-Strul etc. Dito bussningar,leder likaledes. Det är dyrt att äga en Beemer både vad det gäller Försäkringar,Servicar ( inte de fasta ) mm. Total intrycket av en BMW hos mej är ett medelbetyg ( 3 av 5 ). Men det som förgyller hos en BMW är prestanda kontra körupplevelse. Att läsa tester av olika tidningars test är en grej, att uppleva det själv är naturligtvis en annan och framför allt olika från person till person. Ops vart lite för långrandig här....sorry... Vantage |
|
Vantage jaghar kört de flesta Volvomodeller (obs jag har aldrig ägt en Volvo, enda svenska bil jag ägt var en Saab tvåtaktare kombi) Och jag håller med Volvo är definitivt inga kurvbilar, med bmw håller man lätt minst 10 km högre fart i kurvor än Volvo utan att det känns farligt. Volvo kränger ganska mycket om man inte gör något åt det. |
|
|
Jag måste bara ställa en fråga, hur fort kör ni i kurvor egentligen? Jag har aldrig känt att det har varit "farligt" i varken BMW, Volvo, Saab eller Opel. Men det finns ett problem med Volvos kurvtagning alltså, pratar vi normala alllmänna vägar eller gäller detta enbart när ni kör era bilar på "banor"? |
|
|
Snabel: Jag ser mest till komfortaspekten och då tenderar Volvo att kränga rätt rejält i kurvor. Av de volvobilar jag kört bjuder XC70 (sett till modernare bilar) på den kraftigaste krängningen och P1800 den lägsta (trots att det är en gammal bil dock med låg tyngdpunkt). 855 var ok, men mina BMW-bilar har krängt mindre. Samidigt medger dock fastare fjädring högre hastigheter i kurvor. I kurvor där jag med de Volvo jag kört måste släppa ned hastigheten, fortsätter jag obehindrat med BMW. Men det finns säkert v70 som också har fin fjädring, men sådana har jag inte kört med. Över huvudtaget är V70 ingen usel bil, men ändå väljer jag i alla lägen hellre en BMW. Mvh Mikael |
|
| Hello again bmw massive! I would like to summarize this whole conversation like this! FordVolvo is like a wife you come home to! Bmw on the other hand would be like the girlfriend or lover on the side you would always want to see her because of the excitement, and she is always fun! I do really like reaching out to Bmw massive´s, I really do think! that people should understand that it wasnt yesterday that bmw have been making cars, sorry Automobile, with high proformance motor they go way back! so when VW Audi or MB AMG, íts always been BMW! so its nothing and I am least impress, because BMW lead they dont fallow, just about everyone in my family drive a bmw, USA,Jamaica they must be a reason! Again girlfriend on the side. Peace out! | |
|
SUCK!!!!!...... Läs detta Länk |
|
Gemini__ |
En 540 är inte en raket precis, går helt ok men inte mer. "Yelow" utveckla gärna ditt inlägg lite. //Thomas |
|
Gemini_: "En 540 är inte en raket precis, går helt ok men inte mer". Jag tycker nog en 540 går betydligt bättre än "helt ok men inte mer". Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.