|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är egentligen ointressant hur många mil den privataägda bilen tysken kör kontra den svenska, de lågmilade bilarna kommer aldrig hit om man inte hämtar en för eget bruk utan vinstintresse, Det är företags/leasigbilarna som rullar 3-4 år och 3-8000 mil årligen sedan byts in. De hamnar inte i hallen utan säljs ofta av mindre handlare. Utrycket "enbart för export" på 15-30000 milare förekommer ofta hos dessa handlare och bilen dyker sedan upp i Sverige med en helt annan säljbar mätarställning, det har vi ju sett åtskilliga exempel på. Vet inte hur många mil en svensk leasingbil/företagsbil körs årligen för att göra en jämnförelse. Det är dessa som vi ser här med backade mätarställningar till "vrakpris". Nånstans måste handlarna/importörerna tjäna sina pengar, momsfusk och mätarskruvning är i princip det enda sättet, när de bilar som vi egentligen vill ha är dyrare utomlands än i Sverige. Är inte alltför länge sedan som en ökänd fjollträskimportör lämnad in en E60 på BMW med fel på ljusviddsregleringen, som dom orsakat vid strålkastarbyte, huv, front var nylackat bilens mätare stog på 8000 mil, men BMW blev nyfikna och kollad databasen som sa 24.000 mil innan den lämnade Tyskland. Och en icke vetande ser en skinande välrekondad fräsch bil, går på det självklart för vem tror att en 3 år gammal bil rullat 24.0000 mil.?? ///MVH Hasso Länk |
|
Det inlägget kan jag verkligen instämma i, hasso. Att köpa en lågmilare i Tyskland och sedan kort därpå sälja den i Sverige är inget man kan få ekonomi i, såvida inte ohederliga metoder används. |
|
| Jag tror delvis att ryktet om de billiga bilarna i Tyskland är föråldrat. När jag gjorde min första import, i mitten av 1990-talet, hämtade jag hem en 325i E36 och brukade den i två år. Jag fick ut 10000 mer än vad jag betalt för bilen (efter två års användande och 3600 mil). På den tiden var begagnatpriserna väldigt höga i Sverige, med därefter har skillnaderna i andrahandsvärde mellan den tyska och den svenska marknaden krympt år för år. Bilden av att det är avgjort billigare i Tyskland lever nog ändå kvar hos många, som inte kan något om den tyska marknaden, vilket gör att tilltron till de som importerar "professionellt" är alldeles för stor. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Håller med Hasso, det är ointressant vad vanliga tyskar (inklusive fiat-tanten) kör. Det enda som är intressant är hurvuda välutrustade kortmilare BMW-bilar är vanliga eller inte, och i så fall om de lönar sig att importera. Simon_en, fel av mig att säga att ditt resonemang brister, snarare är det ointressant och felvisande att applicera på BMW-import och specifikt på den bil vi diskuterar här. Jag har knappast åberopat fakta, utan har i hela diskussionen varit noggrann med att skriva att "enligt min erfarenhet" är den importerade välutrustade kortmilade lyxbilen en myt, eftersom dessa bilar rullar längre än snittet. Sedan får naturligtvis var och en tro vad de vill, tror någon bestämt att maxutrustade bilar rullar 1000 mil per år och säljs för vrakpris till Sverige så tänker inte jag hindra denne..... mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nå hur går det för dig Johan L? kikat på bilen än ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Vi är fler som är nyfikna...;) ___ //Ulf |
|
|
Har ännu inte haft möjlighet att titta på bilen; först fick vi ställa in den dag vi först planerat då säljarens dotter hastigt och lustigt trillade ned för ett träd och de fick köra till akuten. Sen har det varit Valborg och överlag mycket jobb vilket gjort att det inte blivit av. Dock är den fortfarande intressant! Rent principiellt så stör det mig något att vi inte kan mötas halvvägs, så som vi kom överens om från början. Plötsligt, av någon märklig anledning, fick säljaren för sig att det absolut inte gick för sig att komproissa, jag skulle tvunget köra till Staffanstorp. Det gjorde, även om det kanske inte borde, att jag tappade suget lite! Säljaren verkar iaf inte det minsta desperat att sälja, den saken är säker! Om det är ett försök att dölja något eller ett sätt för honom att visa sin orubblighet vad gäller priset vet jag inte Nä, åker till Ryssland i tjänsten på söndag och stannar en vecka. Är bilen kvar när jag kommer hem så ska jag titta på den, även om det innebär att jag får köra till Staffanstorp:-)! Lite lustigt att det igår dök upp en annan också intressant bil i Staffanstorp, lite mycket mil bara Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
mycket mil? håhåjaja, 8500 mil på en 5-5,5 år gammal bil? För mig är mycket mil på en -02:a 19-20000 mil, vilket ändå bara är runt 4000 mil per år. Själv har jag en -05:a på 9500 mil och en -02:a på 13000 mil.... Apropå mötas halva vägen, min princip när jag säljer bil är att om inte köparen är nog intresserad för att komma till mig, så är han inte tillräckligt intresserad av bilen. Visst har jag gjort undantag, hämtat folk på tåget osv, men nog tycker i alla fall jag att man som spekulant får masa sig iväg och titta på bilen. mvh Johan |
|
Johan (Autopower) När jag skriver mycket mil så menar jag inte alls i förhållande till årsmodell på bilen (jag vet att 8500 mil är få mil för denna bil) utan enbart vad som för mig känns som "på gränsen till OK". Vill inte ha en bil som gått helst mer än ca 7-8000 mil. Min nuvarande 330Ci från 2001 har bara gått drygt 5800 mil och har nybilskänslan kvar, något jag helst vill fortsätta uppleva vid ett eventuellt bilbyte. Det där med att köra halva sträckan var är inget jag egentligen lägger någon vikt vid, snarare var det bara det som fick bägaren att rinna över när så mycket annat med jobb etc kom omkring. Då blev det enkelt att tänka "jaha, passar det inte att kompromissa så får det väl va då...". Kommer jag helskinnad hem från Ryssland så ska jag svänga inom Staffanstorp och slå två flugor i en smäll; en titansilvermetallic och en Topazblå! Sen är ju frågan om någon av dem kan mäta sig med min Safirsvarta... |
|
|
Intressant diskussion. Måste säga att jag håller med Johan, jag visar alltid bilen hemma (Eller ja, strax utanför) eller så hämtar jag köparen från buss/tåg om han kommit för att köpa bilen. Men jag ser det också som så att är man intresserad så får man ta sig hela vägen. Det sätter dessutom mig som säljare inte i ett underläge vid ev. prisdiskussion. Har nu börjat titta efter 530i/545 eller E320/E500 i Tyskland, runt årsmodeller runt 03-04 och oroväckande många bilar har gått runt 20 000mil vissa exemplar har jag sett som gått 40 000mil. Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
bor man i helsingborg så borde man inte snaka om att mötas halva vägen! Det tar inte allt för lång stund för att åka till staffanstorp..... MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Ser att den silvriga i Lund fortfarande ligger kvar på Blocket. Någon som tittat på den? ___ //Ulf |
|
|
Tänkte göra en återkoppling på tråden jag själv startat. För ni undrar säkert vad som hänt, om jag köpt någon av bilarna eller ens tittat på dem... Utan att ha tittat på någon av bilarna så kom jag fram till att den blå touringen var mest intressant. Förutom att den kändes mer ärlig så tilltalar färgen mig mer än den så vanliga titansilvermetallic. Milen var lite höga bara. Den silvriga, som tråden ursprungligen handlar om, har jag bestämt mig för att inte gå vidare med. Främsta orsaken är att jag är så förbaskat nöjd med den 330Ci jag kör idag som snart slår över till 5900 mil... Det krävs mer än ett M-paket II och navigator som extra features för att locka till köp känner jag nu. Väntar nog ett tag och slår till på en touring eller coupé ur E90 serien, en 330T/Ci med 272 hk eller en 335 dito med sina 306 hk känns mer lockande. Fast det dröjer nog ett år eller så. Men visst, en tungt utrustad E46 330Ci eller touring av nyare årgång (03-05) med 6-växlad låda, navigator, skinn, M-paket II etc är alltid lockandeo m rätt prissatt. |
|
|
Skulle du inte byta till "en mer praktisk variant"...? En E92 kan väl inte sägas vara direkt mer praktisk än en E46ci...? ;))) (Har själv börjat snegla på "nya" 3-serien, främst E91 men liiiiite grann' på E92...) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Visst, så var tanken; att byta till något mer praktiskt. Men ibland lyssnar man mer på hjärtat än hjärnan. I detta fall är det väldigt svårt att säga vilket som blir styrande. Oavsett vad så behåller jag nog min nuvarande bil ett tag till. Mest klockrent hade varit en E91 335/330iAT M-paket. Tiden får utvisa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.