AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.182

330iAT-02 M-paket & navi, köpläge?

Sida 2 av 3
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Den där bilen har inte gått 6500 mil.
Ring på de tyska stämplarna i serviceboken och fråga vad mätarställningen var när den var inne på service.

Den oprecisa övergången behöver inte vara någon fara. Kolla dock i hjulhusen så det inte är en spricka i linje med övergången. Om M-läppen ser oförskämt fräsh ut kan den vara bytt och dåligt inpassad.

Kolla rost i glipan mellan bakruta och baklucka och runt motorhuven. Rostskyddsgarantin går ut på den där nästa år så det är viktigt.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Jag reagerade också på att bromsskivorna var bytta så pass tidigt. Min egen 330Ci som i dagsläget gått 5900 mil har bromsskivor som fortfarande är som om de nästan var nya. Dock sa verkstaden att de antagligen inte bytts p g a att de var slut utan för att de, p g a av att bilen stått rätt mycket, fått så pass mycket rost att det var läge för byte.

Bakfjädrarna reagerade jag också på att de var bytta. Men tydligen är detta en vanlig åkomma, de sitter som i en skål där det ofta kommer ner smuts och fukt vilket gör att det rostar och vips så kan ett brott vara ett faktum vid nästa vägbula.

Som sagt, bilen har varit skrapad på vänster sida, inget säljaren mörkar, dock ska det inte ha varit något allvarligt men omlackering var tvunget, vilket gjorts i BMWs regi. Ska givetvis dubbelkollas!

Hillstreet:
Vad får dig att säga att den inte gått 6500 mil?

Jag hoppas att på egen hand hyfsat kunna avgöra sanningshalten i miltalet när jag synar bilen på måndag eller tisdag. Verkar det OK ska den ändå nagelfaras av oberoende part. Och givetvis ska jag ringa på stämplarna i boken.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Bilen har gått fyra år i Tyskland där folk som regel kör mycket mycket mer än vi svenskar gör.
5300 mil hade den när den reggades i sverige.
Så den ska alltså ha gått 1000 mil per år i Tyskland? Njaaaa. Jag har haft min 335a i en vecka nu och klämt nästan 200 mil redan, och det är bara genom att köra runt Stockholm. You do the math :-)

Det var lite dåliga bilder tycker jag men med tanke på slitaget på klädsel och inredning skulle jag tippa att den gått det dubbla.

//Joakim

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Detta att folk skulle köra mycket emr i Tyskland, finns det något belägg för det? Dessutom kan rimligen inte alla tyskar köra lika mycket. Att avfärda en bil på så lösa grunder tycker jag verkar fel.
Det är dock en helt annan sak om skicket talar för det, men det bör man nog bedöma på plats.
Bromsskivors slitage beror kraftigt på körsättet (och rost).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nockewelle
Bromsskivor kan bli skeva tex, annas byts dom inte före 13-14 000 mil.
Ja folk kör mera normalt i Tyskland, undantag finns självklart, också de flesta mätarskuvade vi hittar som importeras är fd företagsbilar och de rullar 4-8000 mil om året byts in efter 3 år 12-15000 mil eller mer och dessa bilar hamnar inte i hallen hos BMW handlaren normalt utan säljs billigt på export och skruvas ned till 6-7000 mil och rekondas väl. Vilket lurar ögat lätt.
Men en 5000 milare är attraktiv och en sådan gör bilhandlaren pengar på.Men den är också dyrare i Tyskland idag än i Sverige. Pch rena förlusten att importera.
Att speciellt se upp är lågmilade dieslar, en välskött bil som rullat 15000 mil på 3 år får inget slitage alls ser ut som en 5000 milare invändigt oftast, förutom stenskott och blästrad front vilket oftast fixas till med en omlack.
Så utseende mässigt är det istort omöjligt att avgöra. om inte bilen ser ut som den 330-04 5000 milare som jag länkade i ett tidigare inlägg där det är helt uppenbart att det inte står rätt till.

///MVH Hasso
Länk
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Nockenwelle: Åk ner till tyskland och inspektera deras vägnät så förstår du att de kör bil ganska mycket mer än vi Svenskar. Det är hyffsat allmänt känt.

Dessutom har jag precis haft en exakt likadan bil, dock svart och ett år nyare. Också import. Den hade gått 8700 när jag köpte den och var i mycket bättre skick, inga skivor som behövde bytas där inte. Något är skumt med den där bilen.

//Joakim

Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Jag är fullt medveten om att bilen gått 5300 mil när den reggades i Sverige förra året i maj. Jag är också medveten om att det är få mil, särskilt om man betraktar bilens utrustning och det faktum att den, precis som du skriver, har rullat Tyskland. Men det är också av den anledningen bilen är intressant för mig. Kan endast tänka mig att byta min egen lågmilare mot en annan lågmilare fast i Touring kostym och med rätt utrustning! Självklart kommer jag att avskriva bilen direkt om det förefaller vara det minsta av misstanke mot mil och historik i övrigt!

Angående inredningen så kan inte jag med säkerhet säga att den, utifrån bilderna på Blocket och här på Autopower, signalerar att bilen gått det dubbla. Förstår inte hur du menar faktiskt Hillstreet. Att Ulf orsakat enstaka "sittfåror" när han suttit i sätet är fullkomligt ofrånkomligt om man ens bara besitter en aning manlig pondus (90 kg)!

Som sagt, det återstår att bedöma bilen. Jag kan bara hoppas allt tycks stämma. Om inte så får jag hålla till godo med fortsatt coupé körande, vilket inte är så illa det heller.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ni som jämför mot era egna E46, tänk på att automatare sliter bromsarna betydligt snabbare än manuella. Hillstreet hade i och för sig en automat om jag inte minns fel men det beror också mycket på om bilen är körd i stan eller på landsväg.

Trots att den aktuella bilen har rullat få mil (enl uppgift) så är det inte 1000 mil per utan drygt 1400 mil per år (5300 / 3,75) och det kallar jag inte extremt få mil även om det helt klart är vanligt att många bilar rullar mer.

För Johans del så handlar det i första han om att ringa de tyska verkstäderna för att verifiera serviceboken samt att se bilen live. Foto kan luras i båda riktningarna...

___
//Ulf
No
5.161
Nockenwelle
Hasso, jag tror säkert att bromsskivor håller 13-14000 mil på en bil som ofta går mycket landsvägsskörning.
Tyvärr har jag aldrig fått ut så många mil på några brosmskivor (kan bero på diverse bankörning naturligtvis).
Att det är allmänt känt att tyskar kör mer låter tunt. Det finns så mycket som är allmänt känt.

Hillstreet, jag har kört åtskilligt i Tyskland, men trots det förstår jag inte hur du från deras vägnät kan dra slutsatsen att de kör bil ganska mycket mer än vi svenskar.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tror inte att just bromsskivorna behöver säga att en bil har gått längre. Normalt är enligt min uppfattning framskivor var 6-9000:ende mil, och bakskivor med dubbla intervallet. Men hur ofta beror på så mycket, så är det den enda indikationen på fifflad mätare så skulle nog jag släppa det. Men finns det andra tveksamheter, då är det tvärt om en indikation på att något inte stämmer.
Jag tycker inte vi ska döma ut en bil bara på bilderna, säkert 50 % av alla E46 har något kofångarhörn som petar ut beroende på att det lilla stålclipset på insidan har släppt. Johan, åk och titta på bilen, men som sagt, ring och kolla bilen via databaserna och serviceverkstäderna. Stämmer allt är den väldigt billig, och som vanligt ska man inte tacka nej till en bra affär.
Det har debatterats så många gånger hur mycket tyskarna körper år och egentligen är det helt ointressant. Enligt min uppfattning går välutrustade BMW-bilar oftare runt 2500 mil än 1000 mil per år. Att väga in att hemmafruarna kör 100 mil om året med sin Fiat Punto är helt ointressant. Den intressanta frågan är hur realistiskt det är att en bil med automatlåda och navi körs 1000-1500 mil per år....

Mvh Johan
No
5.161
Nockenwelle
Jag tror också att en välutrustad bil med Navi oftare går 2500 mil/år än 1000 mil, både i Sverige och Tyskland.
Men väldigt mycket beror på vilket jobb ägaren har och hur nära till jobbet han har.
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Min namne Johan (AutoPower), du som haft en likadan bil, är det något du vill säga som jag bör var extra observant på? Något som eventuellt skulle kunna skilja ut den från att inte vara en plikigt underhållen 13.000 milare utan verkligen stöder att den är vad som utges, en fin 6700 milare?

Rent praktiskt, hur går jag vidare om jag bedömer bilen OK, förutom att göra en opartisk test av den och ringa verkstaden som servat den i Tyskland? Hur kollar jag databaserna? Andra tips mottages gärna!

Lite sugen på en automatväxlad, inte minst för att få ner motorvarvet något i motorvägsfart!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nockenwell , Jag bygger den historiken på att jag de senaste åren har en välfylld pärm med mätarskruvade "lågmilade pärlor", inte vad som är allmänt känt utan mera vad som är normalt av vad som plockas in i Sverige och krängs på blocket och av handlare med bla annat av sk. milintyg från BMW (disavläsningsprotokoll) :). Man har lärt sig känna igen "lössen " på gången som man brukar säga.
Länk

Min egen 540 rullade 5000 mil årligen de först 3 åren och det är mera normalt än onormalt för en sådan bil likväl som dieslarna. Alla billiga lågmilade importer som är 30-40 tusen billigare än vad de kostar i Tyskland är inte ärliga bilar, tills motsatsen bevisas i mina ögon mumera.

///MVH Hasso
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Ja, inte betvivlar jag att det plockas in ett stort antal bilar som av någon anledning "tappar" tusentals mil någonstans på vägen mellan sista säljare i Tyskland och första säljare i Sverige. Jag skulle hellre göra min bilaffär själv i Tyskland än köpa en importerad bil i Skåne. Det är inte så många extra mil från Skåne till Tyskland och inte är det mycket krångligare att köpa i Tyskland än i Sverige.
Men det är en lite annorlunda argumentation än "det är allmänt känt att bilar rullar mer i Tyskland".
Jag försvarar inte denna bil (jag har inte ens läst annonsen) men skall man säga något om den (eller vilken annan bil som helst) bör det vara sakliga argument.
hasso,

fel i sak, medeltysken kör i snitt färre antal mil/år än medelsvensken. Därmed inte sagt att alla importerade BMW gått korta sträckor. Myten om tyskarnas långa snitt körsträcka är en riktigt seglivad myt.

Nockenwelle,

du har rätt svenskarnas snittkörsträcka/år är högre än svenskens. Jag skapade en tråd här om detta med tillhörande länk för några år sedan. Tyvärr inte så välbesökt. Få länder kör mer/år än Sverige.

No
5.161
Nockenwelle
Ja, jag kan inte förstå varför tysken skulle köra mer än svensken. Med tanke på att vårt land är betydligt mer glesbefolkat borde vi behöva köra mer med våra bilar.
Med det är klart att vår bild av tyska bilars mätarställning riskerar att färgas av långmilare som importeras, mätarskruvas och sedan säljs i Sverige. Det blir då lätt att få intrycket att tyska bilar vanligen går långt, men det är knappast de mest representativa vagnarna som kommer hit. Skall man oärligt tjäna pengar på import och mätarskruvning blir det knappast "normalbilen" som man letar upp, utan de som kan köpas extra billigt i Tyskland, dvs i stor utsräckning just långmilarna.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Simon_en, bristen i det sittet du skrev om är att räknar med hemmafruarnas Fiat Punto som rullar 100 mil per år, och jag bryr mig noll och intet om hur mycket hon kör. Det enda jag är intresserad av är hur många mil en välutrustad BMW eller annan dyrare/lyxigare bil rullar per år. Min erfarenhet säger att dessa sällan rullar kortmil, dvs runt 1000 mil per år, utan det är vanligare att de rullar 4-5000 mil per år. Fast självklart finns kortmilare, men de är så äckligt dyra att de ofta är billigare i Sverige. Det gäller speciellt dieselbilar.

Johan, jag har inga direkta tips, men på den mätarställningen ska skicket vara verkligen bra. 6500 mil är så lite att den ska vara nära nyskick. Dock slits bilar med ålder också, så det får bli en avvägning. Jag skulle göra en samlad bedömning av hur blästrad fronten är, skick på förarstol och ratt, hur tajt drivlinan känns osv. Men det är mycket svårt att få en heltäckande bild utan registerforskning.

Hur du registerforskar står i den numera uppdaterade Importguiden i vänstermenyn.

mvh Johan
No
5.161
Nockenwelle
Fast det finns gott om småbilar som rullar få mil i Sverige också och därmed drar ner snittet, så hemmafruarnas Fiat Punto har motsvarigheter i Sverige också. Det är alls ingen självklarhet att spridningen är större i Tyskland än i Sverige och att exempelvis BMW rullar mer per år i Tyskland än i Sverige.
En sak som jag slagits av vid Autobahnkörningar är för övrigt att man ser väldigt många fler småbilar med medelålders kvinnor i, än flådiga BMW.
Johan (AutoPower),

det är ingen brist i mitt resonemang alls. Jag vet också att tyska lyx/sportbilar ofta körs många mil/år. Dock är det viktigt att inte använda felaktiga fakta i sin argumentation.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.