AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.960

Automat läge, SMG e46 M3?

Sida 1 av 2
Kan denna SMG låda fungera som en vanlig automat dvs växla upp och ner utan att jag gör något...eller växlar den bara när man gör helt fel?
de
176
debren
Audi R8 V10 Plus 2013
Audi A5 TFSI Quattro 2018
Ja.. den kan funka som en automat.
Dock tyckte jag i alla fall att den inte är så smidig
vad det gäller växlingar och så.
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Funkar exakt som en automatlåda om du vill, men som debren skrev är den inte så smidig, har dock inte testat att ställa in lådan i de mjukaste läget.

Daniel

Länk
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
brukar ha den i A2 i Automat läge, funkar klokren, brukar växla strax under 3000rpm då om man gasar lugnt, gasar du mer så drar den ut något mer, funkar perfekt för stadskörning och A3 brukar funka för motorväg och sånt.
Den som inte tror på SMG och auto alt man växlingar läs detta:

Länk

Efter ca:2500mil i en M3E46 SMG skulle jag aldrig köpa en M-bil utan SMG.

Perfekt i alla lägen:))

Lars Jakobsson
Instämmer med föregående talare :)

80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Launch CTRL är riktigt fränt!
Det sägs ju att man inte ska göra det för ofta (stora påfrestningar mm) men har ni hört om ngn som kört sönder lådan eller är det bara kopplingen som går sönder??
Själv har jag tyvärr endast gjort det en gång. Rekommenderas att testa detta!
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag har inte testat launchen än...är det stor skillnad mot läge 6 manuell från stillastående??
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Körde också min i A2 läge. Perfekt när man bara vill gilda eller kör i stan.

Mvh

Jonas
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
har inte heller testat Launch än, känns som jag klarar mig gott utan =) dock vill jag prova detta en gång åtminstonde har bara inte haft läge än. Kör i övrigt bilen för det mesta i A2 och ska jag paddla har jag den i S3. Instämmer med Starre i övrigt, enda Lådan jag skulle kunna tänka mig byta den mot är SMG III isåfall.
Thanx!

Su
58
Sunn
M3E30 -90
M3 CSL -04
535d -06
Lite info som jag hittade på nätet innan jag köpte min M3a men SMG II

www.m3smg.com/diy_guides.html

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Sunn. Bra länk Tack. Va ba tvungen att citera AP när de testade M3an, "Enda anledningen till att man itne ska ha SMG är om man är teknik fientlig" En gång SMG alltid SMG =))
Lars Jakobsson
Det är en enorm skillnad att använda LC vid start...går inte att jämföra men vanlig burn...

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
lars>> men finns det någon siffra på hur ofta/många ggr man kan använda den utan att riskera allt för stora slitage???
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
bomis, nej det tror jag inte, det är jo samma sak som med den Manuella, men det ska väll gå att få en riktig bra start utan LC om man justerar den med gasen, vad kan det skilja 0,2 till 100
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Tror ni tiden 0-100 är 5,2 med LC eller utan?
Har läst i svenska biltidningar att m3e46 presterat än bättre tider än 5,2 alltså att den tiden ska vara underskattad, tror ni det kan stämma?
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
med manuell låda har den presterat till och med 4.8 sec 0 till 100 men tyvärr inte med smg.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
80s>> i automotorsports test av nya 335:an skrivs det att m3:an är i verkligehet snabbare än 5,2 sek 0-100 än vad fabriken angett, snabbaste uppmätta tid jag hört är 4,7, personligen ligger jag o klockar tider på 4,8-4,9 sek....med v-power i tanken :-) och en motortemeratur på runt 100 grader...

i bl.a denna finner man info om att den är snabbare...

Länk
cado:

Det finns tester med SMG som nästan kommer ner i samma siffra som den manuella. Det finns en gammal tråd om detta ämne där det fanns/finns länkar till de testarna.
bomis:

Bmw kan utläsa från någon data box i din bil hur många LC starter som man har gjort. Har ett vagt minne att man inte ska göra mera än ca:40-50st LC på M3:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.