AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.327

Startproblem 735-88 Vad gör man?

Sida 1 av 2
bm
24
bmw735
735iA-88
Håller på att bli tokig på bilen! Först funkade inte bränslepumpen, men den trycker fram bränsle om man byglar mellan 30 o 87, kollade sedan om det var gnista vid tändstiften men det var det inte, kollade sedan om tändspolen gav någon gnista men det gör den heller! Var/hur ska man felsöka vidare? Batteriet är nyladdat, Har det något larm/startspärr att göra?Eller finns det något ytterigare man kan kolla? Är tacksam för alla råd som jag kan få av alla kunniga bmw intresserade!!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
12V på spolens + när du har tändningen på? VR-sensorn för vevaxelns läge okay? Dvs cirka 1000 ohm i den.

Mitt tips är att ladda hem ETM (sök) och börja mäta alla signaler och givare som kan ha med startandet att göra. Startspärrs spåret bör helt klart undersökas.

//Magnus

bm
24
bmw735
735iA-88
Har kollat har ingen ström fram till tändspolen. Har rivit lite under instrumentbrädan o hittat billarm det är ett Touchgard 400 + antal dosor.Vr-sensor är det =kamaxelgivare, kan den påverka att man ej får ström till tändspolen? Var sitter den? Är tyvärr ej så kunnig på bil-el, hur felsöka om det är larmet som spökar, fjärrdosa funkar samt att bilens c-lås öppnar o låser + horn, finns det någon som vet något? Har tyvärr 8 mil tll närmaste bmw-verkstad
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Om bränslerelät är kaputt slår även gnistan ner,prova att starta med bygling.Bor du långt från Gävle?annars har jag kunnat koppla upp den.

Mvh/Micke
bm
24
bmw735
735iA-88
Bor ca 6-7 mil från gävle strax utanför Ockelbo, någon sa att man skulle bygla mellan 30 o 87 blev inge bättre.
Paap Reeder
... när du byglade ... lät det då i btr? (Man kan höra bränslet "rinna" i railen)

MVH /// Paap R
bm
24
bmw735
735iA-88
Har varit ute o kollat lite under huven på eftermiddagen, byglade vid bränslerelä, lossade bensinslang vid motorn, det kom bensin,
bm
24
bmw735
735iA-88
Är det någon som vet hur man kopplar förbi bilarmet (touchgard 400) för att se om det är den som orsakar startproblemet?Kan det annars vara någon styrbox/databox som kan vara fel? Börjar nu bli desperat på den här bilen!
bm
24
bmw735
735iA-88
Har kollat larmet, den funkar som det skall, Finns det någon databox/modul som styr tändningen? Är det någon som vet något? någon borde väl haft liknande problem någon gång? Synd att man har minst 8 mil till en bmw-verkstad! Får väl leta efter en biltrailer, och dra iväg f-nskapet.
Paap Reeder
... prova att lägg plus direkt på tändspolens plusingång. (Lägg dit en 10A säkring på tjuvkopplingsledningen)

MVH /// Paap R
bm
24
bmw735
735iA-88
Har provat att lägga plus direkt på tändspolen,Det blev blev ej någon skillnad.
Paap Reeder
... kolla så du har + till insprutarna.

Finns det + dit i nyckelläge II ... så har startspärren "gått in" och låser boxen till att inte ge gnista eller - till sprutarna.

MVH /// Paap R
bm
24
bmw735
735iA-88
okej skall kolla upp det, bara regnet ville sluta nån gång.
sp
40
spit
730iA-88
hej!

Läst ditt problem har du kollat impulssladden ,om den inte ger ca 12 till 13 volt till effektförstärkaren(tändmodulen) som i sin tur puschar på med rätt impedans till tändspolen som i sin tur ger rätt ohm till tändstiften ,så det blir rätt gnista för att bränslet skall antändass? En fråga lovar den när du startar?? på nått sätt eller händer det nada??

Tror nog att mr paap reeder vet vad jag pratar om,en tanke jag bara kom på kanske jag har fel.

Hälsningar mr spit.
sp
40
spit
730iA-88
Jopp!

Normalt sitter impulsgivaren där svänghjulet är den får ej vara skadad på nått sätt då e det kört ,glömde o säga det.

Mr spit
sp
40
spit
730iA-88
Hej igen!

Larmet har ej något att göra med ditt problem det ända som kan vara har med startspärren ,men kolla att du har gnista till tändstiften ,finns på biltema o köpa en enkel grej billigt för det och sen går du baklänges o kollar ström o gnista.

ett lite tips.

Mr spit
Paap Reeder
... fast en Motronic har väl ingen tändmodul?

Däremot kan det vara så med Motronicen att de 2 impulsgivarna på svänghjulet inte fungerar eller är kass men som du skrev så har detta inträffat från att "omekat" läge så ingen har varit där och rotat.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Kan vi utesluta att någon "pillat med nått i motorns bakkant"?

MVH /// Paap R
bm
24
bmw735
735iA-88
Ingen hade varit o pillrat med något under huven tidigare, felet kom helt plötsligt då jag hade använt bilen på ett par dagar.
sp
40
spit
730iA-88
Hej!

Oki tack paap reeder jag tror att det inte skadar o kolla har själv råkat ut för det problemet utan att jag mekat där ,menar hur den ligger fast ,sladden kan skava osv. jag är ingen proffs på bmv, men du kan ju så jag la bara ut en tråd om det kan hjälpa.

mr spit.
Paap Reeder
Ibland när man mekat "där bak" så har man förväxlat dessa kontakter och då får inte boxen info om att motorn roterar - denna givaren "räknar kugg" och den andra "räknar ÖD" - och då slår inte boxen på tändning och bränsle.

Om larmet "gått i" så skall inte startmotorn dra, eller gnista eller bränsle komma fram heller.
Finns dock litet olika utföranden på larm ... men på mitt original E28/86 ... den med magnetnycklen skall det fungera så.

Ja ... knepigt fel. Speciellt som det kommit "från ingenstans" s a s.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.