|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stephan: Då borde väl en auktoriserad BMW handlare åtminste besvära sig med att kolla bilen innan dom byter in den eller åtminstone kolla upp den innan dom säljer den, är väl det minsta man kan begära annars är det förbanne mig tjänstefel av en auktoriserade märkeshandlare. Men jag kan hålla med om att ett år är lite långt för att reklamera en bil , men när går prepektionstiden ut för bedrägeri ?? Vilket det är att sälja en mätarskruvad bil utan att uppge detta , speciellt av en auktoriserad BMWhandlare. ///MVH Hasso Länk |
|
Om medelsvensson köper en beg bil från en aukt handlare ska han def kunna utgå från att miltalet stämmer. I det här fallet hade dessutom handlaren, skriftligt eller muntligt?, _garanterat_ att så var fallet. Det kan ju knappast vara så att handlaren kan hävda till köparen att: "Du skulle inte trott på oss utan din plikt är att kolla själv så att det stämmer". Skulle det vara som du säger Stephan så fråntar du ju säljaren allt ansvar för bilens status (mil, belåning etc). Vad ska vi då ha bilhandlare till? Att kolla miltalet är enkelt, ok, för den som kan det och som läst på. Många vet nog inte ens att det skruvas på bilar utan lever i tron att folk är ärliga - även bilhandlare i vissa fall...... Vore jag den som sålt bilen skulle jag snabbt som ögat kompensera köparen så denne blir nöjd och se över mina rutiner för kontroll av de bilar jag säljer - om jag är seriös - vilket man kan misstänka att en BMW åf försöker vara. /Touchdown |
|
|
Hasso: Självklart så skulle BMW kollat miltalen men jag vet hur lite tid en bilhandlare lägger ner på ev. inbytesobjekt, så självklart så skulle BMW ta tillbaka bilen asap. Du är väl inte heller förvånad att det säljs skruvade BMW's via aukt. ÅF? Touchdown; En handlare använder man om man har en inbytesbil eller vill belåna bilen bl.a. Självklart så ska ett testprotokoll användas som underlag på en bilfirma men endast som hjälpmedel inte som bibel. Min bil: Länk |
|
|
STEPHAN, beträffande ditt svar till Touchdown: "En handlare använder man om man har en inbytesbil eller vill belåna bilen bl.a. Självklart så ska ett testprotokoll användas som underlag på en bilfirma men endast som hjälpmedel inte som bibel." En av de absolut främsta anledningarna till att använda en auktoriserad handlare anser jag vara för trygghetens skull. Som kund ska jag då inte ens behöva fundera över ifall bilen är skruvad eller ej. Beträffande testprotokollet så visst, man kan inte begära att det ska vara en "bibel", men en sådan viktig sak som miltalet ska det inte vara något snack om då gemene man knappast har en susning om hur man kollar upp det. Och vem om någon kan kolla upp miltalet bättre än en auktoriserad handlare? Sedan anser jag inte att en faktor som pris ska avgöra om man som kund borde "anat" ifall något var galet med bilen, det finns ju så många faktorer som gör att handlare behöver omsätta sitt lager och därför "dumpar" vissa bilar som de exempelvis legat länge på eller har flera av. Tycker det vore riktigt pinsamt om trådskaparen inte kompenserades. |
|
| Annars är det väl bara att lägga ut namnet på den aukt handlaren här så kommer de ju få rejält dålig publicitet... | |
|
Instämmer _helt_ med de två sista inläggen /Touchdown |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det står garanterat skruvade svensksålda bilar tillsalu hos auktoriserade handlare som enbart ägaren och den som skruvat bilen vet om, värre att kolla upp en bil som backats ett par tusen mil varje år mellan besiktningar o service i det fallet ska kan inget belasta handlaren, men när det gäller att byta in en importbil bör ju varningsklockorna ringa extra och när det tar 10 minuter för handlaren att lätt kolla upp historiken så är det dåligt tom uruselt. ///MVH Hasso Länk |
|
Ojoj vilken diskussion det blev. Jag kan ju bara hålla med om att jag som köpare kan väl inte ha någon skylldighet att kolla upp om milen stämmer när jag köper den av en aukt bmw säljare. Sedan håller jag ju även med om att det kanske har gått för lång tid för att kräva återköp, men samtidigt har dom sålt en bil dom garanterat stämmer på milen, men som sedemera visat sig vara falskt. Förvisso fick jag ju byta ut både lådan o generatorn relativt fort efter köpet, men inget jag reagerade nått märkvärdigt över just då.. Första bmw´n jag äger och de e klart att bilar kan krångla även om dom är relativt nya. Först nu på sistone när dessutom turbon lagt av som jag på allvar börjat misstänka att den gått betydligt längre. De är ju nu jag börjat höra mig för och allas åsikt är ju att alla dessa saker som gått sönder ska hålla betydligt mycket längre än de mil som mätaren visar. Alla är ju inte vana bilmekaniker och vet hur saker o ting fungerar. Jag undrar; har säljaren skyldighet att kontrollera så serviceboken stämmer innan försäljning? |
|
|
Enligt min uppfattning. Nej! Du köper vad som kallas för "lös egendom". Undersökningsplikt av olika typer finns för tex fastigheter/hus, "fast egendom". Det enda som du ska göra är att förvissa dig om att du inte köper tjuvgods. Jag anser att i och med att du köper från en auktoriserad bilhandlare så ska du vara garanterad en ärlig produkt. Har du pratat med handlaren? Vad säger dem? Mail kan vara bra också, då får du deras svar skriftligt vilket kan vara bra att ha i ett senare skede när man undrar vem som sagt vad, /Touchdown |
|
|
Har inte kontaktat handlaren ännu, tänkte jag skulle undersöka alla möjligheter o synvinklar innan jag gör det. |
|
|
OK, då tycker jag du ska maila dem eller skriva ett vanligt brev där du beskriver hela händelseförloppet och skickar med _kopior_ på relevanta handlingar (ditt kvitto/kontrakt, garantirep samt dina bevis på att miltalet inte stämmer och vad som fick dig att börja nysta i bilens historik). Hänvisa till det _garanterade_ miltalet vid köp och fråga vänligt hur de tänker lösa detta. Ge dig inte in i en muntlig diskussion/förhandling utan någon kompis som är med dig om du känner dig osäker. /Touchdown |
|
|
Rambodanne>> Enligt konsumentköplagen har du möjlighet att reklamera felaktiga varor inom tre år. Den vara som du köpt, dvs bilen, avviker från vad ni avtalat om vid köpetillfället. Detta eftersom miltalet inte överensstämmer med vad säljaren angivit och också vad som angivits i köpeavtalet. Du måste dock inom skälig tid från det att du upptäckt felaktigheten reklamera den felaktiga varan/bilen till säljaren. Om du reklamerar muntligen bör du bekräfta även vad som sagts skriftligen så att du vid senare tillfälle kan visa upp brevet som bevis. I detta fallet kan ju säljaren knappast avhjälpa felet. Häva köpet kan du endast göra om felet i varan, dvs de felaktiga miltalen, anses vara av väsentlig betydelse för dig. I annat fall kan du kräva prisavdrag + ersättning för omkostnader. Om du verkligen vill häva köpet så kräv initialt att säljaren ska ta tillbaka bilen men du får dock vara beredd på att ev. "betala" för den tid och milsträcka som du kört och nyttjat bilen. Om ni inte kommer överens med eventuell hävning kan du begära prisnedsättning och om det inte är osannolikt att bilen kan ha rullat uppemot 30.000 mil så är det inte heller orimligt att utgå ifrån att begära att du ska ha lika mycket pengar tillbaka som mellanskillnaden i marknadsvärde mellan en bil som gått 30.000 mil med oren historik och ingen servicebok (dvs i praktiken nästan en osäljbar bil) och vad du fick betala för. Och om säljaren börjar surra om "undersökningsplikt" m.m. så stå på dig för här det inte fråga om bilens skick, funktion och om du borde upptäckt att blinkersen fungerade vid leverans eller inte. I det här fallet är det klart och tydligt avtalat om att du har betalat för en Bmw som har gått ett visst antal mil (jag antar att miltalet står i kontraktet), något som säljaren uppenbarligen inte levererat till dig. T4 -99 |
|
|
Jag har idag vart i kontakt med både Allmänna reklamationsnämnden och en konsumentköpledare och både säger i stora drag precis det som står i inlägget här ovan. Dock trodde de båda att ett återköp från säljaren inte borde vara så svårt att få till, om bara allt vart solklart att bilen rullat väsentligt längre och detta går att bevisa. Om säljaren skulle vara motstridig fick jag rådet att isåfall göra en anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, och då brukar det mesta lösa sig enligt dom. Denna process med anmälan, om det nu skulle behövas kunde dock ta uppåt ett halvår innan en lösning brukar komma. |
|
| Om en auktorisered BMW handlare sålt bilen och garanterat miltalet så borde det itne vara några problem alls, bara det står på kvittot/ i papprena att dem garanerar miltalet | |
|
Någon som vet om det är möjligt att få protokoll från den Tyska bilprovningen, och isåfall hur man bär sig åt`? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.