AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.048

Stämmer milen?

Sida 1 av 2
Har nu i bra precis ett år ägt en 530 d -02. Bilen är köpt på BMW bilfirma men strax före det inporterad och inbytt. Milantal enl mätare vid köp ca 14000 mil, nu nästan 17000. Några veckor efter köpet "rasade" auto.lådan, varpå jag fick en ny på garanti. Efter ytterligare några veckor lade generatorn av, fick även den ny på garanti. Nu har turbon lagt av och måste bytas ut, tyvärr går inte detta på någon garanti. Vid köpet garanterades att miltalet stämmde. Men nu när alla dessa större fel inträffat under så kort tid börjar jag bli misstänksam. Vad tror ni, och vad kan man ev göra?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De ber mot ersättning att få utdrag på servciehistoriken från BMWs databas.
Jag kan tänka mig att BMW kollat upp detta själva annars kan dom inte garanterat miltalet. jag kan hålla med dig om att det är lite för mycket trasigt på enbart 17.000 mil. Nu är GMlådorna som sitter på dieslarna tyvärr inte så hållbara, specarna ligger precis på gränsen (390NM) för vad motorns vridmoment ger. Är det dragkrok på bilen ?? iså fall kan den ju ha används att dra tunga släp med.

///MVH Hasso
Länk
Miper335
Jo helt ofattbart att Bmw som bygger bilar med extremt många hk inte kan förse bilarna med en låda som håller.
Fick tipset då jag skulle köpa en 330DA att låta bli just p.g.a att lådan är "svag"
Om jag sen dessutom kom på tanken att chippa skulle lådan absolut inte palla för de 500Nm....enligt flera.

Märkligt anser jag liksom att Turboras verkar tämligt vanligt.

Bmw skulle som sagt inte bytt något mot garantin om inte milen stämde.
Trist ...vitsen med Diesel försvinner ju en del när man åker på sådana kostnader.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är ju bra att garanti täckt dina tidigare problem. Felen kan nog inträffa på dom milen.

Bra åtanke för att förlänga turboaggregatets livstid är att köra 30 sekunder tomgång innan och efter man börjar belasta motorn för då hinner oljan nå ut till alla kritiska smörjpunkter samt även kyla av om man kört hårt eller belastat motorn mycket. Nu tänker väl inte stressade tyskar med vollgas på autobahn på detta utan bara lämnar in och byter ut när något går sönder eller byter bil vart annat år innan något händer.

Jag läste om någon på forumet som skickat aggregatet till någonstans i forna Jugoslavien och fått det renoverat för en förhållandevis överkomlig summa inklusive frakt? Jag gjorde en sökning enligt ovan "sök inlägg" men fann inget.

Mvh
Asken

A true man listen twice as much as he speaks.
Jag har redan begärt att få utdrag på servicehistoriken, hämtade den idag. Den säger dock inte så mycket eftersom det bara är specat två service tillfällen. En i början på 2003 och nu den sista servicen jag gjorde början 2007. Jag trodde man skulle få specat alla servicetillfällen och mätarställning, eller? Jag har väl inte betalat denna kostnad för att få veta när jag senast hade den på service, det vet jag väl själv.

Jag ser dock direkt att serviceboken jag har inte stämmer med utdraget från BMW. Enligt serviceboken är mätarställningen i november 2003, 41820 km, och enligt BMW utdraget är ställningen juil 2003, 73764 km. Tycker detta känns oroväckande..

Och svar på ovan fråga så har bilen dragkrok.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det du ser i utdraget är väl garantireparationer, och inte service. Servicetillfällen har du i servicehäftet. Ring verkstäderna som stämplat i häftet och kolla km-ställning med deras uppgifter.

När de kollade min knappade någon i Stockholm in fel chassinummer så jag fick fel uppgifter. Be dem dubbelkolla!
Nu har jag gått igenom serviceboken som följde med bilen, och kommit fram till att den måste vara falsk. Mätarställningen stämmer långt ifrån varandra om man jämför utdraget från garantireparationen och enl boken utförd service vid ungefär samma tidpunkt. Det diffar drygt 3000 mil. Har dessutom kollat upp den verkstad i tyskland där den enl boken är servad. Finns ingen verkstad med det namn eller adress som anges i stämplen. Enligt Eniro utland finns heller ingen ägare till det telenr som anges. Jag undrar nu om den firma som sålt bilen till mig har någon skyldighet att kontrollera så serviceboken stämmer innan dom säljer? Jag tror absolut bilen gått längre än vad mätarställningen anger, frågan är hur jag kan gå vidare.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta är ju faktiskt ganska intressant om bilen är såld av en auktoriserad BMW handlare i Sverige som garanterat mätarställningen enligt ditt första inlägg. Det är ju isåfall bedrägeri och åtalbart eftersom dom inte kontrollerat mätarställningen men ändå garanterat den.

///MVH Hasso
Länk
Bilen är såld av auktoriserad BMW säljare och man tycker ju att dom borde kolla upp serviceboken innan försäljning.

Kikat runt lite här på siten nu och undrar om det går att kolla upp denna bilen med DIS, enligt vad jag kan se så är modellen en E39 och då borde det ju gå. Borde säljaren gjort innan försäljning, men värt ett försök.

Men vad tror ni? Hur hade ni gått vidare?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
DIS visar enbart aktuell mätarställning inte hur långt bilen har rullat och det är förmodligen enbart det som BMW har gått på vilket inte är värt nånting som referens och det är dom medvetna om, om de inte lever i en glaskupa på en annan planet vill säga.
Enda säkra sättet är vad du nu gjort, garanti/serviceutdrag, samt ringa på stämplarna i boken. Att en 530 D rullar 5000 mil om året är inte alls ovanligt och som du ser har den rullat 7300 mil redan i juli 2003 och att den skulle rullat mindre kommande år innan import är inte troligt
Skicka gärna en powerpost med regnumret till mig, kan var intressant att spåra importören.

///MVH Hasso
Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Det första du bör göra nu är väl att ta kontakt med säljaren. Är det en auktoriserad Bmw handlare som har slarvat med milkontrollen bör de ta på sig allt ansvar. Tror knappast de vill att ryktet att Bmw säljer skruvade bilar ska sprida sig.
Kanske kan ni komma överens om någon ersättning.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

bara att beklaga, men det finns bara en acceptabel lösning; de får ta tillbaks bilen och återlämna pengarna. Du kommer aldrig att få ordning på bilen, den kommer att fortsätta strula hela livslängden. Diffar det 3000 mil redan efter ett år kan den faktiskt ha rullat 5-7000 mil per år, så det lutar åt 30000 mil snarare än de 17000 mätaren står på. Otroligt tråkigt, och ofattbart att BMW har missat detta. Vilken BMW-handlare rör det sig om?

mvh Johan
Jag ska försöka forska runt lite mer innan jag kontaktar säljaren. Trots allt kan ju mätarställningen på bilen stämma, och bara serviceboken vara falsk. Även om detta nog är högst osannoligt kanske, men bäst o kanske ha lite mer på fötterna innan jag går vidare till säljaren.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Importör och regbesiktad av Madjed Madjed RÅÅ bilcenter i Helsingborg, svartlistad av Råd o rön mm och då behöver man nog inte fundera på om miltalet stämmer eller ej......

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Rambodanne, precis som du säger, det är högst osannolikt. Till och med helt osannolikt. Varför skulle någon förfalska en servicebok utan att fiffla med mätarställningen?

Häv köpet, innan det går för lång tid, och tacka din lyckliga stjärna för att du köpte den från en seriös firma istället för en ruffel-nisse....

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Sorry, jag har helt missat att du har ägt bilen ett helt år, utan jag hade fått för mig att den var nyinköpt. Självklart kan du inte häva köpet då. Jag beklagar verkligen att jag missade det.

Tyvärr är det inte mycket att göra, det är bara att gilla läget. Troligtvis rör det sig om ett värdetapp på 30-50 lappar, och en reparationsbudget som kommer att bli fruktansvärt hög. Det enda sättet är att ta en diskussion med säljaren om vad hans "garanterade mil" egentligen innebar.

Mvh Johan
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Håller inte riktigt med Johan. Garanti är en sak, men om bilen sålts med uppgifter om miltal etc som sedan visar sig inte stämma, då är det fråga om bedrägeri vilket jag tror har en annan preskribtionstid ;-).

Jag tycker du ska kontakta säljaren och påpeka allvaret i situationen. De har sålt en bil till dig som de mycket enkelt hade kunnat kolla upp historiken på och konstaterat att allt inte stod rätt till.

/Touchdown

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Touchdown;
Det finns något som kallas "inom skälig tid". Dvs att komma efter 1 år och reklamera bilen anses nog inte som skälig tid. Snarare inom 1-2 månader.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jo men det är väl först nu som saker börjar rasa på bilen och han får anledning att misstänka att allt inte står rätt till. Dessutom finns det väl knappast någon lag som säger att du själv ska undersöka om miltalet verkligen stämmer när du köper en beg bil. Hursomhelst så är det en stor badwill för ÅFen att ha sålt en skruvad bil. Jag tror köparen har ganska stora chanser att bli kompenserad. Vi får väl se hur det utvecklar sig!!

/Touchdown

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Sorry, såg att det började hända saker ganska tidigt. Men samtidigt har de "garanterat" miltalet. En sådan "garanti" kan väl knappast gå ut efter en viss tid?? Han kan ju bevisa att bilen var skruvad vid köpet.

/Touchdown

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Touchdown;
Det ligger väldigt mycket ansvar i form av undersökningsplikt som köpare bl.a. att bilen inte är stulen etc (hur många gör det när man köper bil?!).
Man kan inte bara lunka in hos en handlare och köpa en bil osett och sen komma och hävda massa saker. Sen handlar det också vad man betalade för bilen vid köpetillfället. Är det betydligt mindre än genomsnittpriset så kan man inte kräva att skick o dyl är därefter. Miltal är inte speciellt svårt att kolla vilket vi sett bevis på här och i tidigare trådar.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.