|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Vad är automatlådan specad för på E39 540iA? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
5HP-24=A5S440Z = 440NM på inkommande axel. ///MVH Hasso Länk |
| De ligger ju rätt nära gränsen de också. | |
|
Perfekt! Vi kör tills det brakar! :) |
|
|
Seriöst, ni som tänkt er denna konvertering på en 540. Har ni automat och tänkt er att köra ikapp vid rödljusen är det inte frågan om, utan hur snabbt ni får börja söka på www.bildelsbasen.se efter en ny låda. Har ni inte rödljusambitioner må saken hamna i en annan dager. Min gode vän Lövan som gjorde just en sådan här installation på sin 540 kan skriva under på den här saken. MVH/ Qvarnis |
|
| Är det just starter som sliter mest på lådan då? Fullgasaccelerationer vid redan "hög" hastighet är inga problem? | |
|
Har inte tänkt mig en rödljusräser, man har ju inte ens diffbroms! Däremot blir det ju en hyfsat snabb bil på E4:an :) |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Qvarnis: Jag förstog du skulle referera till Lövan :) Jag bara väntade på ditt inlägg :D Den trevlige gasglade "lantbrevbäraren" Löfgren knäckte ju bakaxeln första dagarna han köpte bilen i ett stort rökmoln på kajen utanför jobbet och det utan kompressorn.Dessutom tog han bild på det som ligger i min skärmsläckargalleri:) strålande referens av bilmisshandel. Så den referensen tror jag vi glömmer, jag kan nog räkna upp 5 som fungerar utan UA istället, kör man skiten ur bilen utan att använd hjärnan så finns det inget som håller, likväl som att den inte håller för vägräcken utan bucklor,sedan är det ingen som vet hur många mil den bilen rullat. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso Lövan må köra som en vilde men någon bilmisshandlare är han inte på så sätt att han överkör, övervarvar och har noll koll. Han ger järnet och pressar grejorna till max. Och då gick det sönder, precis som det (kanske) kommer att gå sönder för någon annan som kör likadant. Precis som det kommer att hålla för någon som kör mera sansat. Lövan knäckte en låda när vi var ute och testade hur hans bil gick vs min E39 M5 på Lidingövägen och det vara bara full gas från regionen 20-30 km/h upp till kanske 200. Jag vill inte spela viktig men vet man med sig att man kör sin bil fullt ut ibland finns det bättre vapen än en E39 540 med automat att välja om man vill åka problemfritt. Så långt kan du väl hålla med? MVH/ Qvarnis |
|
| Qvarnis: Hur gick racet innan de rasa? | |
|
Jag som en av dom 5 som åkt enligt hassos UA, d v s länge och nöjd körde 6k(9-15kmil) mil med min kompressorkonverterade(Ess bytte dock kompressorn efter ett svagt missljud i ett lager efter 300 mil) 540 touring inklusive ett 30-tal varv på bana i full karriär utan att något mekaniskt gick sönder blir då något undrande varför det inte skulle hålla? Ägaren efter mig körde Strippen och en del annat och då började delarna gå sönder. Tror det första som gick var kylaren om jag minns rätt. Är man van att för alltid hålla full gas kan jag nog anse att en jänkebil preppad för race kan vara det lämpligaste är min tes. Finns ju inget tråkigare än när grejorna inte håller. Mvh Asken |
|
| Att kylaren gick sönder är ju inget onormalt ens på original vad jag förstått så de behöver inte ha med överladdningen att göra. | |
|
Den byttes strax innan jag tog in bilen till Sverige hos den tyske handlaren. Det jag menar att det plötsliga ökade trycket blev utlösande faktor. Mvh Asken |
|
Qvarnis: . jovisst det kan jag instämma i, det finns alltid sånt som är bättre. Men en kompressormatad 540 är en attans trevlig maskin, för en rimlig kostnad för det antalet hästar som man får för pengen. Och kör man bilen vettigt och underhåller perfekt så kommer man långt med en sådan också. Ska man skrämma upp nått med mekaniskt trimming till samma nivå så kostar det betydligt mera, och är inte lika körbart och bekvämt. Och prisskillnaden upp till en M5 mot en 540+ komp vägde då inte riktigt upp det heller, även om M5an är att föredra. Å andra sidan kan man ju kompressormata en sådan osså :) ///MVH Hasso Länk |
|
ravve: M5an segade sig sakta ifrån vid alla varvtal och hastigheter. Vi trodde det skulle vara tvärsom. MVH/ Qvarnis |
|
| Qvarnis> Hur mycket effekt skulle han ha i 540:n ? | |
|
Ivar Findin M5: Kommer inte riktigt ihåg, men en smula mera än en M5. Kanska 440 hk enl ESS?? Det är möjligt det stämde, han hade Touring och automat och touringen väger kanske mera än sedanen. Vrålade på bra gjorde den hur som helst! MVH/ Qvarnis |
|
| Jag har en komp,+ic i min 540.har kört i från m5 på väg ner till skanör | |
| Härligt Tommy. Hur är dina åsikter om automaten osv? | |
|
jadu, ingen här kan väl säga att en specifik bil kommer gå sönder, eller kommer hålla.. oavsett vad alla kompisar och folk som haft det monterat har haft för erfarenheter. det enda man med säkerhet kan säga är nog att risken är betydande större efter en kompressormontering att automaten kommer säga upp sig än om den hade varit org?.. det var bara det jag menade, att man måste tänka på sånt ochså, och inte blåsa alla bananer i en skål, utan ha en buffert för ett ev kostsamt ras... förmodligen kan inte dom flesta svenssons heller byta en automatlåda själv, och därav blir kostnadena garanterat rätt ordentliga. bara så man är medveten om det, finns juh en anledning till att ESS har speciella krav och rutiner kring automatlåde bestyckade modeller. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.