|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har någon hunnit testa den? Kanske jämfört med nya 120d också? Någon biltidning eller bilsajt som testat dem? Jag är ev intresserad av att beställa en 120i 3d. Tyvärr finns 3d-versionen inte att se eller prova ännu :( Men 5d-versionen finns med de nya motorerna så de kan man ju iaf testa. Synd att det inte finns en 125i med 6:an i... 130i är lite utanför budgeten :P /Fredrik | |
|
Måste tillägga att jag inte är särskilt förtjust i dieselbilar. Men den "gamla" 120d har ju fått så mycket beröm jämfört med "gamla" 120i. Frågan är hur det är nu med de uppdaterade motorerna. Lite nyfiken på C30 Flexifuel också... Synd att inte 1-serien finns som miljöbil :P /Fredrik |
|
|
Tjenare! Jag har faktiskt provkört den nya 120i och 120d båda med stop & and go funktion. Lite udde upplevelse, men varför inte(?) Måste säga att de nya motorerna var riktigt roliga, 120d var helt underbar med den nya motorn. Har dock inte så stor erfarenhet av 120d med den äldre motorn, men för att dra en jämförelse så är 120i en mkt roligare bil med 170hk. Det märktes verkligen skillnad. |
|
|
fdahl: rekommenderar dig att läsa numret av Auto Motor Sport där de testar Biobränsle-bilar. Min framtidstro för bio-bränslebilar i dess nuvarande form är minst sagt svag. Xtr4: Var har du lyckats köra nya 120i? 120d har jag lyckats få prova två ggr, däremot verkar det tunnt med 120i i stockholmstrakten. Jag skulle eventuellt kunna prova en pressbil nästa vecka. Mvh, /Wille |
|
jockenoren |
Tror inte det kommit några 120d (177 hk) till Sverige ännu. Ett tips är annars att hålla sig till hösten då 123d (204 hk) lanseras... |
|
Nu har jag provkört både 120iM och 120dM (hos BMW i Mölndal). Riktigt skojiga båda två! Över förväntan faktiskt. Jag personligen föredrar helt klart bensinmotorn. Tyvärr har jag inte heller någon erfarenhet av de äldre motorerna. Lite pinsamt att använda stop&go-funktionen. Ej insatta personer kan ju tro att man får motorstopp gång på gång ;) Har också testat en 325i Coupé... Mums! :) WilleW: Vad skriver de i AMS? Det numret är inte det senaste som finns i butikerna nu va? /Fredrik |
|
|
Jag som inte är van att köra diesel blir lite förvirrad av att behöva växla vid 4500rpm när man pressar motorn, annars är nya 120d en riktigt trevlig bekantskap! Om man tittar på hastighetsmätaren så ser man att det går fort... fdahl: Nummer 4 från 2007 (AMS) står det om E85 i vinterklimat, AMS gör tester via finska VTT som visar på rätt otrevliga egenskaper vid kallstart i -7grader. Vägverket håller tydligen på att göra en utredning också, som dock inte tar hänsyn till kallt klimat. Om man ska köpa en miljöbil så tycker jag att man ska tro på den bilen som just miljöbil, inte bara för att slippa biltullar i Sthlm. Mvh, /Wille |
|
|
WilleW: Problemet med kallstart kan man ju komma runt genom att antingen manuellt blanda i mer bensin eller använda den nya E75 (75% etanol, 25% bensin). Men visst, det känns klantigt att de inte upptäckt detta innan bränslet (och bilarna) lanserades här. Jag är inte så övertygad ang miljöaspekterna för dagens "miljöbilar" utan det är mest de ekonomiska fördelarna som lockar. Så tror jag de flesta miljöbilsköparna resonerar, tyvärr. Riktiga miljöbilar ligger nog ytterligare en bit in i framtiden. Det lutar dock mot en 120 eller 320 med nya motorn. Om siffrorna för den motorn stämmer så är den ju riktigt bensinsnål (0,64 blandad körning med 120i, dvs ungefär hälften av vad min 740iA dricker :O) /Fredrik |
|
| Provkörde dessa två när jag var ner till barkaby flygplats ang. 53X51 | |
|
Jag är rädd för att det kommer att sluta med att jag går ifrån mina förnuftiga planer med att köpa en snål 1-serie för att beställa en likadan som du Xtr4 ;) En underbart ljudande sexa jämfört med en dieselfyra är en minst sagt haltande och ojämn match... 125iM hade varit bättre för min plånbok om det hade funnits. Vi får se vad det blir, jag bör ha bestämt mig innan slutet av nästa vecka. Huvudet säger 120dM, hjärtat säger 130iM :D Mvh, /Wille |
|
|
Ja ungefär så jag med höll på att elta fram och tillbaka. Tillslut så blev det ett impulsköp :P Men jag kan ju säga att f r o m första gången jag körde en 130 så var jag fast. Undarbar bil.. Men det är rätt lång tid kvar innan jag får min tyvärr :( /Per |
|
|
Nu är bilen beställd. Det blev en 120i 3-d med M-paket och lite annat godis... Le Mansblå metallic Sensatec Flashpoint M Sportpaket Advantagepaket USB-anslutning Barnstolsfästen ISOFIX Radio Professional Hi-Fi högtalarsystem Stöldlarm Regnsensor Xenonstrålkastare Bakre nackstöd fällbara Solskyddsrutor bak Klimatautomatik med 2-zons reglering Dryckeshållare Farthållare Belysningspaket 4 sittplatser Utan modellbeteckning Multifunktionsratt Leverans i början av aug tror jag. BMW får in de första 3-d demobilarna i början av juni. Och nya M3 i sept :D /Fredrik |
|
| någon ägare som har koll på bränsleförbrukningen i sin nya 120i? | |
|
Goddagens! Då har man kört lite över 100 mil sedan i onsdag med sin nya 120iM. Karmosinröd är den och den färgen lyser verkligen upp bland alla svarta och gråa bilar. Fantastisk bil kan inte klaga på något. Den spårar inte nått speciellt (18tum). En del har ju gnällt på start/stop systemet men efter att ha använt det några dagar så tycker jag att det är konstigt att inte alla bilar har det. Man hinner ju knappt röra kopplingen innan motorn startar :) Nu efter 100 mil så har bränsleförbrukningen börjat sjunka I morse låg den på 0,67 cirka efter lite motorvägskörning. Snittade cirka 0,78 förra veckan. Så vi får se om det håller i sig. Tja vad ska jag säga mer? Köp till Xenon ljusen för dom är helsnygga bilen ser 10ggr snyggare ut och ljuset är fantastiskt, sen får man ju LED baklampor på köpet :) |
|
| hur många bil är inkörningsperioden? | |
|
Det enda som står i instruktionsboken är att under de första 100 milen skall man hålla sig under 4500r/min för att sedan öka efterhand. |
|
|
Någon som vet vilka handlare i Sthlmsområdet som har 120i och eller 120d som demobilar? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Ni som har köpt 120i eller 120d med M-paket genom den pågående kampanjen. Gäller det bara 5-dörrars eller går det att välja 3-dörrars istället? | |
| Det gäller även 3-d. Men inte 130i :P | |
|
Lövet: BMW Danderyd bör ha båda nu. 120dM har de haft i snart en månad, 120iM var på ingång innan jag åkte utomlands för 10 dagar sedan. Mvh, /Wille |
|
|
Okay tack, ska kolla där. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.