|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är ganska ny BMW ägare och köpte min min 120d tyvärr en månad innan BMW dumpade priset med ca 40-50' på 120d. Är detta något som BMW gjort tidigare? En BMW 120d utan m-sportpaket blir ju totalt ointressant på beg marknaden med tanke på nuvarande priser. Nu är det inte hela världen för mig som har tagit ut den som tjänstebil, men iom att jag är egen företagare så kommer den "smällen" att kännas iaf när den väl ska avvecklas i bolaget. Sen tänker jag lite på andra stackare som köpte en 120 innan prisraset, dom kommer att förlora väldigt mycket på BMW's dumpning. Men så kanske det fungerar i bilbranschen, har dock aldrig själv varit med om nåt liknande, och skulle väl inte förväntat mig av det från premiumBMW. :/ | |
|
Visst är det så. BMW borde se över sin prispolitik på 1-serie. Man har ju kört kampanjen sedan augusti ifjol. Men om man tagit den som tjänstebil, så har man normalt 10-12% rabatt på listpriset. Det gällde inte kampanjen som verkade ha en fast rabatt på 10000:- Så skillnaden blir ca 20' i slutändan. |
|
| Känns som mycket oansvarigt av BMW. Inte speciellt roligt för andrahandsvärdet... | |
|
Det är sant, jag fick (som egenskap av juridisk person) ca 10-12 % på listpriset. Men som sagt, det är inte bara jag som påverkas av prisdumpningen. Sen så hade jag kanske konfigurerat min bil lite annorlunda om jag hade haft ett m-paket så här billigt som det är nu. Men jag har iaf m-ratten, den gör ju halva bilen :) |
|
|
Det e snarare 18% rabatt på tjänstebil |
|
|
18%.. då får man förhandla lite bättre än vad jag kunde göra. Iof fick jag vinterdäck och lite smått å gott väldigt billigt... men jag kom inte upp i 18%. Nästa gång jag byter bil ska jag försöka ha lite is i magen, alternativt vänta in ev erbjudanden som BMW verkar komma med ibland. Man kan ju hoppas att 3-serien dumpas bort om ett år eller så :D |
|
|
ja..man får vara lite hård ibland:) |
|
| Var finns erbjudandet beskrivet? Ligger det i prislistan eller ett separat utskick? | |
| Mest i annonser tror jag. Länk | |
|
Fredric 18% rabatt tror jag inte för fem öre på. Vilket ramavtal skulle det vara? Hur många bilar förbinder man sig att köpa då isådana fall? |
|
| Ryk 330ix: inget ramavtal alls..& du får tro vad du vill men så vart det. | |
|
Fredric, då räknar du med kampanjpriset? 47' + 10' i rabatt borde ge ca 18%. |
|
|
Falstaff: vet bara att bilen "normalt" skulle kostat ca 325` & jag får ge 265` |
|
|
Precis. Ditt inlägg tolkades nog som att du hade 18% i rabatt på listpriset för att det var en tjänstebil. Men egentligen har du fått 3-4% i företagsrabatt + de 14% som bilen är nedsatt med i kampanjpriset. Glasklart :-) |
|
|
det tolkades nog så ja:) |
|
|
Fredric Sorry då är jag med. Jag trodde du menade att det fanns ramavtal för företagskunder på 18% men att det blev så på 120d under kampanjen är jag medveten om då jag själv köpte en 120d. Missuppfattning från min sida |
|
|
BMW sänkte priset för att öka 1-seriens konkurrenskraft mot Audi A3 och Volvo C30 när modellen blivit lite äldre och inte lika attraktiv. Att de som redan köpt bilen får sänkt andrahandsvärde struntar BMW fullständigt i - ni har ju redan köpt bilen Att sänka priserna kraftigt är inte särskilt ovanligt, jag kan tänka ut ett antal exempel. Jeep sänkte nyligen priset på Grand Cherokee med sisådär 80.000kr, Mitsubishi sänkte priset på Pajero Sport med något liknande för ett år sedan. Volvo säljer alltid "Classic" modeller mot slutet av livscykeln som är rejält billigare än året innan (räknat med samma utrustning). Gällande rabatten så går det faktiskt alldeles utmärkt att få upp mot 18% på BMW på vissa kampanjmodeller. Min far blev erbjuden en 520d för 340' istället för 425' vilket ger 20% i rabatt. (Ramavtal + Paketpris på paketen + Gratis kombi) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lofgren: Förfarandet är vanligt, men nästan uteslutande vid slutet av en modells livscykel (alternativt att den säljer väldigt dåligt). Sen så har det ju visat sig här att det snarare är en "kampanj" eller "edition-bil" och inte en regelrätt prissänkning rakt av vilket är lite skillnad. Paket, erbjudande och specifikationer förändrar sig hela tiden under en bils livslängd. Jag tycker inte man kann klandra BMW faktiskt. |
|
|
Om jag fattade timingen rätt så körde BMW en kampanj med M-sport gratis precis innan faceliften? Är denna prissänkning "fast" nu elle? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Min 120d var rabatterad med nästan 21%. Det priset gällde oavsett om du handlade privat eller som företag. Några 18% får man inte på en nybeställning(ej kampanj och lagerbilar) Marginalerna är inte så höga. Det finns ingen handlare som vill göra förlustaffärer. I fallet 120d med sportpkt så har den kampanjen pågått en längre tid. Det har köpts in en anseenlig mängd bilar i diverse färger. Sedan finns det vissa skillander i utrustning. Bl.a så har xenonljus inte funnits på alla. Mvh Jonas |
|
|
Jag har nybeställt en 120d med M-paket och lagt till en del utrustning. Mitt pris grundades på kampanjpriset med ytterligare rabatt på mina tillval. Den totala rabatten når dock inte upp till 18%. Det var alltså inte en förbeställd bil eller en lagerbil. BMW-Group subventionerar dessa bilar med en summa, så handlaren tar alltså inte hela smällen. M v h |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.