AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.104

Vad ska man köpa, E36 316 eller 318?

Sida 1 av 2
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Ska köpa en bruksbil nu till sommaren.

Jag kommer att köra mycket långdistanser med bilen,10 mil dagligen till jobbet under veckorna samt 100-120 mil på helgerna (då jag pendlar Stockholm - Öland till tjejen).

Därmed ser jag gärna att bilen är relativt bränslesnål (just därför jag hoppar över 320/325),men gärna att det finns kapacitet för omkörningar. Läste att skillnaden motormässigt mellan 316/318 var marginell?

Har kikat runt på Blocket och sett en hel del objekt som enligt mig är prisvärda (prisvärd för mig är ett pris på maximalt 20 000 kronor).

Så,vilken av dessa 2 modeller skulle passa mig bäst?

Någon person som äger en utav dessa som kan komma med kritik,såväl positiv som negativ?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
säger bara 318 utav dom allternativena,lite mer ork i den.dessutom så tror jag inte att den blir törstigare med den motorn...
Tror du kan göra fynd om du snubblar över rätt 316. Har sett ett par med bra utrustning i bra skick för småpengar. Tror fok har en tendens att räkna bort dem helt.

Jag har blivit lika övraskad varje gång jag kört BMW med fyra i, det går ju?!?! Helt otroligt, det går att köra bilen.
Tror inte jag är ensam.

-Phil
318iS får man nog inte för 20000, annars hade den varit klockren.
Finns dock flera mellan 20-25000.
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Har själv en 318is Coupé -92.
Är bränslesnål och fin att titta på.
Vad jag gav för bilen?

Ca 10.000:-

mvh Andreas
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Jo,det optimala hade givetvis varit en 318is men den får falla bort OM det inte dyker upp ett lämpligt objekt. Priset avgör alltid,men det känns som att iS-versionerna är mer hårdkörda än vad motsvarande 316/318 är.

Är skillnaden mellan 316 och 318 marginell när det gäller bränsleförbrukning samt effekt,eller finns det skäl att välja bort 316 alternativt 318?

Effektmässigt verkar skillnaden vara marginell men jag har ju inte kört dem,alltså svårt att veta hur det fungerar praktiskt.
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Men tänk även på årsmodellerna utav 316/318.
Tänkte på motorerna. Där finns det skäl till att välja bort dom äldre 316/318 om jag har förstått det hela rätt.

Kolla modellguiden.
Länk

Min BMW står väl runt 25.000:- förmodar jag.
Att jag gav 10.000:- för den är väl lite halvsanning.

Jag klöpte mig en saab turbo för 10k.
Som jag bytte mot en fyrhjuling
Som jag bytte mot XT600
Som jag bytte mot en Voyager
som jag bytte mot en Yz250 01:a
Som jag bytte mot E36:an jag nu har.

Kanske har haft tur med mina bytes affärer?

mvh Andreas
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Förlåt.
Jag menade Beg-guiden:
Länk

mvh Andreas
Denna ser faktiskt rätt vettig ut. Länk i stock träsk också.
Ser ut att vara bättrad med sprejburk på höger sida -prutläge?
Känner du någon trevlig lackerare eller har starkt psyke som kan tänka bort sådana hemskheter så kanske det är ett fynd.

-Phil
_k
31
_kALLE
316i -93
Jag har en 316 E36 med den "farliga" M40 motorn och är rätt nöjd!

Hade inte kunnat tänka mig en BMW utan sexa men var utan bil ett kort tag och ville ha något billigt att frakta mig själv från A till B med och tänkte att vafan...

Det är ju fortfarande bakhjulsdrift och den är klart roligare än de flesta andra bilar (av annat märke) som jag kört med liknande motor.

Jag bytte kamrem direkt på min för att vara säker, den lät lite i motorn när jag köpte den men med rembyte och oljor med mera så låter den okej och har nu gått ca 26 000 mil.

Känner mig inte orolig!

Men när det står mellan 316 och 318 så skulle jag nog föreslå den senare om det inte skiljer mycket i pris.
Ibland blir det att man försöker kompensera den lite klena motoreffekten med en lite tyngre högerfot...

Så förbrukningsmässigt lär det inte skilja så mycket, kanske 318 drar mindre till och med!?

Men trevliga bilar är det om man kan leva utan en sexa!

//Kalle
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Jag har förmodligen fastnat för 318-versionen,det känns som att den passar bäst ihop med mina långresor.

Philip S,tack för tipset! Ska kolla upp den bilen inom kort. :)

Om det finns fler synpunkter tar jag gärna emot dem.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag tycker inte du ska kolla så mycket på om du ska ha en 316 eller 318, utan titta på båda modellerna och ta den som är i finast skick/bäst pris.

/ Leon
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Jag går i tankarna att ev sälja min E36 318is coupe -92:a, för ca 20.000:-

Men jag vet inte riktigt.
Det är att skaffa fyrhjuling igen som lockar.

Men jag kan annars verkligen rekomendera 318is. Tycker dom är pigga men samtidigt bränslesnåla.
Att coupérna är snygga att titta på är ju bara en bonus.
Jag vet inte riktigt vad min ligger på i bränsleförbrukning.
Men det kan inte vara så värst mkt.

mvh Andreas
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Då jag är ung och dum (nåja,iallafall enligt försäkringsbolagen) så får inte försäkringen ligga för högt.

Haft körkort i 1½ år,bor i Stockholm och kör Bmw. Gissa vad premien blir?

Betalar 720 kr/månaden i trafikförsäkring för min 320 från 1987 i dagsläget,har dock höjt min bonus till 5 (skala 1-9) vilket gör att jag är på väg att sänka premien ordentligt.

En 318 skulle kosta mig 550 kr månaden hos Folksam om jag minns rätt... Är rädd för att just försäkringspremien skulle dra iväg ordentligt på en 318iS.

Annars skulle jag INTE vara tveksam till en sådan!
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Varför välja Folksam isådana fall?
När jag var yngre (27 i dag) så undvek jag folksam så mkt jag kunde.
Tycker att dom har sky höga premier.

Inte kollat med t.ex länsförsäkringar eller Trygghansa?

Vet ej vad jag betalar för 318is i månaden. Men var inte alls mkt.
Iofs bor jag mitt ute i ingenstans (5mil från Örebro).
Bor i villa med bilen inlåst i garage samt larmad bil med.

Iofs det har ju inget med trafiken att göra, att bilen står igarage.

mvh Andreas
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Mitt nuvarande bolag är Sveland.

Folksam var hela 200 kr billigare än vad Trygg-Hansa själva var samt lika mycket billigare än vad Sveland var trots att Insplanet själva säger att Sveland är billigast.

Länsförsäkringar ska jag kolla upp i nuläget!
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Jo. Kolla upp Länsförsäkringar.
Dom brukar vara billigast.
Men iofs. Skiljer något enormt mellan olika bilmärken på div försäkringsbolag.

Lite offtopic.
Min bil är ute på annons nu ;)

mvh Andreas
Ring runt till alla bolag.
Små bolag som salus ansvar, sveland, vesta, auro mfl. kan ha riktigt bra premier.

Lycka till med bilköpet.

-Phil
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Titta vad jag hittade.

Länk

Ta dig en titt där.

mvh Andreas
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Tusen tack för länken!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.