|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Transocean |
Hej! Tändstiftsbytet närmar sig, mina NGK BKR6EK har nu gått ca 6000 mil. Beru är ju billigare men hur fungerar dom egentligen på en BMW? Vid förra byte monterade jag först mycket billiga Nippon Denso stift men bilen gick illa så dom slängdes direkt och NGK inhandlades. Ska man fortsätta med NGK eller fungerar Beru lika bra? Det är en M60 motor det handlar om. Juha |
|
Köper du billiga stift kommer du att få byta med kortare mellanrum, lika bra att satsa på bra och ordentliga stift med en gång anser jag. ________ Bilblogg: Länk |
|
Transocean |
Har nu använt sökfunktionen och tror inte det blir något som helst från Beru. Fortsätter med NGK. Juha |
| soper enligt min mening.köp ngk eller champion istället... | |
|
Varför inte testa Halo eller Brisk? Halo funkar helt suveränt,har själv dessa i min 735iA plus att jag har monterat dessa i ett tiotal "kundbilar" med nöjda resultat.:) www.ontop.se /Mats |
|
Paap Reeder |
Har kört BERU UXF 79 / 4-trådsstift i min V12:a i dryga 1500 mil. Ångrar detta och jag begriper inte hur jag kom fram till detta beslut. Stiften såg inte bra ut. Gissar att dom går för varmt. Nu skall jag sätta dit Bosch. MVH /// Paap R |
|
Varför spara pengar på något så enormt viktigt som tändstiftsbyte? Mina föräldrar åkte omkring med skräpstift (Piratvariant) Efter att bilen drog typ ett par hundra liter extra per år så var det dags att kolla varför.... Dom billiga stiften kostade en del! |
|
|
Hmm...billiga stift?...Det handlar väl mera om att få rätt hårdhet osv så nog kan väl "billiga stift" vara bra om man köper rätt hårdhet, dvs stift anpassade till maskinen.. Iofs så har jag för det mesta kört med NGK eller Bosch så jag ska väl inte spekulera i huruvida "billiga stift" eller "okända märken" är dåliga eller ej,men en fundering i allt stiftpratande iaf. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Nu är väl inte BERU några skräpstift i sig - har originalmonterats av BMW - men BERU själva drog in rek av detta stift för just M70 och det visste jag ... men ändå har jag tydligen satt dit dom. Men nu åker mina Bosch 8FLCR dit. MVH /// Paap R |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Paap:Aldrig Bosch !! NGK är det som gäller, alltid och forever. Även BMW har konstaterat att NGK är det bästa, har ju originalmonterats sedan -96. Champion och Denso funkar också. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso>>>Varför nu inte kvalitetsstiften :) Bosch nu då? Har själv kört med Bosch super 4 i ca 4000mil senast i min M535:a och dessa fungerade bra i min maskin.. Vill dock minnas att jag hade Champion stift i en av mina 528:or och då spikade motorn vid belastning(stiften såg bra ut vid koll,dock var det inte jag utan f.d. ägaren som satte dit dessa, vilket gör att jag inte vet om stiften i sig var rätt),bytte till rek. NGK och då fungerade det ok igen :) Mvh Janne. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bosch kvalitet :) de har varit diskvalificerade för all framtid då de tillverkade skräpstift under hela70- 80 talet. 100tals Saabägare fick sina bilar bogserade till verkstad pga att Boschstiftens dåliga förmåga att bränna rent sig själva. Nya NGK stift sedan rullade bilarna utan problem. Vet inte hur många gånger jag svurit ve o förbannelse över Boschstift redan sedan Moppetiden. Däremot har NGK alltid funkat i allt och alla väder. Möjligt att dom är bättre nu, men det säger också en del att BMW monterar NGK original förmodligen de som visat sig fungerat bäst i deras motorer. ///MVH Hasso Länk |
|
He,he...Saab har väl aldrig gått bra? Kunde inte låta bli ;) Ja,mina erfarenheter är som sagt begränsade ty jag har som sagt mest haft att göra med just Bosch :) och NGK och då ifrån början på åttiotalet endast :) Mvh Janne. |
|
|
Ett inlägg i stiftdebatten:) Snart är det dags att byta stift i min pärla har förstått att det är NGK som gäller (det visste jag ioch för sig redan :) men funderar nu på vilka exakt. Har pratat med en NGK återförsäljare och han rekommenderade stift som hette BKR6EQUP. Han sa att dessa satt original i Bmw. Jag sökte lite på NGK:s hemsida och hittade att man antingen kunnde ha ovannämda stift alternativt BKR6EQUP Bmw High Power eller VL 30. Jag trodde BKR6EQUP var High Power stiften men hur är det egentligen? Vad är VL 30 för stift? En djungel är det:) Tacksamm för tips. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Funderar på nya till min bil med. Vilket av dessa NGK stift bör man välja? VL 15 Tändstift V-line (ZGR5A) Motorkod=M30 B35 ZGR 5A Tändstift, resistor Motorkod=M30 B35, Alternativ, V-Line nr. 15 |
|
Paap Reeder |
Hej Hasso! Ser allvarligt på din synpunkt. Tar den till mig men nu har jag precis monterat mina Bosch ... och nu får dom gå ett tag men sedan skall jag följa ditt råd. Jag köper en omgång NGK "i reserv". Om jag minns rätt så har NGK tagit fram ett stift enkom för M70. Förstår inte varför jag inte satte dit dom. MVH /// Paap R |
| Satan,,,,för billigt att pruta på. Kör på rek,,NGK | |
Grodan:NGKBKR6EQUP laser platina 4 elektrod är vad BMW kallar highpower:) Och är vad du ska skruva i din bil. Inget annat!!. (för övrigt står det BMW på ena sidan porslinet och NGK på den andra :) ) Paap: jag skruvade i ovannämda i Askens 850 så de passar förmodligen i din också. ? Har ni bekanta i USA så kostar dom bara 50-60 kr st där mot 150 kr här. Så utnyttja kontakterna om ni har några över där. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Okej, då vet jag:) Hmmm...ngn släkting i USA har jag men det är säkert 20 år sedan sist vi träffades, tyvärr. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
Transocean |
Hasso: Hur fick du ND (nippon denso) till att fungera? Min bil gick som en skottkärra lastad med .... med dom stiften Juha |
Paap Reeder |
Hasso! Vad tror du om NGK ZFR5F?? Det är dom som är framtagna för M70 samt Ferrarri tror jag det var K.G Knutsson menade. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.