AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.974

förfrågan från polis ang.fortkörning

Sida 2 av 2
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
K-Jörgen, du behöver inte oroa dig , de kan inte göra mycket, kanske föröker dem med någon slags skrämseltaktik men de har inget att komma med. Och att de ska börja kolla upp dina telesamtal eller koppla in FRA-grabbarna är bara att glömma.

Dem gör ett "går det så går det" men är man bara ödmjuk och föklarar att man har dåligt minne så är det snart glömt.

Men skriv gärna om det finns en fortsättning
Jag vill ha med några som säger nåt i TV om vad dom tycker om Polisen och Vägverket. Kan inte nån som har en bra BMW och vill vara med i TV (SVT Motorist som sänds i vår) maila mig så spelar vi in lite i morgon fredag någonstans i Stockholm. Mail: joppe.pihlgren@telia.com

Det verkar ju inte finnas brist på synpunkter.

Hörs Joppe
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Här i Sölvesborg hände för ett tag sedan att en bilist körde på en cyklist på ett övergångställe. Allvarligt skadad blev hon man kan undra hur det hade gått för bilisten utan det vittne som råkade vara Polis som såg hur cyklisten bara cyklade ut framför bilisten.

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Jag lovar att höra av mig om det blir en fortsättning.
sista svaret skulle vara inskickat till 2007-03-20.
I dag alltså.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Apropå det så var det visst nått stort pådrag med hastighetsövervakning under nästa vecka i hela landet hörde jag nått om på ena örat i bilradion i morse.

///MVH Hasso
Länk
Paap Reeder
"... cyklande cyklist på ett vanligt övergångsställe är väl tillåtet att smälla på"??

MVH /// Paap R
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Paap: Svar ja, men inte tillrådeligt.
Apropå att stanna vid övergångställe: På flerfilig väg (i samma riktning), vågar man stanna då för gående som vill passera? Ifall det samtidigt kommer bilar i bar fart bakifrån - vilka kanske inte ser ngt eller kommer att stanna också?
Är man "vållande" då, genom att man lurat fotgängaren/barnet att ge sig ut i gatan?

(Ref mitt tidigare inlägg om Samma, igår, som försvann ut i Cyber Rymd)

F
"Apropå det så var det visst nått stort pådrag med hastighetsövervakning under nästa vecka i hela landet hörde jag nått om på ena örat i bilradion i morse."

Så ex.vis i Örebro län , där man fått direktiv från RPS om att göra en drive-för-livet genom att intensiv-kolla farter mm.
Man lovar att "överraska" trafikanterna på pulsådrorna= E18, E20, Rv 50, 51 och 52.
Betyder att det är fri fart på vägen genom Viiby?!?

F
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Fenn: Tror knappast att man blir "vållande" om man följer lagen. Den som i ett sån't scenario kör på en oskyddad trafikant har förmodligen kört färdigt på ett bra tag.
kicken
hela j-vla "nya lagen " är ju helt jävla "sinnessjuk".. för att nu pratar vi flera generationer ..så vi som har uppfostrat våra barn med vissa regler, får ju starta om från "noll"..bara i en liten stad som s-vall finns tusentals övergångställen , och om jag tänker efter , bara rubrikerna i den lokala pressen .så har olyckorna ökat...och då var vi tillbaka på samma ämne, generationer...fan! om jag åker med farsan i stan ..jag får ju skrika ibland? .för det har ju inte han "i huvet" att stanna?.. för gångtrakfikanterna TAR FÖR GIVET ATT ALLA ska stanna i alla filer ...oavsett om du har en stor skåplastbil i andra filen som skymmer sikten (och inte ser att nån är på gång att kanske "småspringa" ) o.s.v. ..däremot är cyklister väldigt "pålästa" överlag..är min personliga uppfattning, så en eloge till alla sveriges cyklister.. men annars är det ett högt tempo, och jag tror faktist inte att folk / människor i allmännhet VET eller har en aning om vad som kan hända om man har för "bråttom" eller är oförsiktig som gång/ cyckeltrafikant/ övriga, ..man kan ju kanske "skrota" all onödig TV reklam och visa riktiga olyckor , och hur det blir i verkligheten. det har gått och finns "material" som säkert kan tjäna sitt syfte? ..vad vet jag, men kanske det skulle ha sin verkan på rätt plats och sändningstid, ....(jag har redan ett handikappat barn från födseln) ..men tre friska också!!! ..men om jag mister ett barn i en olycka i samband med övergångställe, ....då vet jag inte , ...som sagt , människor "drygar sig" och tror att dom är SÅ J_VLA DUKTIGA på att framföra ett fordon , MEN? : har du gjort detta typ : till och från jobbet , eller som vissa 25 000 MIL / år... tänk på att varje övergångställe är en potentinoell övergång i ditt liv som förare, rent hälsomässigt, psykiskt.. en MISS följer dig .. m.v.h kicken
Paap Reeder
... bör vara som i England:
" ... foten i gatan så stannar bilen".

Momentet tar en dryg sekund och ger föraren en fair chans att agera.

MVH /// Paap R
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Att antalet olyckor ökat är helt uppenbart. Fotgängare ser sej inte för längre utan kliver rakt ut i gatan. Värst är faktiskt dom yngre, folk >50 verkar fortfarande ha kvar en del av självbevarelsedriften och ser närmast förvånade ut när man stannar för att släppa fram dom.
Jag kan inte hålla med om att cyklister skulle vara bättre, iallafall är de som rör sej runt universitetet här helt utan vett. Man kommer i full fart, utan att se sej för, rakt ut i vägen vare sej det är en cykelöverfart eller ett vanligt övergångsställe.

Freude am fahren
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fenn: Kolla med Hjalmar :)

///MVH Hasso
Länk
"Fenn: Kolla med Hjalmar :)

///MVH Hasso"

HAR jag gjort (nu) - och enligt hans Hilda så kör dom som bara tuuuusan genom byn! Länsman står på viadukten över motorvägen och tar bara dom som tror att Götet ligger bara ca 2 tim bort...........
Detta är ju fiiiint - ger mest klirr i kassan om man så säger!

F

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
idag första juni och har inte fått flera kuvärt från Polisen

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
tydligen har de givit upp. Har inte hört ifrån dem.

al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Läste precis igenom denna tråd och har bara en stilla undran, varför tar man som trådskapare inte reda på lagen? Det är klart att det är skönt att skriva ett inlägg på ett forum och hoppas på att någon kunnig ska svara. Men hur ska man kunna veta att denna person har koll?

Jag hade själv frågor om fartkameror för ett tag sedan. Allt som krävdes var ett samtal till polisen, förklarade ärendet, blev vidarekopplad till någon annan och fick svar på mina frågor. Polisens skyldighet är ju att förklara hur det ligger till.

Lagen säger att man inte har någon som helst skyldighet att ange vem som har kört bilen vid en hastighetsöverträdelse i en fartkamera. Det är polisens jobb att ta redan på vem det kan ha varit. Polisen kollar med make/maka och närmaste släktingar sedan lägger de ner, så funkar det....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.