AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.973

förfrågan från polis ang.fortkörning

Sida 1 av 2
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Har nu fått en påminnelse ang. en förfrågan då min bil passerat Ulricehamn med otillåten hastighet. Föraren är inte ägaren så därför vill dom att jag som registrerad ägare/brukare av angivna fordon ombeds ni uppge vem som var förare vid det aktuella tillfället.
Frågan är är jag skyldig till att vara tjallare eller inte?
Kan de gå vidare med ärendet?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej du är aldrig skyldig att ange någon i Sverige.

________
Bilblogg:
Länk
Du är nog "o-skyldig" !
Dvs behöver ej ställa upp som nån annan Stasia-agent och förse dom med info om föraren.....

Dom chansar och frågar - många är så sk-skraja att de inte vågar annat än att svara på en sån förfrågan!

Och om dom skulle höra av sig (ringa?) så är det bara att säga att du inte vet vilken av ett antal "bekanta" det var som lånade din bil just vid det tillfället. Och att du därför inte tänker peka ut dom...

;-)
F
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Det bästa av allt är att jag inte vet vilken som körde.
Och vill inte ha reda på det heller.
De bifogar inte fotografiet med sina kärleksbrev.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Just det! Inga bilder så hur ska man kunna hjälpa dom om man vet nada?!

Om du inte anger den personen eller vet inte vem det var så kommer dom att skicka en inbjudan till lokala polishuset o då vissar dom kort på bilen med svart ruta på reg. nr o så frågar dom vem var det som körde.

Utan synligt reg nr kan det vara vilken bil som helst!
Det händer att många "lånar" andras skyltar.

BMW - Beroende Med Wilja!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fråga föraren vad hans samvete säger angående det kärleksfulla brevet från polismyndigheten:) mvh asken
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Jag tror att körkortet sitter löst i detta fall.
så snacka om att man är "omtänkt" för tillfället.
Det var min bil--fast inte "bimmern" den har jag redan snygga foton
på här hemma med frugans fina nuna på.
Där var det bara att betala.
Nä jag tycker att polisen fick in tillräckligt med pengar till
statskassan i påsk så jag avstår angiveri om det inte blir tvunget
vilket ni påpekar att det inte är.

kicken
japp! vi lever i en minst sagt konstig värld, vad det gäller sk. "prioriteringar" ??. undra vad det kostar att din bil råkade gasa lite extra? jag röstar på att lägga ner ,sånt där skit..om det inte är ett solklart fall ..så lägg ner.. böterna täcker ändå inte den faktiska kostnaden av personal och övriga kostnader..."gör som kineserna när det regnar" ge fullständigt F-N :-)
Paap Reeder
Länsman behöver bara koppla kamerabilden på en okänd nuna som inte stämmer med bilden på ägarens ev. KK till en lämplig bild på KK.

Har vdb åkt fast tidigare är det ju lätt som en plätt att jmf arkivet mot den "okända" på kamerabilden.

Har man ingen lämplig i registret kikar man på KK-bilder på lämpliga släktingar, hustru (och älskarinnor om man figurerat i skandalpressen), barn o s v tills man får napp.

MVH /// Paap R
"Har man ingen lämplig i registret kikar man på KK-bilder på lämpliga släktingar, hustru (och älskarinnor om man figurerat i skandalpressen), barn o s v tills man får napp."

Och - i synnerhet om det handlar om en verkligt häftig fortkörning, mer än 10 kmt över gränsen eller så - kan ju alltid "utredarna" ringa till pojkarna på lovön och be dom kolla upp vilka personer som bilens ägare har telefonerat till under den vecka som fortkörningen skedde. DÅ få man ju uppslag till att syna lite flera bilder i KK-register och andra ställen. Chansen att den som "lånat" bilen skall komma undan blir då nästan försumbar!

;-)
F
(jakten på fortkörare måste intensifieras.....)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Snälla ni det är inte Stasi som vi talar om här. Om K-Jörgen inte svarar på brevet så kommer utredningen att läggas ner - garanterat.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Paap Reeder
... nu sysslar inte lovön med sådan utan man ringer till några troliga mobiloperatörer i s f och dom behöver inte lämna ut ngt om det inte är fråga om vissa allvarliga brott typ kidnappningar eller mord o s v.

lovön får bara nyttjas om det är fråga om rikets säkerhet eller rikets förhållande till främmande makt.

... att bläddra i bildarkiv typ kk-registret och passregistret är däremot fritt för utredaren.

Gissar att man per handläggare lägger ner max 10 min på att surfa bland bildarkiven ... sedan droppar man ärendet.

MVH /// Paap R

er
79
eric.and
525iA Touring -02
Det finns väl en lag som säger att jag inte får ta kort på en enskilld person utan att fråga den personen om jag får knäppa ett kort på denne..

Får då värkligen polisen ta kort på en enkilld individ utan att fråga denne? =)

//Eric\\ Ny BMW-ägare
eric.and: Det tror jag inte, möjligen kan det finnas någon pragraf om att man inte får använda en bild hur som helst...

/Udo Dirkelsniff
Länk
kicken
vilken tur att det bara "tar 10 min" att kolla allt? . för att om man räknar snålt så är det säkert minst 20 poliser / dag (i hela landet ) som gör ett "forkörarsurf" ? och detta kostar 440 000 sek/år om vi räknar en timkostnad på 1000 sek/polis ..vilket är lågt räknat med tanke på vilken utrustning /fordonspark/lokaler dom har ...som sagt det är tur att " det bara tar 10 min" ...och att vi har pengar till sådant, (tolka detta hur ni vill jag har inget emot poliser)...m.v.h kicken
"lovön får bara nyttjas om det är fråga om rikets säkerhet eller rikets förhållande till främmande makt."

Paap:

Det var ju Exakt vad jag syftade på - detta med dessa farliga fortkörare är ju (snart) ett klart hot mot rikets säkerhet. Därför borde onkel-sams-kaniner ute på lovön sättas in i kampen mot okynnesgasandet! Tillsammans med norrbottens-stasi (uppe i Kiruna) så kan man säkert få fast ca 102 % av alla fortkörare till sist.

Och då blir jag glaaaad! ;-)

F
Paap Reeder
En annan story som jag avlyssnade på fiket idag:

- dubbelfilig väg med att obevakat övergångsställe
- högerfilen står stilla medan vänsterfilen rullar ca 40 kmh
- precis när talande passerar den stillastående kön ... även då givetvis de som står vid övergångsstället ... kliver en fotgängare ut i högerfilen
- 2 poliser som vittnen ... dom tog kortet på plats = 2 månader

Tänkte bara i mitt stilla sinne ... hur ofta har denna situation inte hänt en själv i trafiken??

Står en kö still i ena filen måste man stanna innan man passerar ett obev. överg.ställe.
... Vaddå! ... tuppjuckig körning. Skall prova det när jag vill få min M-spoiler nylackad bak.

Jag menar absolut inte att man skall fara fram som en dåre över övergångsställen men ngn trafikanpassning kan man väl kräva?

Nu är lagarna skrivna så att om man skulle hugga huvet av ett antal testpersoner och släpper ut dom på gator och torg får ingen komma till skada i trafiken!

MVH /// Paap R
kicken
jag tycker att bilister i allmänhet är dåliga på att lämna företräde för gångtrafikanter?.. och det är som sagt sinnessjuka regler... och "lurigt" ..med flera filer /övergångsställen...eller rent ut sagt livsfarligt!!
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Har aldrig fattat att folk bara vågar gå rakt ut på ett övergångsställe. Själv tittar jag alltid om någon bil närmar sig. Om det gör det så ser jag till att tydligt markera att jag vill gå och försöker ha ögonkontakt med föraren i bilen. Man har väl för sjutton en viss självbevarelsedrift även om man har lagen på sin sida.

Mitt tankesätt är att: LAHEN KAN INTE RÄDDA MEJ när man väl ligger nerkörd på marken och kanske aldrig mer kan resa mej igen. Bara straffa den som gjorde det. Vad är det för nytta med lagen då??

"Bara straffa den som gjorde det. Vad är det för nytta med lagen då?"

Förhindra att vederbörande gör det igen?!
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Citat Bones: "Förhindra att vederbörande gör det igen?!"

Det kan ju vara syftet, men det hjälper ändå inte den som (i värsta fall) blir ihjälkörd bara för att han/hon klev rakt ut på övergångsstället i tron att alla stannar och ingen gör misstag i trafiken. Dessutom; "den mänskliga faktorn" finns ju även i trafiken och då finns ingen garanti att den som gör misstaget inte kan göra om det, eller hur??

Sorry, det har blivit lite OT :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.