AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.094

Hackar vid gaspådrag! vad kan felet vara?

Sida 2 av 2
pa
6
paLLer
520i Touring -02
Lämnade in min bil på felkodsavläsning i fredags. Svaret som kom ut var: Misständning på Cylinder 1, 2 & 3. Ska lämna in den nu i veckan för att få det fixat. Verkar som att tipsen i denna tråd stämmer, att den mest sannolika lösningen är att byta tändkablar, stift och ev tändspole. Återkommer när jag fixat min med svar på exakt vad de åtgärdat.
Mu
9
Mustang_68
BMW 523 -96
SAAB 95 -99
Ford Mustang -68
Snackade med JemtBil i Östersund idag. Han trodde att det kunde vara tändkablarna. Jag frågade specifikt om det kunde vara en tändspole, men han sa att de aldrig hade bytt tändspole på en e46:a!
He
6
HenrikN
330d Touring -04
328i Touring -00
Z3 -00
Svar till paLLer.

BMW bytte vevaxelgivaren, och problemet borta, kostnad ca. 200 eur, där största kostnaden låg på felsökning och arbete... tror själva givaren kostade ca. 70 eur.

Henrik
JB
25
JBH
323coupe-96
om bilen småbluddrar på tomgång så kan vanosen ha hängt sig på fullt,anars vid konstiga driftstörningar så är det nästan alltid campos-giv,vevpos-giv eller en spole
pa
6
paLLer
520i Touring -02
paLLer här igen.
Jag har fortfarande ej fått ngn tid för inlämning av bilen. Kommer att bli om två veckor. Dock har jag fått reda på ett par saker till i detta ärende.
Tändkablar ska ej finnas på en e46a från -99 så det kan ej vara problemet. Enligt bilfirma så ska även givararna ge utslag i Felkodsavläsningen om det är ngt problem med dem.
Eftersom jag hade felmeddelande "Misständning på Cyl 1, 2 & 3" så är det fortfarande ej helt självklart vad som ska repareras.

Ngn som har mer info i detta ärende?
pa
6
paLLer
520i Touring -02

Nu är kärran äntligen fixad.
Diagnostestet visade Misständning på Cyl 1, 2 & 3.
Bilfirman där jag lämnade in bilen bytte en av lambdasonderna som var slut och nu går bilen som en klocka.
1800 kostade lambdasonden, med felsökning och arbete fick jag pynta 2700 för att få detta fixat.
Hoppas det löser sig för alla er andra oxå!
Mvh,
paLLer
Mu
9
Mustang_68
BMW 523 -96
SAAB 95 -99
Ford Mustang -68
Lämnat in min bil på felkodsavläsning nu. Bakre lambdasond verkar vara felande enl. avläsningen. Enligt firman skulle jag dock först kolla tändstiftsbrunnarna om det var olja i dessa, innan jag gav mig på ett byte, då lambdasonderna oftast är ett följdfel. Jag hade dock ingen olja i brunnarna MEN... däremot så var det som matolja på jordningsblecket där de två främre tändspolarna sitter. När tändspolarna går sönder trycker de ur sig lite olja (de exploderar inombords). Jag ska byta dessa nu i veckan och hoppas att det blir bra sen!
Mu
9
Mustang_68
BMW 523 -96
SAAB 95 -99
Ford Mustang -68
Felet på min var tändspolarna! Bytte tre st ock nu går den som en dröm :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.