|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min bil har gått 9500 mil och kamremmen var bytt första gången 1998 vid 4518 mil. Med lite snabb matte så är det 4000 mil sedan den byttes sist och här på AP så står det att toppen är felkonstruerad på M40 motorn och därför rekommenderar BMW att man ska byta rem var 4000:e mil. Var in på BMW idag och hörde med dom vad det skulle kosta och dom sa att "Ska du byta rem så rekommenderar vi dig att byta kugg också. Arbete och material går på 4000 kr." Aldrig i livet tänkte jag då bara remmen kostar 470 kr att köpa själv. Men iallafall, han på BMW sa att det lät väldigt mysko med att byta kamrem var 4000:e mil, och att dem på bmw inte blivit informerad om att rekommendera ut något sådant bytesintervall på remmen. Han sa till mig att ta detta med en nypa salt och inte vara orolig. Jag köpte bilen för 25 000kr och varken vill eller har råd med 4000kr till. Vem har rätt här då? Ska jag byta rem och kugg direkt eller kan man köra ett tag till, och isåfall, hur länge då? Bilen är lugnt körd av en pensionär för övrigt. Tacksam för svar av er som vet och har erfarenhet nu. Kristoffer | |
|
Det ÄR 4000mil som gäller för kamremsbyte och inget annat. Antar att andelen M40 som numera besöker BMW är få och därför har väl inte mekaren koll på läget. Hade bytt remmen omgående och samtidigt brukar det vara lika bra att få andra "operationer" utförda i samband med rembytet eftersom de ändå är inne och "rotar i motorn". Men du kan väl anlita en oberoende verkstad som inte debiterar 1500kr/h för ett kamremsbyte? |
|
|
Tack för svaret Kristoffer_L. Men vad har du för källa som säger att det verkligen ÄR 4000 mil. Lär veta säkert nu så man inte kör sönder motorn.. Kan man inte kolla kamremmen på något sätt och veta på ett ungefär hur långt man kan åka med den osv. Bilen gick igenom besiktningen igår helt blankt för övrigt. |
|
|
Enligt AUTODATA ska remmen bytas varje inspection II eller vart tredje år. anderslindstrom2003@yahoo.com |
|
|
BMW ändrade intervallen till i början av nittiotalet när remmarna rasade på lapande band. (Ursprungligen skulle remmen bytas varannan inspektion II). Jag fick ny rem på godwillgaranti på min dåvarande M40 eftersom de från början troddea att remmarna var av undermånlig kvalitet. För övrigt sade en mek vid något tillfälle att det var ett nordiskt fenomen och att remmarna höll längre vid varnmare klimat. Jag vet dock inte om det finns någon sanning i det påståendet. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
4000mil står det i samtliga begagnatguider/tester som rör M40 motorerna. Och M40 är (ö)känd för denna känslighet pga sin konstruktion vilket förbättrades på modellen som kom 94 och fivk kamkedja. Ursprungligen var det, precis som Mats säger, tänkt att intervallerna skulle vara detsamma som till de sexcylindriga bilarna men eftersom många fick motorhaverier så ändrades intervallet till 4000mil. |
|
|
Är remmen bytt 1998 skulle jag inte åka en meter till utan att byta den. Det är viktigt oxå att nån kunnig byter den, eller att man noga styderar hur man ska göra, det är INTE "bara att slänga dit" på M40. Det är inte svårt, men det krävs specialverktyg (går att tillverka själv) I Hyanes boken står det hur man gör och hur man tillverkar verktyget och att man måste köpa en fiskvåg !! Läs noga, i bokens text har man blandat rem bytet mellan 6 cyl och 4 cyl. |
|
|
Ofta sliter årtalen mer än miltalen på en kamrem. Enligt servicehäftet till min 318IS-88 M40 (som alltid är servad på BMW sedan ny) har den fått bytt kamrem ungefär var 5000e mil som har inträffat var 5e år ungefär, dvs 1992, 1996, 2001, samt 2006 för 4e gången av mig. Kör man bilen utan racing ambitioner lär remmen palla 5000mil och 5år utan några större problem, visst varför chansa kan en del tycka? Jag säger bara det beror mycket på hur man kör och använder bilen. Kör man bruksmässigt inom lagliga hastigheter utan kraftiga accelerationer ja då lär remmen hålla bättre än körning på Autobahn som BMW säkerligen lär dimensionera sina remmar och spännrullar efter. Det finns ju alltid en säkerhetsfaktor i allt!! Som exempel kan jag nämna att min 323E21 som ska byta rem var 6000e mil eller var 5e år kördes 10-12000mil och 10år innan remmen gick av och det lär bero på att under det första året jag hade bilen gick den stenhårt, annars hade säkert remmen hållit längre. Detta visar ganska tydligt att man bara bör hålla bytesintervallet till punkt och pricka ifall man kör hårt och sportigt!! |
|
| Man behöver inget specialverktyg för att byta remmen på M40 motorn helt överdrivet jag har bytt på min 318 tre gånger utan specialverktyg går hur bra som helst, men det kanske underlättar för den som är lite ovan. | |
| 1994 körde jag av remmen på min -91 e36:a m40 med påföljande ventilsallad. Del av rep gick på garanti då man på BMW börjat inse att bytesintervallen var för långa. Strax därefter gick det ut med just 4000 mil som rekommendation ( jag tror min hade gått 5000 mil sedan föregående byte) Hellre ett byte för mycket då ett rembrott förorsakar mycket skit som kostar. | |
|
Om jag har en kunnig svärfar som har goda kontakter inom det mesta som har med motorer att göra som jag nu har, då vore väl det bästa att jag drar ner till BMW och köper en kamrem och låter han eller någon han känner byta den. Det är inte precis så att jag hade tänkt göra det själv. Frågan är bara varför han på bmw inte har en aning om att M40 motorn är känslig och att kamremmen måste bytas relativt ofta. Han jag köpte bilen av var en pedantisk gubbe som äger två motorkraftiga BMW motorcyklar och en M3a, så jag tror inte att han har tokkört denna 318 med 113 hk. Men han på bmw rekommenderade mig att byta kugg också, kan man strunta i det och bara byta remmen eller måste man göra detta också? jag litar på er nu och byter remmen så fort jag kan då. Tack för svar allesammans |
|
| Byt spännrullarna i samma veva. | |
| BMW Berra: Spännrullar säger du, hur mycket får man ge för dom då? Och är det något annat man ska passa på att byta? | |
| Vattenpumpen, om det var länge sen du bytte den. | |
| har ingen koll på när den va bytt senast faktiskt. Ska snacka med svärfar imorrn så får vi styra upp kamremsbyte. Men visst lär jag kunna åka lite bil idag utan att allt rasar? | |
| Man ska aldrig säga aldrig, men jag kan ge exempel på en bil som gick 14000 mil över bytesintervallen (totalt 21000mil) (Ej BMW) men även på motsatsen, polaren köpte en 325a i våras, dagen efter köpte han rem och rullar, 3 dagar senare, innan han bytt rasade remmen =( | |
|
eerrily, kolla upp när vattenpumpen senast byttes? Räkna med att vattenpumpen iallafall håller minst 10000mil eller i varje fall 3st kamremsbyten, min pump börja läcka redan vid 14000mil enligt första ägaren och byttes då, vilket är ganska tidigt då vissa kan hålla bortåt 30000mil. Varför säger BMW byta kugg? Alltså den killen du snackade med verkar inte ha så bra koll, känne rinte till M40 motorns svaghet samt benämner spännrullar som kugg? Spännrullar (2st) + rem (1st) kostar runt 800-900kr på BMW och de håller märkligt nog de bästa priserna, räkna med 1000kr eller strax över från andra butikskedjor. |
|
|
Tack för det FRIFART. Jag tyckte också att det lät överdrivet att byta kugg då den bara gått 9500 mil. Ska ner på bmw och köpa spännrullar och en rem idag och få den bytt i helgen har jag tänkt. Jag och svärfar ska göra det själva. Skriver väl sen hur det gick då :) |
|
|
FRIFART: "Varför säger BMW byta kugg? Alltså den killen du snackade med verkar inte ha så bra koll, känne rinte till M40 motorns svaghet samt benämner spännrullar som kugg?" Han jag snackade med är inte så mycket äldre än mig och han kanske inte visste att jag hade en M40 motor iofs. Iaf, tror du inte han menar att jag ska byta dreven som remmen går på när han säger kugg? Jag byter iaf spännrullar och rem till helgen då. |
|
|
Det värsta är att jag misstänker att han menar dem/det, pga det enda kugg som finns är det som sitter på kamaxeln. Jag hoppas att killen (för hans eget bästa) antog att du hade M42 motorn dvs 16ventilaren med kamkedja, för annars låter det helt orimligt att man skulle behöva byta kugg när man har kamrem. Ett sådant uttalande får honom annars mindre trovärdig och pålitlig som mekaniker, vem vet de kanske passar på och byter toppen när de ändå håller på? |
|
|
Nja. asså killen är väl inte mekaniker tror jag. Han jobbar nog bara där. Men i alla fall. Om man svarar på en sådan allvarlig fråga så ska man ju veta säkert tycker man. Jag har i alla fall inte bytt remmen än. Får se hur lång tid det tar innan den blir bytt. Men har den håll 5 år över det som serviceboken säger så ska den väl hålla en vecka eller två till :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.