|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nockenwelle! Helt rätt som du säger,man märker ingen skilnad....men....bilen brukar inte ge någon skillnad förrens efter ca 2-3 fulla tankningar ang bensinförbrukn. Men det följer även vissa bekymmer på gammla bilar då man ändrar oktantal till V-power eller blandad med E85! Mycket skit i tank och rör som släpper,leder till igensatta filter om man har otur. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Varför skulle det dröja 2-3 tankningar. Är den adaptiva motorstyrningen så långsam att märka skillnaden på bränsle? Det har jag svårt att tro. Jag är verkligen ingen expert på BMWs motorstyrningar, men jag trodde de låg och försökte reglera tändning och insprutning kontinuerligt efter rådande förhållanden, inklusive bensinens egenskaper. När det gäller blandning av bensin så har jag fått för mig att oktantalet blir ett medelvärde (viktat efter proportionerna) om bensin av två olika oktantal blandas. Om 30 liter 91 oktan blandas med 30 liter 99 oktan kommer motorn att reagera som om den tankats med 60 liter 95 oktan. Således om 55 liter 99 oktan blandas med 5 liter 95 oktan blir resultatet 98,7 oktan, en marginell skillnad mot 99 oktan för V-Power. Måhända har V-Power tillsatser som renar bränslesystemet, men dels har jag en ganska ny bil (har gått 1900 mil) dels har den av och till tankats med V-Power (kankse var fjärde tank). Jag skulle helt enkelt vilja höra en förklaring till varför det skulle dröja ett par tankningar. |
|
|
Bmw är väl mappat för 98 oktan, Vet ej hur det är med alla modeller men kör ni på 95 oktan så kan motorn börja små spika och som följd får ni motorhaveri, så kör på 98 oktan. Mvh |
|
| Ja, jag tror BMW har mappat för 98 oktan, men motorstyrningen känner av småspikningar och anpassar tändning och insprutning till detta omgående. Det skall gå alldeles utmärkt att köra på 95 oktan. | |
|
Bones: Jag har inte provat 95 oktan alls faktiskt. Många säger ju att det går jämnt upp ekonomiskt med 98 vs 95 eftersom bilen blir lite snålare på 98. Det jag försökte säga var att ÄVEN OM motorn inte blir snålare på 98 utan det bara blir dyrare att köra 98 så handlar det för mig om 700 kr/år. Jag lägger gärna dom pengarna för att köra på det rekommenderade oktantalet och eventuellt få 1-2 hk till. Jag gillar att optimera. MEN skillnaden i prestanda är nog så liten att den är svår att uppleva. Jag tror att andra subjektiva faktorer som hur man själv mår, hur gasglada bilar runt omkring är osv ger större påverkan på hur man upplever bilens prestanda. /ElakaKatten |
|
| Hillstreet : Varför bara Statoil? Du är väl medveten om det tex i Malmö regionen är statoil som förser samtliga bolag med bränsle? På samma sätt finns det ställen där tex Preem förser Statoil med bränsle. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.