AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.528

Varför får Audi bättre omdömmen än BMW i tester?

Sida 1 av 3
Det känns som att Audi för närvarande rider på en popularitetsvåg. Allt de gör får mkt höga betyg, medan BMW har sjunkit i tester. Har kört en del nya Audi A4 A6 A3 och tycker att motsvarande BMW är roligare. Det talas om Audis teknik medan det ju är BMW står för de verkliga tekniska innovationerna och har bättre motorer och lägre förbrukning. Snart kommer en 2l diesel med låg förbrukning och 204 hk!
Jag kan garantera att nästa A4 får högre betyg som C-klass verkar få nu. BMW vinner ju alltid körglädje, motorer, drivlina, medan de andra vinner komfort, baksäte, bagageutrymme etc. Det känns som att BMW vinner de viktiga områdena, men att det inte riktigt räknas med omdömen som att Audi med allt inräknat är bättre.
Tycker ni som jag att just nu är Audi inne? Är jag en blind BMW freak? Kan BMW göra något. Audi får alltid höga betyg för kvalitetskänsla det borde väl vara lätt att åtgärda då det inte återspeglar egentlig kvalitet.

Pascal
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag personligen tror att BMW och Audi är likvärdiga bilar, alltså lika bra! Men i slut ändan så är den personliga smaken som avgör vilken bil man väljer!

Blogg:M3Länk
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
håller med abbe,

never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag håller just nu (igen) på att välaj mellan Audi och BMW. Jag har till 90% bestämt mig, men tänker "hålla inne" med vad det blev en stund till. Som Abbe skriver, bilarna är idag väldigt likvärdiga. Att endast BMW står för tekniska innovationer måste väl vara ett skämt? Audi var betydligt snabbare med direkinsprutning, quattro och nya V8:an i BMW M3 har samma effekt som RS4 (som för övrigt precis korats till World Sports Car of the Year 2007 före 335i och Porsche 911 turbo).

Audis utveckling de senaste 10 åren (eller snarare 5-6-7) har varit smått fantastisk. Som sagt, smaken avgör vilken bil man väljer.
Conan999
Jag tycker BMW drar det längsta stråt trots allt.

Conan999
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
har haft audi,men det tilltalar mig inte längre.igen mer wag-bil här inte...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag hade inte åkt i en Audi på några år tills härom veckan då jag hade en A4 1.8T Avant -06 i tjänsten. Kan bara säga att jag aldrig skulle köpa en sådan bil! Kändes mer som en japanare än en tysk kvalitetsbil. Mer vägljud och vindbrus än min 9år äldre e39. Man hade dessutom satt farthållaren på en spak vid blinkersspaken istället för på ratten. På ratten fann man endast knappar för stereon..dumt! Vet inte hur många ggr jag blinkade istället för att öka farten :) I övrigt så var det bra stolar, klen motor men hyggligt bra väghållning. Lite dumt kanske att jämföra en A4 mot E39 då det är A6 som ligger i samma klass. Jag törs dock nog sätta en slant på att även en BMW 3-ser känns bättre och tystare än A4.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Min Audierfarenhet sträcker sig till de tre bilar mina föräldrar har ägt. En sen 90-tals A3 1,6, en Audi A4 1,8T -01 och en Audi TT Quattro -00.

Tycker alla har motsvarat de förväntningar man kan ha. A4:an tyckte jag/vi var en rolig bil när den köptes men på senare tid har man ju blivit lite effektgalen. Den största kritik jag har är egentligen att alla har varit lite väl understyrda.

Tycker inte att Audi förtjänar den kritik de får på det här forumet. Är det måhända så att BMW-folk är rädda för lite konkurrens? =)

Roligaste VAG-bilen måste jag nog trots allt säga att deras Golf GTI -06 har varit. Trots att TT:n chippad har 69hk mer tycker jag golfen är betydligt roligare och håller ändå hög kvalitet när det gäller allt det andra. Nästan i klass med min GTI från -85 ;)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ang farthållaren så har numera bmw också en spak under blinkersspaken till farthållaren....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beamer; Angående den Audin du körde i tjänsten. Var det en hyrbil? I sånna fall kan vägljud bero mest på att de inte alltid slänger på de dyraste däcken precis. Fick köra en S40 i tjänsten från Avis och den levde om nåt så fruktansvärt tack vare de där lågprisdäcken som satt på.

Körde själv nyligen A4 1.8T Q Avant av senaste modell och jag tycker det är en helt okej modell. Var ett bra tag sen jag körde en 320i E90 så att jämföra de två är inte helt lätt för mig men så långt efter tycker jag nog inte att Audin är.

Helt klart det märke jag kraftigast skulle överväga om jag inte ska ha en BMW.

Mvh Johan
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Audi är på samma nivå som Bmw på dem flesta sakerna är min åsikt bättre på vissa saker sämre på andra detta gäller nya bilar inte audi 100 vs bmw 525 års 92.

Mpower
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Yes, det var en hyrbil jag åkte i 40 mil med över dan. Måhända att däcken kan ha gjort sitt men det var vinddrag som lät mest i den bilen. Jag kom ihåg att jag hade farthållarspak på en 325 E30 touring jag hade. Varför i hel*ete har man gått tillbaka till det? Att ha denna funktion på ratten tycker jag är överlägset. Det kanske är en vanesak men logiken talar emot spaklösning tycker jag. Tyckte det var svårt att hitta på knapparna och dessutom veta vilka som gjorde vad..
Vi skaffade en A6 2,4 Quattro Avant -98 till frugan i somras och mitt spontana omdöma var; "F-n vad mycket BMW-känsla den har!" Mycket trevlig och körglad bil med bra kvalitetskänsla.

I februari köpte jag en E38 till mig och plötsligt gick luften ur jämförelsen. Men det är väl förstås lite orättvist att jämföra en bil som ny kostade 320000:- med en som kostade nära 2,5 gånger så mycket...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En sak är säker och det är att det är mycket jämnt mellan märkena, tidigare anser jag att BMW var det mer självklara valet då bilarna erbjöd klart mer körglädje samt var vackra att titta på. Idag är Audi en smartare bil på något sett, de har 4-hjulsdriften som inte kostar mycket extra, snyggt förpackad instrumentering med skön känsla i reglage, samt framförallt kan erbjuda mängder av turbomotorer vilket gör bilarna praktiska. Lite grann som BMW man kan använda sin Audi både på vintern, som nöjesmaskin i flera fall, samt som laståsna.

Den riktiga körglädjen uteblir ofta med Audi, men många hittar den inte i BMW heller, men de som verkligen tycker om att köra bil kommer att välja BMWn. Sedan tror jag Audi är ett mer accepterat märke, dvs en folkbil som verkligen vuxit till sig och inte drar på ett gammalt elakt rykte som tex
en bil för 2, eller kebebsläde, samt en massa andra smeknamn. Audi sticker inte lika mycket, inte ens med S8, A8 modellerna verkar folk bry sig speciellt mycket trots att de kostar mycket pengar.

Audi är smart och förnuftigt och man får mycket bil för pengarna, men BMW är det smartaste för oss som fortfarande kör och gillar bakhjulsdrivet i kombination med den härliga balansen och sköna motorljudet.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Innan jag bestämde mig för att köpa en E90 provade jag flera alternativ seriöst. Det som kom närmast var Audi A4 (egentligen det enda realistiska alternativet) men det var ändå ett ganska enkelt beslut. BMW var helt enkelt klart bättre på den viktigaste egenskapen: att köra rejält fort på en smal och krokig asfaltväg. Vad som på sätt och vis imponerade än mer var att komforten var minst lika bra i BMW. Det brukar vara mycket svårt att förena komfort och vass väghållning, men det lyckades E90 med.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Håller med FRIFART. Tror dessutom att en icke försumbar andel Audiförare egentligen skulle vilja köra BMW, men väljer Ingolstadt framför München för att Audi som märke är mer jante, eller för att de erbjuder ett mer beprövat fyrhjulsdriftssystem, eller för att de ofta uppfattas som mer prisvärda eller har lägre försäkringspremier än BMW, osv.

Själv tycker jag att det rör sig om ganska likvärdiga märken. Ronderna sportighet, körglädje och design går nog i de flesta fall till BMW, men jag skulle kunna leva med en RS4 i väntan på en M3 Touring.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vi har utöver BMW även en Audi A4 1,8T från 01 och med chip är det en utmärkt bil! Att kategoriskt skriva ner Audi, eller för den delen Mercedes, till förmån för BMW är barnsligt. Dessa bilar spelar i samma liga och har alla sina för och nackdelar.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Audi är säkert en trevlig och väl sammansatt bil med hög kvalitét i komponenterna, men eftersom de har placerat motorn framför framaxeln och har en viktfördelning fram/bak=60/40 kommer jag inte att köpa en. Och då talar jag bara om Quattro. Fwd går alltid bort.

Göran

FWD - Nej tack!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
gorth, det är precis så jag menar också. Varför egentligen välja 4-hjulsdrift i dessa dagar?

Vi får allt varmare vintrar.

Vi har alla elektroniska bekvämligheter vi behöver i våra nya bilar (anti-spinn, anti-sladd, osv) vilket gör att de flesta bilar tar sig fram mycket bra även på vintern.

4-hjulsdrift väger mer = mer bränsle + skatt, dyrare att laga osv + sämre prestanda.

Jag kan bara säga att för dem som kör normalt och på "vanliga vägar" är det bara löjligt att välja 4-hjulsdrivet eller SUV-fordon.

Allt idag handlar om mode, och mängder men rädda osäkra människor som bara måste ha det nyaste väljer SUV-fordon + 4hjulsdrivna fordon bara för att vara inne. Precis som alla de urlöjliga och meningslösa ungdomar som måste välja märkes kläder för att slippa bli mobbade i skolan, haha vad löjligt.

Finns inget löjligare än att se dessa fordon på Stockholms gator!!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Tycker det verkar som ni helt glömmer blöta eller fuktiga vägar. Även där har 4-hjulsdrift fördelar och inte bara vid vinterväglag. Så att det bara skulle vara någon modefluga håller jag inte med om förutom när det gäller SUVar. På vanliga vägar där sällan greppet är perfekt finns det många situationer där 4-hjulsdrift är bra!
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
På sätt och vis kan jag delvis hålla med FRIFART men ändock inte helt ut.
Är det bränsle du vill spara så byt från automat till manuell.
Min 530xd med manuell låda drar mindre än vad min broders XC70 diesel med automat kan komma ner till, detta trots en 6:a på 231 hk mot en 5:a på 180 hk.

Sämre prestanda håller jag heller inte med om då i 530 fallet klarar xd 0-100 snabbare än en 530 utan 4-hjulsdrift.

Dessutom så åker jag till fjällen relativt ofta och från Orsa till stugan är det ca 20 mil och ibland kan det vara riktigt läskigt att åka där med bara drift på framhjulen trots anti-spinn, anti-sladd osv. Efter att ha kört upp med 4-hjulsdrift säger jag att jag troligen aldrig mer kommer att åka upp utan att ha en vettig 4-hjulsdriven bil då det är ENORMT säkerhetsökande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.